Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Reclamebureaus anno 2022

Laatst bijgewerkt: 09-11-2022 20:21:19

Persbericht - Reclamebureau, marketingbureau, creative agency, digital agency, allemaal benamingen van bedrijven met, in 99% van de gevallen, hetzelfde einddoel. Bijdragen aan de groei van de op

Het ene reclamebureau is gespecialiseerd in offline reclame in bushokjes en magazines, het andere marketingbureau kan jouw bedrijf als geen ander in de top van de zoekmachines krijgen. In 2021 kende Nederland 26.370 reclamebureaus (CBS). Ook door het CBS wordt de overkoepelende term ‘reclamebureau’ gebruikt. In de praktijk zit er wel degelijk een verschil tussen een (traditioneel) reclamebureau en bijvoorbeeld een digital agency. In dit artikel leg ik je graag in vogelvlucht de verschillen uit.

Allereerst is het goed om onderscheid te maken in de verschillende diensten die gevraagd kunnen worden door een hulpbehoevend bedrijf. Ik zal een aantal mogelijke werkzaamheden opsommen die zijn te categoriseren in drie groepen.

Visueel

  • Advertentiemateriaal (bijvoorbeeld: folders, ontwerpen busbestickering)
  • Totale rebranding van het merk en huisstijl (merkconcept)
  • Ontwerpen van een nieuwe website
  • Creëren van een bedrijfsvideo
  • Het designen van social media-materiaal)

Techniek

  • Bouwen van een website
  • Marketingtechnische tools in de website bouwen
  • Beheren / support website
  • Uitbreiden van de website

Marketing

  • Vindbaarheid verbeteren in Google
  • Zichtbaarheid vergroten onder de doelgroep
  • Doelgroep laten converteren op de website
  • Orderwaarde en orderaantal vergroten (webshops)
  • Betrokkenheid vergroten onder de doelgroep
  • Social media beheren
  • Content schrijven voor website

Kijk je naar bovenstaande werkzaamheden dan zie je dat in de praktijk van deze disciplines samen moeten werken tot een goed eindproduct. Wil je jouw merk volledig in een nieuw jasje steken? Dan heb je een partij nodig die van begin tot eind meedenkt aan de rebranding, nieuwe website, maar je hebt ook een partij nodig die dit design kan omzetten tot een goed functionerende website. Wil je ook nog eens extra omzet halen uit deze investering, dan zou deze website ook marketingtechnisch goed in elkaar moeten gaan steken. Een traditioneel reclamebureau heeft vaak niet de kennis in huis om tot een totaaloplossing te komen. Hetzelfde geldt voor de marketingbureaus die zijn gespecialiseerd in de digitale wereld. Zij kunnen vaak voor een groot deel in de behoefte van de klant voorzien. Social media beheren, Googleposities verhogen en het adverteren online. Het volledig effectief inzetten van de marketing wordt vaak verstoord doordat het fundament van de website, de effectiviteit van de herpositionering of de website zelf gewoon te wensen over laat. Met verschillende partijen aan één doel werken, is in de praktijk ook tijdrovend en niet wenselijk omdat de belangen vaak anders liggen.

(Traditionele) Reclamebureaus

Visueel ingesteld, in de regel niet marketinggericht

Marketingbureaus

Ingesteld op marketingresultaten, in de regel niet visueel.

Digital en Creative Agencies

Een full service oplossing met expertises van design, film, techniek tot marketing.

Creative en Digital Agencies

Om deze pijnpunten te tackelen en het effectiever helpen van de klant zijn er steeds meer bureaus die in het totaalplaatje voorzien. Zo’n full service bureau, ook wel creative agency of digital agency genoemd, zijn van begin tot eind betrokken bij het gehele proces. Alle werkzaamheden kunnen in-house worden aangepakt. Van strategie tot het vullen van teksten op de website. De cohesie van één team is ideaal voor het proces en komt in vrijwel alle gevallen het eindproduct ten goede. Zo kunnen marketinguitingen volledig worden afgestemd op de visie van het marketingteam en de doelgroep die vooraf al is gedefinieerd. Zo kunnen conversieverhogende marketingtools worden geïmplementeerd in de website, zonder dat de gehele structuur weer op de kop moet worden gegooid. Zo is het fundament van de website zo gebouwd dat deze snel kan gaan ranken in Google. En zo kan ik nog wel even doorgaan…

Het komt er dus op neer dat je als ondernemer goed moet nadenken over wat voor hulp je nodig hebt. Gaat het puur om alleen drukwerk voor een plaatselijk krantje, wil je beter vindbaar worden in Google of wil je ook daadwerkelijk meer omzet genereren uit je website? Op basis van deze vragen kan je je keuze baseren en de afweging goed maken met welk type bureau je in zee gaat.