Realiseer jouw ambities: 10 tips voor groei en financiering

Laatst bijgewerkt: 27-05-2023 12:00:14

Persbericht - Het zijn roerige tijden, dat merk je als ondernemer. Hoe realiseren andere ondernemers tóch hun financiering en groei?

Heb je te weinig tijd om met andere ondernemers hierover te spreken? Dat treft! In dit artikel zetten we de 10 beste tips voor groei en financiering van een aantal succesvolle start-ups en scale-ups voor je op een rij. Laat je inspireren!

Zorg voor een goed groeiplan

Met een robuust plan weet je welke stappen er gezet moeten worden en waar je rekening mee moet houden. De Utrechtse start-up MEDxAI, die oplossingen biedt voor een snellere en betere diagnose van patiënten, weet dat als geen ander. De weg naar marktintroductie in de medische sector is namelijk extra lang en complex. “Een goed plan brengt rust en focus in je bedrijf. Ondanks dat plannen constant veranderen, zorgt het bij ons voor een beter inzicht in wat er nog moet gebeuren”, aldus Tjebbe Tauber, Founder en CEO van MEDxAI.

Bepaal de juiste focus en prioriteit

Een sterke propositie is essentieel bij het aantrekken van investeerders. Het is belangrijk om een helder en overtuigend verhaal te presenteren dat het potentieel aantoont van het product en de markt. “Als je aandeelhouders hebt of als je een financieringsaanvraag doet, dan moet je zorgen dat je financiën inzichtelijk zijn, maar óók dat het in de taal is die de financiële wereld begrijpt. Wees je ervan bewust dat zij bediend willen worden op hun manier”, aldus Joost de Waard, adviseur Ondernemen bij KplusV.

Calculeer risico in en hou een gezonde buffer aan

Spinning Jenny startte onlangs met het verwerken van afgedankt textiel tot duurzame kwaliteit garen. Daar was onder andere een nieuwe productielocatie voor nodig. De tip van Paula Gerritsen, Founder en CEO van Spinning Jenny: “We hebben geleerd dat een project nooit loopt zoals begroot. Door inflatie, crisis en andere maatschappelijke ontwikkelingen was alles ineens veel duurder en waren we snel door de buffer heen. Zorg er daarom voor dat je altijd zo vroeg mogelijk schakelt met je investeerders en dat je risico incalculeert en een gezonde buffer aanhoudt.”

Werk samen met andere partijen

Dirk Jan van Dalfsen is een ondernemer die zich inzet voor een duurzame waardeketen voor wol. Om dit te realiseren kreeg hij financiering vanuit de overheid en van private investeerders. Om deze financiering binnen te halen, is het belangrijk om samen te werken met de juiste partijen en de best passende financieringsinstrumenten te kiezen. Boris Polm, adviseur Ondernemen bij KplusV hierover: “Een succesvolle projectfinanciering vraagt niet alleen om een goed onderbouwd plan en een uniek concept, maar ook om een gemotiveerde ondernemer en kennis van de juiste mix aan financiers. Je wilt investeerders die echte toegevoegde waarde bieden, en mee willen bewegen met alle ups en downs van het proces. Regel dit op tijd, het kost altijd meer tijd dan je denkt.”

Download het overzicht met de 10 tips en geleerde lessen.