Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Subscription Economy & Payment Services kan je niet los van elkaar zien.

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:21:48

Persbericht - Software, Foodboxen, Muziek en Video on Demand. Wat hebben deze producten en diensten met elkaar gemeen? In ieder geval twee zaken: Het ontzorgen van de afnemer en de verschuiving van het bezit van goederen naar het gebruik hiervan. Deze manier van het aanbieden en consumeren van producten en diensten wordt ook wel de “Subscription Economy” genoemd. Een nieuwe economie die alleen maar aan het groeien is en aan de basis staat van nieuwe succesvolle bedrijven. Dit artikel gaat in op de verschuiving van het bezitten van producten naar het gebruiken van diensten, het ontzorgen van de klant en de prominente rol van payment services in dit proces.

Buckaroo en Subscription Factory
Twee verschillende bedrijven maar wel met een gemeenschappelijk doel, namelijk het voorzien van klanten in oplossingen voor het initiëren, onderhouden en evenzo belangrijk het incasseren van “Recurring Revenu”. Beide bedrijven hebben de handen ineengeslagen om de Nederlandse markt te voorzien van advies en oplossingen voor bedrijven die de Subscription Economy omarmen en hier het maximale uit willen halen.

Subscription Economy
In de afgelopen jaren hebben wij een grote verschuiving waargenomen in de wijze waarop consumenten en bedrijven producten en diensten wensen te consumeren. Wanneer wij teruggaan in de tijd zien we dat in het begin van de 20-ste eeuw de fabrikanten voornamelijk bepaalden wat en wanneer er aan wie verkocht werd. De massaproductie kwam voor de 2e wereldoorlog volop op gang en bedrijven en consumenten werden door het toen nieuwe fenomeen marketing getraind om zoveel mogelijk te consumeren en te bezitten. Deze marketingaandacht verschoof geleidelijk van produceren, naar het product en van het product naar de verkoop ervan. Vanaf de jaren zeventig werd er ook meer en meer naar de klantwensen geluisterd om toe te werken naar langdurige klantrelaties.

Als wij nu kijken hoe producten en diensten worden geconsumeerd is er sinds de komst van het internet en cloud services veel veranderd. De klant heeft steeds meer invloed gekregen en is meer bepalend geworden in hoe, waar en wanneer zij diensten consumeren. In de markt worden software en andere digitale services meer en meer als een SAAS model aangeboden. Met hierbij het doel om klanten een constante toegevoegde waarde te blijven leveren voor een vast bedrag per periode. En leveranciers worden hierbij ook aangespoord om maandelijks nieuwe content te lanceren of nieuwe versies van software vrij te geven.

Een belangrijk kenmerk van de Subscription Economy is de verschuiving van het bezitten van producten naar het altijd en overal toegang hebben tot een service. Denk hierbij aan services zoals Spotify en Netflix. Abonnementsmodellen blijven hier niet alleen beperkt tot digitale services, maar ook in de fysieke wereld vind je dit fenomeen steeds meer terug. Greenwheels en Car2GO zorgen er bijvoorbeeld voor dat er altijd een auto bij jou in de buurt beschikbaar is en met de NuboCam van Panasonic heb je een mobiele monitoring camera om jouw spullen in de gaten te houden.

Verder is het ontzorgen van consumenten, bijvoorbeeld op het gebied van dagelijkse voeding, een trend die niet meer te stoppen is. Foodboxen zoals Marley Spoon, Hello Fresh en de Matthijs Maaltijd Box voorzien hun klanten van hoogwaardige maaltijden, waardoor het dagelijks bezoek aan de supermarkt overbodig wordt. Maar waarom geen koffie, luiers, hondenvoer, scheermesjes of tandenborstels op basis van een maandelijks abonnement? Allemaal mogelijkheden binnen de Subscription Economy, waarbij er in ieder geval wel aan twee zaken continu voldaan moeten worden: het constant leveren van toegevoegde waarde en klanten volledig zeggenschap geven wanneer ze een abonnement willen veranderen of stopzetten. Want aan een abonnement kleeft nog steeds het idee dat je er voor altijd en eeuwig aan vast zit.

