Persbericht - Ken je de discussie? Waarbij je als online marketeer leads binnenhaalt voor je bedrijf, maar deze nauwelijks iets opleveren?
Als bedrijf heb je geen inzicht in wat advertenties nu écht opleveren. Als online marketeer heb je misschien de beste advertenties, maar geen inzicht in welke leads daadwerkelijk converteren.
Dan komt het volgende probleem je vast bekend voor: het gat tussen de online en offline business. Een gat dat vaak wordt ingevuld met schattingen en gokwerk, maar zelden met keiharde cijfers. Want een lead genereren is mooi, maar wat levert het uiteindelijk écht op?
Tegen dat probleem liepen de data specialist Jorg, de online marketeer John en de developer Ward, aan. Alleen wat bleek, daar is naast een foutgevoelige en onhandige spreadsheets, nog geen oplossing voor in Nederland. Zij besloten dan ook de krachten te bundelen. Het resultaat? De offline conversion tracking tool: octanist. Een krachtige tool die het mogelijk maakt om online en offline conversie data met elkaar te verbinden.
Octanist is de brug tussen jouw online platformen en offline leads. Deze offline conversion tracking tool maakt het mogelijk om te zien welke klant uiteindelijk wat oplevert.
Zonder Octanist
Je hebt twee Google Ads-campagnes live staan. Eén komt bij “Bedrijf A” terecht en de ander bij “Bedrijf B”. Zij klikken hierop, vinden jouw dienst interessant en vullen dus het contactformulier in. De leads zijn binnen. Vervolgens koppel je hier een algemene waarde aan een lead.
Maar of de lead uiteindelijk converteert of deze ook daadwerkelijk uit je campagnes komt, dat weet je niet. Je hebt dus geen goed beeld van hoe je advertentiebudget besteed wordt.
Met Octanist:
Je hebt twee Google Ads-campagnes live staan. Eén komt bij “Bedrijf A” terecht en de ander bij “Bedrijf B”. Zij klikken hierop, vinden jouw dienst interessant en vullen dus het contactformulier in. “Bedrijf A” komt bij jullie aan tafel zitten en kiest ervoor om met jullie in zee te gaan. Dat levert jullie 10.000 euro omzet op. “Bedrijf B” kiest er uiteindelijk voor om het niet te doen.
Bij octanist geef je aan dat Bedrijf A klant is geworden voor 10.000 euro, en met enkele klikken stuur je dit naar Google Ads.
In je Google Ads-campagnes zul je dan uiteindelijk zien dat campagne 1 (Bedrijf A) een omzet van €10.000,- heeft gerealiseerd en campagne 2 (Bedrijf 2) €0,-.
Bovenstaand voorbeeld is natuurlijk een simpel voorbeeld. De meeste bedrijven hebben namelijk tientallen Google Ads-campagnes en Meta-campagnes live staan.
Dat is ook logisch, want je wilt zoveel mogelijk klanten bereiken. Maar bereiken jouw campagnes wel de juiste doelgroep? Of blijkt in de praktijk dat jouw daadwerkelijke klanten eigenlijk uit slechts één of twee campagnes komen? Welke campagnes leveren de meest waardevolle leads? Misschien genereren de andere campagnes wel leads, maar geen converterende leads. Dat zou betekenen dat je je budget effectiever kunt inzetten.
De tool van octanist is gemakkelijk te implementeren op je huidige platformen, zoals met Google Tag Manager template, en is de eerste 30 dagen gratis. Wij denken dat je, met beetje technische kennis, niet eens een developer nodig hebt (mij is het ook gelukt). De setup bestaat simpelweg uit 2 stappen.
Stap 1: Zorgen dat je systeem de inkomende data krijgt en snapt.
Stap 2: Zorgen dat de uitgaande data terechtkomt en begrepen wordt door Google en/of Meta. Hoe je dit precies doet, staat stap voor stap uitgelegd in de documentatie van octanist. Het handige is dat zij er ook video’s bij hebben geplaatst met voorbeelden.
Je kunt tot 90 dagen terugkijken met Google Ads en 28 dagen met Meta Ads. Dat levert meteen een schat aan data op waarmee je kunt optimaliseren. Je ziet direct welke campagne de afgelopen maand(en) het meest succesvol was.
Dit betekent een enorme optimalisatie die niet alleen budget, maar ook tijd bespaart. Deze inzichten helpen jou als ondernemer om de juiste keuzes te maken, op een gezonde manier te groeien en je budget effectief in te zetten.
Omdat het een compleet nieuwe tool is, werd deze natuurlijk uitvoerig getest. Werkt het? Levert het de juiste resultaten op? Geeft het de juiste handvaten om op te optimaliseren? Met een grote lach op hun gezicht, delen de oprichters de resultaten van hun eerste klant. Meer dan €220.000 extra omzet gemeten op 1 campagne waardoor deze campagne meer aandacht is gaan krijgen en uiteindelijk €30.000 euro meer is gaan genereren in de opvolgende maand. Een resultaat dat zelfs zij niet direct hadden verwacht. Ook merken zij dat het voor de klant mogelijk begint te worden om hun doelgroepen veel beter in kaart te brengen. Welke groep converteert en welke groep alleen maar lead aanvragen doet.
Het is een tool die zowel aan de voorkant toegang heeft tot jouw data, als aan de achterkant. Mogen en kunnen zij dan iets doen met die data? Nee, dat mogen en kunnen ze niet. De data die namelijk door de tool heen gaat, mag alleen worden gebruikt voor de functies die zij van tevoren aangeven. Zij kunnen dus niks anders met jouw data doen. Dit staat ook uitgebreid in de algemene voorwaarden en verwerkingsovereenkomst van octanist.
De juiste manier van adverteren via Google Ads en Meta ads is erg aan het veranderen. Waar het vroeger slim was om veel handmatig te testen, zijn tegenwoordig zelflerende campagnes het beste aan het presteren. Dit in combinatie met de enorme groei van AI, machine learning en steeds slimmer wordende algoritmes. Zorgt ervoor dat advertentie campagnes steeds beter zelf weten hoe ze hun doelen moeten behalen. Het nadeel is alleen dat, als je niet alle data hebt, dit doel ook niet duidelijk is. Een campagne kan dan voor een foute strategie kiezen. Wat leidt tot tegenvallende resultaten. Het aanbieden van deze data zorgt er dan ook voor dat je campagne wel weet wat zijn doelen zijn. Dit zorgt voor juiste strategieën, doelgroepen, biedingen en uiteindelijk betere conversies.
Sta je na het lezen van dit artikel popelend in de startblokken om jouw offline en online strategie te optimaliseren? Kijk dan direct op: https://octanist.com/