Onboarding verhoogt werknemersbehoud: Nieuwe cijfers tonen het belang van een sterk inwerkproces

Laatst bijgewerkt: 23-10-2024 13:56:04

Persbericht - Wil je nieuwe medewerkers succesvol laten landen? Efficiënte onboarding kan het verschil maken voor jouw bedrijf.

Voor veel MKB-bedrijven vormt het onboarden van nieuwe medewerkers een uitdaging, terwijl het succes van dit proces rechtstreeks invloed heeft op de prestaties en het behoud van medewerkers. Recente statistieken benadrukken hoe cruciaal een effectieve onboarding is voor de langetermijnloyaliteit van werknemers. Bedrijven die investeren in een gestroomlijnde onboarding zien een aanzienlijke verbetering in betrokkenheid en productiviteit, en ervaren minder verloop.

Onboarding in cijfers: waarom investeren loont

Volgens een studie door de Society for Human Resource Management (SHRM) kan een goed georganiseerd onboardingproces de productiviteit van nieuwe medewerkers met maar liefst 50% verhogen. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat 69% van de medewerkers waarschijnlijk langer dan drie jaar bij een bedrijf blijft wanneer ze een positieve onboarding ervaring hebben gehad. Dit onderstreept het belang van een gestructureerde aanpak, vooral in een krappe arbeidsmarkt waar het behouden van talent steeds lastiger wordt​.

Opvallend is ook dat een slechte onboarding van nieuwe medewerkers kan leiden tot hogere personeelsuitval: 38% van de werknemers verlaat hun organisatie binnen het eerste jaar, waarbij twee derde van hen al in de eerste zes maanden vertrekt. Dit toont aan hoe snel een negatieve ervaring kan leiden tot verloop, wat hoge kosten met zich meebrengt voor bedrijven.

Een sterk onboardingproces als sleutel tot succes

Een goed onboardingsproces gaat verder dan het regelen van praktische zaken zoals een werkplek of inloggegevens. Het draait om het creëren van een sterke verbinding met de organisatie vanaf de eerste dag. Nieuwe medewerkers moeten zich welkom en gewaardeerd voelen, en daarbij speelt een gestructureerd onboarding traject een cruciale rol. Met een duidelijk plan, zoals het gebruik van checklists en regelmatige feedbackmomenten, kunnen bedrijven ervoor zorgen dat nieuwe teamleden niet alleen goed starten, maar ook snel integreren binnen de bedrijfscultuur.

Technologische oplossingen maken het verschil

Hoewel het overgrote deel van de werknemers aangeeft dat een gestructureerd onboardingprogramma van essentieel belang is voor hun succes, heeft maar liefst een kwart van de HR professionals nog steeds geen gebruikgemaakt van de nieuwste technologieën om dit proces te ondersteunen. Met tools zoals HoorayHR kunnen bedrijven eenvoudig hun onboarding automatiseren, wat resulteert in meer consistente ervaringen voor nieuwe medewerkers​.

Bedrijven die gebruik maken van onboarding technologie zien een duidelijke verbetering in de tevredenheid en betrokkenheid van medewerkers, wat uiteindelijk de productiviteit en het behoud van personeel ten goede komt.

Technologie als drijvende kracht achter succesvolle onboarding

Technologie biedt een enorme kans om dit proces te stroomlijnen. Slimme tools maken het mogelijk om administratieve rompslomp te elimineren en tegelijkertijd een persoonlijke ervaring te bieden. Door taken zoals het versturen van welkomstpakketten of het plannen van introducties te automatiseren, kunnen HR afdelingen zich richten op het menselijke aspect van onboarding: het begeleiden van nieuwe medewerkers en hen helpen hun weg te vinden binnen het team en de bredere organisatie. Dit resulteert in hogere tevredenheid, minder verloop en een sneller productieve workforce.