Payment Services
Het introduceren van een abonnementgedreven dienst moet je goed
doordacht aanpakken. Hoe ga je de diensten verkopen? Wat wordt de prijsstelling? In wat voor een type abonnement ga je services of producten bundelen? Maar vooral ook de invulling van de wijze waarop gelden geïncasseerd gaan worden is belangrijk. Door de vlucht van de online verkopen zijn er de afgelopen jaren wereldwijd veel Payment Service Providers opgestaan. Zij nemen de uitvoering van incasso’s over en verrijken dit proces met extra diensten en aanverwante services.

 

Buckaroo is één van deze toonaangevende Nederlandse bedrijven die payment services naar een hoger niveau heeft gebracht. Ook Buckaroo voorzag de veranderingen in het consumentengedrag en de mogelijkheden van de Subscription Economy voor ondernemingen en biedt al enkele jaren een brede dienstverlening aan voor de verwerking en automatische opvolging van betalingen.

Met het aanbieden van periodieke betalingen is het vooral zaak om balans te vinden tussen zekerheid en gemak. Als een consument via elk device snel, veilig en betrouwbaar door het aanmeld- en betaalproces kan worden geleid geeft dit een hogere conversie en een betere klantbeleving.

In de meeste gevallen wordt er voor betalen gebruik gemaakt van een SEPA direct debit (incasso). Om hierbij optimale zekerheid van betaling te krijgen is er recent digitaal incassomachtigen geïntroduceerd. Hiermee kan de consument met hetzelfde gemak als bijvoorbeeld een iDEAL betaling een digitale handtekening zetten waarmee de merchant zorgeloos, en voorzien van een mandaat, het betaalproces kan inleiden en zijn dienstverlening kan starten.

Met de ondersteuning vanuit de banken is het de verwachting dat dit de norm gaat worden voor het online afgeven van een mandaat in Nederland waardoor betalingen SEPA direct debit (incasso) betalingen betrouwbaar en snel zijn af te handelen.

Zoals al eerder aangegeven heeft een klant volledig zeggenschap in de Subscription Economy. Storneringen vanwege bijvoorbeeld onvoldoende saldo of foutieve bedragen kunnen door de onderneming digitaal snel, effectief maar bovenal klantgedreven tot een betaling worden gebracht. Mits de juiste benadering wordt gekozen.

Door het inzetten van een gepersonaliseerde benadering via bijvoorbeeld het versturen van een mail, een SMS of brief met een betaallink in de opvolging bij storneringen betaald de consument sneller en verbind hij zich meer met het bedrijf. Steeds meer bedrijven zijn hier bewust van en maken gebruik van de mogelijkheden die hiervoor worden aangeboden. Met een klantgedreven opvolging en het aanbieden van een geschikte betaalmix verhoog je je klantenbinding en dat is nu precies hetgene je graag wilt in de Subscription Economy.

Over Buckaroo en de Subscription Factory
Buckaroo is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot de absolute specialist in betaaloplossingen en werkt samen met toonaangevende partijen in de markt. Inmiddels maken vele corporates en middelgrote bedrijven gebruik van Buckaroo vanwege de vele mogelijkheden en de expertise in betalen en credit management in zowel de consumenten als de zakelijke markt.

Subscription Factory heeft binnen Europa ruim 30 bedrijven geadviseerd en geautomatiseerd in het succesvol lanceren van abonnement gedreven business modellen, hierbij in nauwe samenwerking met vaste partners zoals Zuora Inc. en Buckaroo.

Geschreven door: Michel van Westen: Business Executive Buckaroo /Timo Zuidgeest: CEO Subscription Factory