Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Relaties, Vertrouwen en Teamwork: De Formule voor Zakelijk Succes

Laatst bijgewerkt: 16-07-2022 18:00:06

Persbericht - Er is moed voor nodig om een coaching partnerschap aan te gaan. Onze cliënten kunnen nerveus zijn, zich ongemakkelijk voelen of zelfs bang zijn. Wat wij als ICF professioneel opgeleide coaches doen om vertrouwen, veiligheid en intimiteit op te bouwen en te ontwikkelen, versterkt de moed van onze cliënten voor het pad dat voor hen ligt.

Goede RELATIES en VERTROUWEN zijn essentiële ingrediënten voor het opbouwen van een goed presterend TEAM. En alle drie – relaties, vertrouwen en teamwork – zijn essentieel voor het opbouwen en behouden van succes in het bedrijfsleven.

Hierom vraag ik mij af: waarom is management meestal bijna uitsluitend gericht op verkoop, marketing, nieuwe technologieën, prijsstelling, klantenservice, operationele efficiëntie en financieel beheer?

Deze harde resultaten zijn uiteraard belangrijk. Ieder van ons die ooit een manager is geweest, kent het belang van deze harde tastbare metingen. Mijn ervaring met bedrijfsmanagement en het werken met KMO’s is echter dat er een cruciaal ingrediënt is voor zakelijk succes, zonder welke geen enkele vorm van zakelijk vernuft werkt, en dat is TEAMWORK gebaseerd op VERTROUWEN.

We kunnen niet om het feit heen dat effectief TEAMWORK gebaseerd is op RELATIES en dat relaties gebaseerd zijn op VERTROUWEN.

Neem hierom de vertrouwensvergelijking in overweging, omdat het licht werpt op zowel teamwork als relaties. Deze vertrouwensvergelijking wordt gebruikt door veel professionals in de wereldwijde consultancy industrie die als betrouwbare adviseurs wederzijds voordelige zakelijke relaties willen opbouwen.

Vertrouwen is een functie van vier factoren.

Drie van deze factoren dragen positief bij tot VERTROUWEN. Eén doet in principe afbreuk aan vertrouwen.

 

Geloofwaardigheid + Betrouwbaarheid + Intimiteit

Vertrouwen =    ——————————————-

Eigenbelang

 

Laten we hier eens dieper op ingaan.

In de teller van deze vergelijking, boven de lijn, groeit het vertrouwen in teams wanneer er sprake is van:

  • Geloofwaardigheid – wanneer teamleden komen opdagen en gezien worden als capabel om hun werk te doen en als professioneel binnen hun respectievelijke disciplines
  • Betrouwbaarheid – teamleden doen wat ze zeggen te doen, komen hun beloften na en houden zich aan hun afspraken
  • Intimiteit – waar teamleden echte relevante werkrelaties hebben die positieve energie en een goede teamdynamiek creëren

In de noemer van deze vergelijking, onder de lijn, worden vertrouwen en relaties versterkt wanneer het eigenbelang van het betrokken individu ondergeschikt is aan hun interesse in wat goed is voor het bedrijf of hun interesse in anderen. Als het eigenbelang daarentegen groter is dan het belang dat een individu heeft bij het bedrijf of bij anderen, zal het vertrouwen afbrokkelen omdat collega’s beseffen dat het individu meer gericht is op zichzelf dan op het team of de onderneming. Vertrouwen en relaties worden dus geschaad wanneer de belangstelling in de eerste plaats op het eigenbelang is gericht.

Denk aan hoe zich dit uit op teamniveau – wanneer een gebrek aan interesse, begrip en respect zich manifesteert tussen verkoopteams en marketing-, installatie-, service- of financiële teams. Deze ingrediënten, teamwerk, relaties en vertrouwen, zijn te allen tijde van vitaal belang, maar ze zijn vooral cruciaal wanneer een bedrijf door een belangrijke verandering en overgang gaat. Dit is waarschijnlijk het geval wanneer een nieuwe senior manager tot het team toetreedt, wanneer de eigenaar de dagelijkse leiding van het bedrijf overdraagt aan het managementteam, wanneer een bedrijf wordt overgenomen en een nieuw senior team het voor het zeggen heeft, of wanneer een bedrijf moet worden omgevormd.

