Persbericht - Stichting Jong Ondernemen wil kinderen met Koningsdag dit jaar stimuleren om tijdens deze dag iets speciaals of extra’s voor iemand anders te doen.
Daarvoor is de digitale ‘Ik ben een koning’-thuisles gemaakt, die kinderen laat zien hoe ze een eigen actie op touw kunnen zetten om iemand in de omgeving te helpen of een plezier te doen.
Op 27 april geen kleedje op de vrijmarkt of muziek maken op het plein. Koningsdag 2020 is omgedoopt tot Woningsdag. De verjaardag van onze koning staat dit jaar meer dan ooit in het teken van saamhorigheid. Om ook kinderen daarin mee te laten doen, wil Jong Ondernemen hen inspireren en enthousiasmeren om zich in te zetten voor een ander.
Tijdens de digitale ‘Ik ben een koning’-thuisles komen kinderen erachter hoe ze zich kunnen inzetten voor iemand anders. Een tekening maken voor eenzame ouderen? Kaartenactie starten voor het buurthuis? Cakejes bakken voor buurtgenoten? Of viool spelen voor de buren? Het kan allemaal! Na de les weten ze precies hoe ze hun eigen actie op kunnen zetten én kunnen ze ook echt starten.
Met de ‘Ik ben een koning’-thuisles stimuleert stichting Jong Ondernemen kinderen om hun creativiteit te gebruiken, net zoals ook de reguliere lespakketten van Jong Ondernemen doen. De online les begeleidt kinderen door middel van kleine stappen in het bedenken van een creatief idee. Vragen als ‘waar ben ik goed in?’, ‘wat vind ik leuk?’ en ‘voor wie zet ik mij in?’ komen voorbij. Ook leren de kinderen hoe ze aandacht genereren voor hun actie en kunnen ze een eigen ‘Ik ben een koning’-poster downloaden om buurtgenoten te wijzen op hun actie.
Alle acties kunnen gedeeld worden met Jong Ondernemen via de hashtag #ikbeneenkoning of via de mail ([email protected]). De les helpt kinderen betrokken te zijn bij een maatschappelijk doel en helpt hen bij het ontwikkelen van een ondernemende houding. De les is in maximaal 2 uur te doorlopen en deelname is gratis.
Mariolein van der Plas, algemeen directeur stichting Jong Ondernemen: “In deze rare en onzekere tijd probeert iedereen het beste ervan te maken. We zien en horen van veel geweldige initiatieven van onder meer ondernemers en docenten. Mooi om te zien hoe creatief we zijn met z’n allen. Juist in deze tijd moeten we blijven investeren in de jeugd. Ondernemend, creatief en initiatiefrijk zijn, is in een crisis als deze belangrijker dan ooit. Dat is een les die we onze kinderen kunnen meegeven. Daarom hebben we de thuisles ‘Ik ben een koning’ gemaakt. Bovendien willen we de kinderen het ‘wij’-gevoel van Koningsdag toch laten ervaren.”
Jongeren ondernemender maken, dat is het doel van stichting Jong Ondernemen. Dit houdt niet in dat ze allemaal de ambitie moeten hebben om een eigen bedrijf te beginnen, maar wel dat jongeren gestimuleerd worden om een ondernemende houding te ontwikkelen en met ondernemende vaardigheden aan de slag gaan. Inmiddels heeft de stichting zeven ondernemerschapsprogramma’s die gezamenlijk een doorlopende leerlijn vormen, van basisschool tot de universiteit. Het afgelopen schooljaar bereikte de stichting bijna 120.000 jongeren met haar programma’s.