Sociale innovatie toepassen in jouw bedrijf? Zij gingen je voor

Laatst bijgewerkt: 08-11-2021 21:20:09

Persbericht - Hoewel de definitie van sociale innovatie niet in steen is gebeiteld, is de essentie eenduidig: het maximaal benutten van de ervaringen en kennis van medewerkers om als bedrijf te innoveren.

Technologische innovatie, waarbij de R&D- en ICT-afdelingen een belangrijke rol spelen, draagt maar voor een klein deel bij aan het innovatiesucces van een bedrijf. Het grootste gedeelte komt voort uit sociale innovatie, de menselijke kant van innovatie. Dat is vooral gestoeld is op een andere manier van werken. Het betekent veel en regelmatig investeren in R&D in combinatie met dynamischer en slimmer werken en het nastreven van een flexibele organisatievorm, aldus de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor.

Bedrijven die vaak in één adem genoemd worden met sociale innovatie zijn NS, Achmea, IKEA, Virgin, IBM Nederland, Dell en Xerox. Sociale innovatie is echter niet beperkt tot deze bedrijven, het wordt ook al (jarenlang) ingezet bij onder andere ontwerpbureau VanBerlo, Plant-e, Thales Nederland en Koninklijke Otolift Trapliften.

Korte lijntjes
Een bedrijf dat sociale innovatie ambieert doet er goed aan om de lijntjes binnen de organisatie kort te houden. Een idee voor een nieuw of verbeterd product kan snel behandeld en toegepast worden als het niet door verschillende managementlagen beoordeeld moet worden. Dat geldt ook voor verbeteringen op de werkvloer of in andere delen van het proces. De organisatie van IKEA is ingericht op ‘eenvoud’ en ‘duidelijkheid’ om snelle besluitvorming te garanderen, zo schrijft het bedrijf in het jaaroverzicht en duurzaamheidsverslag.

Zo’n horizontale organisatiecultuur, waar de ideeën en de kennis en ervaringen van medewerkers gewaardeerd en benut worden, kenmerkt trapliftfabrikant Koninklijke Otolift. Zelfsturende teams en horizontaal samenwerken zijn daar aan de orde van de dag. Het heeft er mede toe geleid dat het bedrijf zijn meest innovatieve traplift op de markt heeft kunnen zetten.

Co-creatie
Naast innovatieve organisatievormen, dynamisch managen en hoogwaardige arbeidsrelaties, dragen ook hoogwaardige samenwerkingsverbanden (co-creatie) bij aan sociale innovatie. Co-creatie kan zowel intern als extern plaatsvinden. Zo is IBM Nederland partner van de RDM Campus in Rotterdam en B. in Amsterdam. Thales Nederland werkt samen met verschillende externe partijen, zoals leveranciers, lead-users en startups, zo is te lezen in de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor.

Co-creatie hoeft zich niet te beperken tot de grenzen van Nederland of zelfs Europa. Veel innovatiekoplopers werken zelfs samen met partners van buiten Europa.

Starten met sociale innovatie
Bedrijven die graag willen starten met sociale innovatie doen er goed aan om de volledige bedrijfsprocessen onder de loep te nemen. Het kan wenselijk zijn om klein te beginnen. Denk dan bijvoorbeeld aan het investeren in menselijk kapitaal: de competenties, kennis en creativiteit van medewerkers. Het aanbieden van trainingen en cursussen is essentieel om het concurrentievoordeel van je bedrijf te behouden of te vergroten. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Investeren in menselijk kapitaal’ van Maastricht University en Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA). Ook regelmatig investeren in een (eigen) R&D-afdeling blijkt voor veel bedrijven met de ambitie om sociaal te innoveren een belangrijke succesfactor.