Oude bestellers gebruiken als nieuw product

Laatst bijgewerkt: 29-04-2021 14:16:24

Persbericht - Droom jij van het bedenken van hét nieuwe product van 2021? Van de nieuwe paperclip, de flippo plaatjes, de scoubidou...

Droom jij van het bedenken van hét nieuwe product van 2021? Van de nieuwe paperclip, de flippo plaatjes, de scoubidou touwtjes of droom je grootser zoals de eerste fiets, auto of vliegtuig. Van de airfryer, de espressomachine of welk ander product dan ook waarvan ooit één exemplaar het eerste was.

Of droom jij net als een groot deel van Nederland over de beste innovatie op duurzaamheid. Wist je dan een kwart van de 500 beste Nederlandse innovaties van de afgelopen jaren werd gedaan met een oog op duurzaamheid?

Er is meer nodig

Toch zijn duurzaamheid en innovatie geen garantie op succes. Wist je bijvoorbeeld dat 14 van de 500 beste innovaties van Nederland uit de afgelopen vijf jaar inmiddels failliet is gegaan. Dat de bedrijven erachter niet in staat zijn geweest hun innovatie tot een echt commercieel succes om te vormen. Dat geeft dus aan dat er meer nodig dan alleen een goed idee. Of dat dat goede nieuwe idee misschien wel helemaal niet zo nieuw hoeft te zijn.

Oude succesnummers

Kijkend naar oude succesnummers blijkt het in een nieuw jasje steken hiervan, een net zo’n grote of misschien nog wel grotere kans op succes. De kunst is te kijken naar welke producten in de basis gewoon goed zijn en blijven en hoe je hier als bedrijf een draai aan kunt geven. Een goed voorbeeld hiervan is de muurdecoratie. Mooie dure schilderijen zullen altijd blijven bestaan. Maar deze zijn niet voor iedereen toegankelijk. Toch is er tegelijk ook in de lagere segmenten een grote behoefte aan mooie wanddecoratie. De oplossing is een goedkopere versie van de oude klassiekers. Oude meesters dus in een nieuw betaalbaar jasje.

Met de moderne vormen van de muurcirkels en de oude meesters zoals Van Gogh, komt kunst ook beschikbaar voor degene die geen duizenden euro’s te besteden hebben. En doordat muurcirkels veel goedkoper en in grotere getallen te produceren zijn, zit het verdien model in de hoeveelheid. Niet alleen voor afbeeldingen zoals het melkmeisje maar ook bloemen, dieren of vergezichten blijken in trek. Daarnaast is het een product dat zich leent voor zowel de fysieke winkels als verkoop via webwinkels. Een gat in de markt dus. En helemaal als je bedenkt dat ze er ook zijn voor buiten. Een extra markt en verkoopseizoen dus.

Subtiel anders

Is het verschil tussen een schilderij en een muurcirkel nog aardig groot, het kan uiteraard ook subtieler. Zoals de oude landkaarten die tegenwoordig in een nieuwe versie te koop zijn. Vintage, zwart/wit, op canvas of op hout. Grote landkaarten of ietsjes kleiner voor in je werkkamer.

Maar deze oude landkaarten zijn ook tegelijk de inspiratie geweest voor de nieuwe schoolplaten. Hingen de oude schoolplaten vroeger in klaslokalen met afbeeldingen voor vakken als biologie, taal en rekenen, tegenwoordig zijn we weer een trend maar dan voor je interieur. Schoolplaten hebben namelijk net als de oude landkaarten een vintage look en daardoor helemaal in trek. Waren het vroeger de sommen, zijn ze er nu voor diverse woonstijlen.

Net als bij de wandcirkels zijn er afbeeldingen in diverse kleurstellingen, van bloemen tot aan dieren, van de ondergaande zon tot het melkmeisje. Een mooi voorbeeld van een nieuwe rage gebaseerd op oude successen.