Tijd voor verandering: ‘We helpen onze klanten zélf maatwerk software te bouwen.’

Laatst bijgewerkt: 02-08-2023 16:01:56

Persbericht - Complex maatwerk en bedrijfskritische applicaties bouwen voor klanten. Bij Grexx doen ze dat al meer dan twintig  jaar, met plezier en met succes.

In samenwerking met Grexx – Complex maatwerk en bedrijfskritische applicaties bouwen voor klanten. Bij Grexx doen ze dat al meer dan twintig  jaar, met plezier en met succes. Toch gooien zij het radicaal over een andere boeg. “Wat ons betreft komt het zwaartepunt voor de ontwikkeling van bedrijfssoftware bij de klant zelf te liggen. De tijd van extern kennis en mankracht inkopen is voorbij. We hebben ons Grexx Platform low code gemaakt, en we gaan organisaties helpen zélf maatwerk te ontwikkelen” vertelt CEO Pieter Hufen.

Het team van Grexx ontwikkelde de afgelopen 20+ jaar allerlei software-applicaties. Soms eenvoudig, vaak complex en bedrijfskritisch. “Onze (potentiële) klanten vertelden ons waar zij tegenaan liepen. En wij vragen dan door, en vervolgens ontwerpen en ontwikkelen we een mooie oplossing. Gewoon, zoals dat bij zoveel system integrators gebeurt. Een hele normale manier van werken. Maar wel een manier van werken die we steeds meer achter ons laten,” vertelt Hufen, oprichter en CEO bij Grexx.

Waarom software láten maken verleden tijd is

“Ik loop al een paar decennia mee in de wereld van maatwerksoftware en het automatiseren en digitaliseren van bedrijfsprocessen. Het is een bekend principe: bedrijven kopen IT-expertise en mankracht in om wat moois te laten maken. Ik zie vier belangrijke redenen waarom dat gaat veranderen,” aldus Hufen.

• Ruis minimaliseren: “Er gaat relatief veel tijd (en dus geld) zitten in ‘ruis’: de leverancier moet domeinkennis opdoen en de organisatie leren kennen, voordat men aan de slag kan. Zonde van de investering, en het komt de kwaliteit en effectiviteit niet altijd ten goede. Wie kritieke business-applicaties ontwikkelt, moet de interne processen door en door kennen. Wie kan dat beter dan de organisatie zelf? Overigens haal je met zo’n samenwerking ook een frisse blik en nieuwe kennis en ervaring binnen, dat wil ik niet bagatelliseren. Het is een kwestie van balans zoeken: volledig uitbesteden versus partners in een adviserende rol.”
    • Wendbare organisatie: “Wil je na oplevering van de software een nieuwe functie, verandert het proces of zie je kansen in de markt? Dan heb je je leverancier weer nodig. Dat is zonde. Jouw organisatie zou zoveel wendbaarder zijn, sneller en efficiënter kunnen werken én zich blijven ontwikkelen, als je zelf achter de knoppen kon zitten.”
    • Groot tekort aan mankracht in high code: “Er is een groot tekort aan gedegen IT’ers, en dat zie ik de komende jaren niet veranderen. Het gros van het ontwikkelwerk dat nu bij traditionele programmeurs neergelegd wordt, kan in andere context ook door niet-IT’ers uitgevoerd worden. Voor inzet van low code is een IT-opleiding of achtergrond niet noodzakelijk. Zo vis je in een vele malen grotere vijver.”
    • Houd digitale transformatie dichtbij: “En, last but not least, digitale transformatie was nog niet zo lang geleden een voor velen onbegrijpelijk vakgebied. Iets wat je prima bij een partner kon onderbrengen, omdat de urgentie of focus intern niet altijd vanzelfsprekend was. Maar die tijd ligt achter ons. Digitale transformatie is inmiddels onderdeel van iedere organisatie, of zou dat moeten zijn. Hoe dichter je dat bij je houdt, hoe groter de kans dat je er succesvol in bent.”

“Kortom, wat wij voorheen voor klanten deden, leren we hen nu zelf te doen,” vervolgt Hufen. “Met onze stap naar low code hebben we het werk van onze eigen consultants en programmeurs voor een groot deel weten te automatiseren en digitaliseren. Op het Grexx Platform hebben onze klanten al die kennis binnen handbereik. Digitale transformatie van IT-werk, als het ware.”

Minder afhankelijk van traditionele programmeurs

Het tekort aan traditionele programmeurs is de laatste jaren in hoog op de agenda komen staan. “Inzet van low code speelt daar mooi op in. Met low code maak je programmeren toegankelijk voor een veel grotere groep mensen. Mensen die je al in huis hebt, of die je eenvoudig kunt aantrekken: programmeerkennis is niet nodig. Wat je absoluut wél nodig hebt is domeinkennis. Je moet immers weten hoe de processen die je wil aanpakken in elkaar zitten. Analytisch vermogen, waarmee je dagelijks werk kunt abstraheren tot een model, helpt ook. Heb je die twee op orde, dan kan praktisch iedere kenniswerker met low code werken.”

Snel leren én toepassen

Wie met low code aan de slag wil, heeft best wat te kiezen. Grexx is één van de platformen die volledig inzetten op low code, maar met een twist: Zij kiezen er nadrukkelijk voor om de klant zélf te laten ontwikkelen. In tegenstelling tot andere low code platforms willen zij de  inzet van externe consultants of developers zo ver mogelijk terugdringen. “We vinden het belangrijk dat onze klanten de ontwikkeling volledig in eigen handen hebben, dat is nou juist de reden dat we deze stap gezet hebben,” vertelt Hufen.

“We kiezen er dus voor om onze klanten aan de hand te nemen en hen te begeleiden. Dat doen we met een uitgebreide Academy met training en coaching, en een goed supportteam dat graag met je meekijkt. Dat zit inbegrepen in de kosten voor het platform, dus zonder consultancy-achtig-uurtje-factuurtje-model.

Daarnaast bieden we bij iedere licentie ook begeleiding en ondersteuning bij het uitwerken en bouwen van je eerste applicatie. Afhankelijk van de subscription die je kiest, krijg je een aantal workshops als kickstart van je project, bouwen we een gratis proof-of-concept of gaan onze developers echt naast jouw mensen zitten en bouwen we samen de eerste applicatie. Op die manier zorgen we voor een vliegende start, zodat je direct concreet en succesvol aan de slag gaat. Ervaring opdoen en direct resultaten boeken, daar gaan we voor.”

Hufen is er duidelijk over: hij zou de meeste organisaties adviseren om het werk rondom digitale transformatie naar binnen te halen. “Investeer in je team en in je wendbaarheid. Maak digitale transformatie een onderdeel van je bedrijfsvoering. Het is te belangrijk en te kostbaar om extern te beleggen. Dat geldt niet altijd en niet voor iedere organisatie, maar zéker voor een heel groot deel van de organisaties die het bouwen van maatwerkapplicaties op dit moment uitbesteedt.”