Persbericht - Bij persoonsalarmering denken veel mensen als eerste aan de alarmknop die hun opa of oma om de hals draagt. Als...
Bij persoonsalarmering denken veel mensen als eerste aan de alarmknop die hun opa of oma om de hals draagt. Als ze zich plotseling niet goed voelen, kunnen ze met een druk op de knop hulp inroepen van buren, familieleden of de verpleging.
Bij het innovatieve bedrijf Secure2Go leveren ze geen persoonlijke alarmknoppen aan hulpbehoevende senioren. Hier wordt persoonsalarmering geleverd aan mensen die tijdens hun werk in gevaar kunnen komen, en aan bedreigde personen zoals slachtoffers van stalking en (ex-)partnergeweld.
Thijs Wagenaar en Béate van Kampen zijn de oprichters van het nu snelgroeiende bedrijf en werken er beiden fulltime als directeur. Ze begonnen het bedrijf na een vraag van een overheidsorganisatie die een technische oplossing zocht waarmee bedreigde personen zo snel en eenvoudig mogelijk hulp van de politie konden inroepen.
“Samen met onze opdrachtgever hebben we eerst nauwkeurig in kaart gebracht aan welke eisen het systeem moest voldoen. Daarbij kijk je natuurlijk ook naar de manier waarop gebruikers het apparaat gebruiken en dat opende onze ogen pas echt.” Zegt Thijs, die de technische ontwikkeling van het systeem op zich nam. “Het ging om mensen die al eerder een doorgeladen wapen op zich gericht hadden gehad, of waarvan het huis in brand was gestoken door een doorgedraaide ex. Echt heel gruwelijk. Op dat moment besef je dat persoonsalarmering voor deze mensen het verschil tussen leven en dood kan uitmaken.”
Béate knikt instemmend en vult aan: “Het gaat ook niet alleen om het alarmkastje. De betrouwbaarheid van een draagbaar alarmsysteem hangt samen met degelijke mobiele netwerkverbinding, een hele hoge beschikbaarheidsgraad van de server en de alarmsoftware. Maar ook van de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de leverancier. Hoe is de gegevensbeveiliging geregeld? De centralisten in de alarmcentrale moeten exact weten wat ze moeten doen. En je moet 24/7 bereikbaar zijn voor deze doelgroep. Dat was alles bij elkaar een flinke uitdaging waar we ook best even mee bezig zijn geweest om dat voor elkaar te krijgen.”
Inmiddels bestaat het bedrijf ruim zes jaar en is het in een razend tempo gegroeid. Naast de alarmknoppen voor bedreigde personen, heeft het bedrijf zich gespecialiseerd in persoonsalarmering voor mensen die tijdens hun werk in gevaar kunnen komen. Dat kan te maken hebben met gevaarlijke werkomstandigheden of het risico op gezondheidsklachten terwijl mensen alleen werken, maar bij de meeste klanten van Secure2Go draait het om het risico geconfronteerd te worden met agressie en geweld tijdens hun werk.
Het ondernemers duo hoefde na de start niet lang te wachten op de volgende opdracht. Thijs: “Al vrij snel nadat we de alarmknoppen voor bedreigde personen gingen leveren aan de overheid werden we benaderd door het hoofd van de afdeling werk- en inkomen van een grote gemeente. De sociaal rechercheurs en de leerplichtambtenaren werden daar steeds vaker geconfronteerd met ongewenst gedrag. Dat had tijdens een huisbezoek zelfs al eens geleid tot een korte gijzeling in een woning. De telefoon van de medewerker werd, onder dreiging van een mes, afgepakt en de man werd opgesloten in de gangkast. Het is gelukkig goed afgelopen, maar de man heeft hele angstige momenten doorgemaakt. Dit was voor hen de aanleiding om op zoek te gaan naar een alarmknop waarmee je, ook zonder telefoon, snel hulp kunt inroepen. Voor ons was dat natuurlijk een grote kans om ook die doelgroep te helpen bij het vergroten van hun veiligheid”
Het probleem dat medewerkers zich niet altijd veilig voelen tijdens het afleggen van huisbezoeken speelt bij veel meer organisaties. “We kregen aanvragen van ggz-hulpverleners, van woningcorporaties, van andere gemeenten maar ook van deurwaarders en van inspectiediensten.” Vertelt Béate. “Soms ging aan een aanvraag een heftig incident vooraf, maar in de meeste gevallen draaide het vooral om het onveilige gevoel dat medewerkers van deze organisaties ervaarden als ze achter de voordeur van een klant of cliënt waren. We lieten ze dan een tijdje testen met ons personenalarm en hoorden steevast terug dat de alarmknop gelukkig niet gebruikt was in de testperiode maar dat de proefpersonen zich al direct een stuk veiliger voelden met dit compact persoonsalarm op zak.”
“Voor de gebruiker moet het heel simpel zijn om alarm te maken. In een acute stresssituatie schakelt een deel van je hersenen uit en neemt je instinct de overhand. Helder nadenken en putten uit je herinnering is dan vrijwel onmogelijk.” Zegt Béate. “Eén simpele druk op de knop is dan ook genoeg om het alarm te activeren. Daarmee zet je de hele alarmketen in werking. De melding wordt ontvangen bij onze gecertificeerde alarmcentrale, een centralist kan vervolgens via het persoonsalarm live met je meeluisteren om de situatie in te schatten en via de meegestuurde positie weet men precies waar je bent als er hulp moet komen. Zodra de centralist hoort dat er hulp nodig is, wordt in principe de politie aangestuurd. Maar dat kan natuurlijk ook een collega of een beveiliger zijn.”
Thijs en Béate hebben hun bedrijf de afgelopen jaren niet alleen zien groeien in aantal klanten maar ook het afzetgebied is vergroot. Hun bedrijf telt nu zes medewerkers en is actief in Nederland, België en Duitsland. Thijs denkt dat er voorlopig nog genoeg vraag is naar deze belangrijke vorm van persoonsalarmering. “Lees de kranten maar: De lontjes in de samenleving worden korter, mensen worden vaker ambulant behandeld en begeleid en medewerkers moeten vaker alleen op pad. Daarnaast staat het thema ‘veilig werken’ gelukkig ook steeds vaker hoog op de agenda van bedrijven en organisaties.” Béate zegt er klaar voor te zijn: “We zijn een heel solide bedrijf met veel kennis van de markt en de problematiek waar onze klanten mee te maken hebben. Hierdoor bieden we echt een toegevoegde waarde aan de veiligheid en het veiligheidsgevoel van professionals. In feite zijn ze met een persoonlijke alarmknop nooit alleen.”