Populariteit private lease neemt toe

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:22:45

Persbericht - De private-lease-markt is relatief nieuw; sinds 2013 is het mogelijk om voor private lease te kiezen als particulier. Eerder kon dit al zakelijk via de werkgever. Met private lease rijd je een nieuwe auto tegen een vast bedrag per maand. In dit bedrag zijn veel vaste lasten meegenomen, zoals de die voor de autoverzekering en wegenbelasting. Alleen benzine en boetes moet je zelf betalen. Dat vinden veel leasers interessant. Hoe populair is private lease ondertussen onder de Nederlanders en hoeveel mensen rijden via deze weg een auto?

Ontwikkeling private lease harder dan verwacht

De auto biedt mobiliteit. Dat is tegenwoordig vaak belangrijker dan de auto bezitten als statussymbool. Maar wil je toch graag een nieuw auto rijden, en gaat de keuze dus niet uit naar een tweedehands bolide, dan is private lease een voordelige manier om aan de auto te komen. Dat vinden veel Nederlanders althans. In 2015 waren er namelijk al twee keer zo veel private-lease-contracten afgesloten als in 2014; 36.000 tegenover 17.000. Bij de start van private lease was de verwachting dat er in 2020 zo’n 100.000 contracten zouden zijn afgesloten. Dat aantal is in 2016 bijgesteld naar 145.000. De ontwikkeling van private lease is aan het versnellen, en er wordt verwacht dat er in 2017 meer dan 78.000 private-lease-auto’s in Nederland rijden.

Particulieren zijn nieuwe interessante doelgroep

Veel leasebedrijven spelen in op de behoefte van particulieren en bieden private lease aan. Dat is interessant voor de bedrijven, want de particuliere leaser is een heel nieuwe en uitbreidende doelgroep. En aangezien de zakelijke automarkt uitdunt is dit een interessante uitweg. Eerder werd uit een onderzoek van ZZP Barometer duidelijk dat veel zzp’ers voorkeur hebben voor een leaseauto. Wat een mooie extra kans kan zijn voor de leasebedrijven, gezien het gegeven dat het aantal zzp’ers tot 2016 toenam, om vervolgens te stagneren. Van de zzp’ers met een leaseauto denkt 37,5 procent dat dit de voordeligste optie is. Slechts 5 procent denkt dat het aanschaffen van een nieuwe auto het voordeligst is. De meeste zzp’ers denken echter dat een tweedehandsje het minst kost: 60,2 procent. Wel is het zo dat het voor zzp’ers vaak interessanter is om zakelijk te leasen. De keuze hangt af van een aantal factoren, zoals het aantal gereden (privé)kilometers en de cataloguswaarde.

Wagenpark bij leasebedrijven neemt toe

Uit de Leasebedrijven Top-50 van Aumacon, het onafhankelijke kenniscentrum van de automotive-sector, blijkt dat het wagenpark bij veel leasebedrijven in twee jaar flink is toegenomen. Dit komt vooral door private-lease-contracten. Toch maakten private-lease-auto’s vorig jaar nog maar acht procent uit van de totale leaseauto’s op de weg. In 2020 zullen er naar schatting 50 duizend nieuwe private-lease-auto’s worden ingezet, wat samen goed is voor tien procent van de verwachtte autoverkopen in dat jaar.

Tweedehands meestal wel goedkoper

Private-lease-auto’s worden dan steeds populairder, maar het is goed om te weten dat private lease in vele gevallen niet voordeliger is dan het kopen van een eigen tweedehands auto. De kosten van zo’n tweedehands bolide zijn vaak vele malen lager dan de nieuwprijs van een auto. Het ‘nadeel’ van het zelf aanschaffen van een auto is dat je alle bijkomende vaste (en andere) lasten zelf zult moeten bekostigen. Zo zijn er de autoverzekering, de wegenbelasting, maar ook de kosten voor eventuele schade en APK die je zelf moet betalen. Of je hiermee uitkomt op een hoger maanbedrag dan bij private lease, hangt af van het soort auto dat je koopt, hoeveel schade je rijdt en de autoverzekering die je afsluit.

Maandelijkse kosten berekenen

Bij private-lease-auto’s wordt standaard een allriskverzekering aangeboden, wat logisch is aangezien het een nieuwe auto betreft met een nog hoge dagwaarde. Kies je een tweedehands auto, dan is een simpele WA-verzekering vaak ook goed. Daarvan is de premie ook lager. Door je autoverzekering te vergelijken en de wegenbelasting en de autoprijs te controleren, kun je uitrekenen wat je maandelijks kwijt zult zijn. Vergelijk dit met de prijs die je voor een private-lease-auto zult betalen en je weet wat voor jou de voordeligste en gewenste keuze is.

Ga je voor private lease? Weet dan het volgende

Ga je voor private lease, dan zijn er een aantal zaken die je moet weten. Als eerst: de voorwaarden per leasebedrijf zijn nog redelijk verschillend. Ga je een auto private leasen, dan is het verstandig om per bedrijf extra goed op de voorwaarden te letten. In een private-lease-contract is vastgesteld hoeveel jaar jij de auto leent en hoeveel kilometer je in die periode maximaal zult rijden. Ga je hier overheen, dan betaal je per extra gereden kilometer flink wat meer. Om je goed te oriënteren kun je gebruikmaken van het Keurmerk Private Lease, zodat je de voordeligste private-lease-auto vindt naar jouw wensen. Bedenk vooraf of je het maandbedrag gedurende de contractperiode kunt bekostigen. Moet je het contract namelijk voortijdig beëindigen, dan wordt er een opzeggingsvergoeding gerekend en die kan best hoog zijn; vaak is dit een percentage van een aantal termijnbedragen.