Problemen in de administratie voorkomen? Regel een boekhoudprogramma!

Laatst bijgewerkt: 21-10-2021 06:00:09

Persbericht - De boekhouding is voor veel bedrijfseigenaren een verplicht nummertje of een afleiding van de eigenlijke bedrijvigheden, maar in ieder geval niets positiefs. Ze zijn er doorgaans ook niet zo goed in – sorry, ondernemers. Maar tenzij je een ondernemer in de accountancy bent, achten we de kans klein dat je van alle fiscale ins and outs volledig op de hoogte bent. Een daadwerkelijke accountant of boekhouder is dat vanzelfsprekend wél, maar kost geld – en vaak niet zo’n beetje ook. Een boekhoudprogramma is wat dat betreft een uitstekende middenweg.

Nee – je administratie gewoon aan z’n lot overlaten, is geen optie. Je ontkomt niet aan een gedegen boekhouding: het opzetten daarvan is voor Nederlandse ondernemers wettelijk verplicht. Daarvoor kun je een accountant of boekhouder inschakelen, maar als dat – om welke reden dan ook – niet toereikend is, kun je altijd gebruikmaken van een boekhoudprogramma.

Zo’n boekhoudprogramma helpt je tijdens het bijhouden en updaten van je financiële administratie. Het zijn online pakketten die je helpen met onder meer het bijhouden van inkoop- en kostenfacturen, het indienen van de verplichte belastingaangiftes en alles wat daar verder bij komt kijken.

Hoe een boekhoudprogramma jouw onderneming helpt groeien

‘Maar wat onderscheidt een boekhoudprogramma dan van een simpel Excel-bestand?’

Een Excel-bestand beschikt niet over slimme features. We noemen een automatische berekening van de omzetbelasting. We noemen inzicht in je eigen bedrijf. We noemen updates naar de meest recente, fiscale regels.

Automatische berekeningen

Om met dat eerste te beginnen: een boekhoudprogramma zorgt voor automatische berekeningen. De werking daarvan is simpel: geef je inkopen én verkopen op in het programma en de software berekent direct de omzet- en inkomstenbelasting die je hierover bent verschuldigd.

Dat scheelt niet alleen tijd. Het voorkomt ook fouten. Wanneer je zelf gaat rekenen, is de kans op fouten – en we willen je opnieuw niet beledigen – gewóón aanwezig. Wanneer je dit aan het boekhoudprogramma overlaat, is dat niet het geval.

Meer inzicht

Een tweede voordeel van een boekhoudprogramma is het inzicht dat je krijgt in verschillende bedrijfsprocessen. De meeste programma’s laten namelijk op overzichtelijk wijze zien hóe je winst- en verliesrekening eruit ziet, hoeveel geld je op specifieke momenten in je bedrijf hebt zitten én of je uurtarief nog wel up to date is. Dat gebeurt dan aan de hand van heldere grafieken waardoor je precies weet waar je aan toe bent.

Daar komt nog eens bij dat een boekhoudprogramma ook functioneert als een soort reminder voor openstaande facturen. Je ziet vaak in één oogopslag wie er heeft betaald, welke klant daarin achterstallig is én wie je zelf nog geld bent verschuldigd.

Veel faillissement kunnen worden voorkomen met meer inzicht in de kasstromen. Alleen al daarom is een boekhoudprogramma een aanrader.

Fiscale regels

Tot slot is het een groot voordeel dat boekhoudprogramma’s meegaan met de tijd. Niet per se qua design, maar wel met de reglementen van de Belastingdienst.

Fiscale regels veranderen namelijk continu. Het kost je als ondernemer veel tijd om dit allemaal bij te benen. Met een boekhoudprogramma hoef je je daar géén zorgen om te maken. De software werkt automatisch met vernieuwde tarieven, andere aftrekposten en al het andere dat in de loop van tijd verandert.

Wil je meer weten over wat voor jou een goed boekhoudprogramma is? Kijk dan op ZZP Daily voor handige info over boekhoudprogramma’s zoals e-boekhouden en méér.