Op zulke momenten moet vertrouwen opnieuw worden gekalibreerd en moeten de verschillende componenten van de vertrouwensvergelijking worden herzien. Op zulke momenten stellen bedrijfsleiders en teamleden zichzelf vragen, of deze vragen nu expliciet uitgesproken worden of niet:

  • Kan die-en-die het werk wel aan? Is hij/zij in staat en bereid om de nodige inspanning te leveren? (geloofwaardigheid)
  • Is die-en-die betrouwbaar?  Komt hij/zij zijn/haar beloften na? Waarom doet hij/zij niet wat hij/zij beloofd heeft? (betrouwbaarheid)
  • Kan ik met die-en-die overweg? Kan ik een echt gesprek met hem/haar hebben? Zal hij/zij me betrekken in zijn/haar denkproces? (intimiteit)
  • Is die-en-die echt geïnteresseerd in de behoeften van het bedrijf? Denkt hij/zij aan wat het bedrijf nodig heeft, of is hij/zij vooral geïnteresseerd in zijn/haar eigen gewin, persoonlijke einddoelen of persoonlijke prestaties? (eigenbelang)

 

Drie laatste opmerkingen:

  1. Vertrouwen komt langzaam tot stand, maar toch is er vaak maar één handeling voor nodig om het te verliezen.
  2. Relaties (geïmpliceerd door “intimiteit” en “eigenbelang”) vormen de kern van goed teamwerk. Goede relaties in het bedrijfsleven zijn essentieel voor het leveren van een goede klantenservice, hoge verkoopprestaties en positieve financiële resultaten.
  3. Vooral als je erop uit bent voor de lange termijn zaken te doen, denk dan eens aan het volgende Afrikaanse spreekwoord: “Als je snel wilt gaan, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan samen.” Ik vraag je dus: hoe bouw je aan VERTROUWEN binnen je teams en met je belangrijkste spelers? Vertrouwen is de sleutel tot succes op lange termijn, en vooral cruciaal in tijden van transformatie en belangrijke verandering.

Er is moed voor nodig om een coaching partnerschap aan te gaan. Onze cliënten kunnen nerveus zijn, zich ongemakkelijk voelen of zelfs bang zijn. Wat wij als ICF professioneel opgeleide coaches doen om vertrouwen, veiligheid en intimiteit op te bouwen en te ontwikkelen, versterkt de moed van onze cliënten voor het pad dat voor hen ligt.

Dankzij coaching zijn mensen van over de hele wereld in staat geweest hun beperkingen te overkomen en hun persoonlijke en professionele doelen te bereiken. Laat je inspireren door waargebeurde verhalen van diepgaande verandering op www.experiencecoaching.com

De International Coaching Federation (ICF) is ‘s werelds grootste organisatie die de wereldwijde vooruitgang van het beroep van coach leidt en de rol van coaching als een integraal onderdeel van een bloeiende samenleving bevordert. Het is opgericht in 1995 en heeft inmiddels meer dan 50.000 leden in meer dan 140 landen en gebieden die gemeenschappelijke doelen nastreven om het bewustzijn van coaching te vergroten en de integriteit van het beroep hoog te houden door levenslang leren en het handhaven van de hoogste ethische normen. ICF geeft, door het werk van de zes unieke familieorganisaties, professionele coaches, coaching cliënten, organisaties, gemeenschappen en de wereld meer mogelijkheden door coaching. Bezoek www.coachingfederation.org voor meer informatie.

 

Over de auteur

Cora Lynn Heimer Rathbone is een ICF PCC gecertificeerde coach van het Verenigd Koninkrijk, gedreven om gebeurtenissen op het internationale toneel te begrijpen, in context te plaatsen en erop te reageren. Ze is gepassioneerd over het voorbereiden en in staat stellen van individuen, leiders, teams en organisaties om beter te presteren in onze steeds Complexere, Onderling Verbonden, Dubbelzinnige en Online Wereld. Ze heeft al 30 jaar ervaring in het faciliteren van Board en Business Unit strategieën, het ontwerpen en leveren van op maat gemaakte langlopende leiderschapsprogramma’s, en het coachen van executives en leiderschapsteams. Cora is ook auteur van drie boeken [The Planning Roundabout; Leadership Development Journeys en Ready for Change?].