Tachograaf, het apparaat dat helpt de weg veilig te houden

Laatst bijgewerkt: 12-03-2023 15:00:07

Persbericht - In dit artikel gaan we dieper in wat een tachograaf is en hoe het bijdraagt aan de veiligheid op de weg.

Een tachograaf is een apparaat dat in vrachtwagens en bussen wordt geïnstalleerd en dat de rijtijden en snelheid van het voertuig registreert. Het is een belangrijk hulpmiddel om de veiligheid op de weg te waarborgen en ervoor te zorgen dat chauffeurs zich aan de verkeersregels houden. Maar hoe worden de gegevens die door een tachograaf verzameld worden gebruikt door transportbedrijven en de autoriteiten om ervoor te zorgen dat chauffeurs zich aan de regels houden en veilig rijden?

Wat is een tachograaf?

Een tachograaf is een apparaat dat de rijtijden, snelheid en afstanden van een voertuig registreert. Het apparaat bestaat uit een sensor die de snelheid van het voertuig meet en een mechanisme dat de afgelegde afstand registreert. De tachograaf is verplicht voor vrachtwagens en bussen die commercieel worden gebruikt en is bedoeld om te zorgen voor veiligheid en eerlijke concurrentie op de weg.

De tachograaf werd voor het eerst geïntroduceerd in de jaren 1950 en sindsdien zijn er verschillende versies en verbeteringen doorgevoerd. In de Europese Unie zijn tachografen sinds 1985 verplicht gesteld voor vrachtwagens en sinds 2006 ook voor bussen. Andere landen hebben soortgelijke wetgeving ingevoerd om ervoor te zorgen dat chauffeurs zich aan de verkeersregels houden en om de veiligheid op de weg te verbeteren.

Hoe helpt een tachograaf de weg veilig te houden

Een tachograaf is een apparaat dat in voertuigen wordt gebruikt om informatie over de rijtijden, snelheid en afstanden van de bestuurder bij te houden. Het helpt bij het handhaven van de veiligheid op de weg op verschillende manieren:

• Voorkomt vermoeidheid van de chauffeur – Door de rijtijden te beperken, zorgt een tachograaf ervoor dat de bestuurder regelmatig pauzes neemt en niet oververmoeid raakt tijdens het rijden.

• Bevordert de naleving van de voorschriften – Een tachograaf zorgt ervoor dat de bestuurder zich aan de wettelijke rijtijden en rusttijden houdt, wat de veiligheid op de weg bevordert.

• Voorkomt overbelasting – Een tachograaf registreert het gewicht dat een voertuig mag dragen en voorkomt zo overbelasting, wat de veiligheid op de weg ten goede komt.

• Vermindert verkeersovertredingen – Bestuurders zullen zich aan de snelheidslimieten houden en voorkomt zo verkeersovertredingen en ongelukken.

• Vergemakkelijkt de handhaving – De autoriteiten kunnen gemakkelijker de naleving van de voorschriften te controleren en te handhaven, wat de veiligheid op de weg verbeterd.

Kortom, een tachograaf is een belangrijk hulpmiddel om de veiligheid op de weg te waarborgen door ervoor te zorgen dat bestuurders zich aan de wettelijke voorschriften houden en vermoeidheid en overbelasting voorkomen.