Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Online Marketing voor B2B is essentieel in 2022 en dit is waarom

Laatst bijgewerkt: 01-12-2021 13:51:35

Persbericht - Als ondernemer is het tegenwoordig ook van groot belang om online goed te presteren. Een goede website, vindbaarheid en bereikbaarheid spelen daarbij een belangrijke rol. Iedere generatie heeft een eigen kenmerkende manier van zaken doen, en om daar goed op in te spelen is veel kennis nodig.

Een online marketingteam is niet voor iedere organisatie toereikend, en een ‘Full Stack Marketeer’ kan niet meer alle specialistische taken uitvoeren. Tegenwoordig is daar een goede oplossing voor tegen dezelfde prijs!

Jouw klant doet online vooronderzoek
Inmiddels is duidelijk geworden dat het online deel van het koopproces van klanten een blijvertje is. Sterker nog: het online aandeel van hoe we een aanschaf doen, wordt steeds groter! Volgens onderzoeksbureau Gartner bestaat 84% van het koopproces in de B2B markt al uit online activiteiten. Dat zijn de activiteiten die een potentiële klant online doet, voordat deze met de verkopende organisatie in contact komt.

Zo handelen millennials
Een ander nogal opzienbarende uitkomst van het Gartner onderzoek is dat we een verschuiving zien in het enthousiasme waarmee men een verkoper zou willen spreken. Bij de generatie millennials is het inmiddels zo, dat meer dan de helft het liefste de aankoop zou willen voltooien zonder tussenkomst van een salespersoon. Het lastige daarbij is wel, dat 23% dan uiteindelijk niet tevreden is met het resultaat van de aankoop.

De vraag voor een B2B organisatie is dan ook hoe je aan het begin van het koopproces in contact komt met de potentiële koper. En als deze dat toch niet wil, hoe voeg je dan voldoende waarde toe tijdens het online deel van de customer journey, zodat de koper uiteindelijk wel tevreden wordt? Hier ligt een belangrijke taak voor het marketing team. En ook meteen de uitdaging voor de gemiddelde B2B organisatie, die over een klein aantal marketeers beschikken. Deze marketeers, vaak maar 1 of 2 professionals, moeten daarvoor een groot aantal skills in huis hebben. Denk aan aspecten als: design, programmeren, SEO, advertising, social media, marketing automation, content, video, IP tracking en CRM. En dat vaak nog naast de PR & communicatie rol die ze hebben.

Het verenigen van zoveel verschillende marketing skills in 1 marketing professional komt vrijwel nooit voor. De reden hiervoor is dat deze marketing onderdelen echte specialismen zijn. Met generalistische online marketing kennis krijg je niet meer het gewenste resultaat.

De oplossing
Een goede oplossing hiervoor is het inzetten van Marketing as a Solution. Met dit concept voeg je een heel online marketingteam toe aan je eigen marketing capaciteit en skills, tegen een vast bedrag per maand. En dat niet alleen. Door de inzet van het team krijg je ook nog eens een gestructureerde werkwijze!

Op deze manier

– Minimaliseer je het risico van budgetoverschrijding, omdat je geen losse zzp’ers meer hoeft in te huren.
– Borg je de kwaliteit omdat het team naadloos aansluit bij je eigen marketingkennis en kunde.
– Bespaar je kosten omdat je het MaaS-concept afneemt tegen een vast bedrag per maand. Dit is vrijwel altijd lager dan de kosten van 1        marketing FTE!

Door de inzet van de juiste online marketingactiviteiten blijf je de ontwikkelingen voor die het commerciële proces binnen de B2B markt sterk beïnvloedt. Wil je meer informatie over het MaaS concept? Lees hier meer over Marketing as a Solution