Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nieuw tijdperk voor Koninklijke ERU

Laatst bijgewerkt: 22-10-2024 10:48:36

Persbericht - Oer-Hollands merk wordt behouden voor de toekomst: deze zomer werd Koninklijke ERU overgenomen door het Nederlandse St. Paul, de grootste smeltkaasproducent in de Benelux.

Deze overname, die volgt op de strategische samenwerking die beide bedrijven in juni 2023 aangingen, luidt een nieuw tijdperk in voor Koninklijke ERU. Het merk bestaat dit jaar 200 jaar en wordt door deze overname veiliggesteld voor de toekomst. “We gaan ervoor zorgen dat Goudkuipje nog heel lang op de Nederlandse tafels zal staan.”

Koninklijke ERU bestaat in 2024 al 200 jaar. En ‘Goudkuipje’ het succesproduct bestaat 65 jaar. Een perfect moment om de geschiedenis van dit koninklijke merk te gaan herleven, zoals Dieter Kuijl, CEO van Koninklijke ERU en St. Paul benadrukt. “Er is geen betere timing mogelijk. We gaan er alles aan doen om de heritage, verhalen en de populariteit van het mooie merk kracht bij te zetten. We gaan het bedrijf verder versterken, zodat dit oer-Hollandse merk behouden wordt voor de toekomst. En daarvoor combineren we uiteraard alle kennis en ervaring van St. Paul en Koninklijke ERU.”

Familiebedrijf
De oorspronkelijke kaashandel ERU werd opgericht in Woerden in 1824 door de heer Egbert Ruijs (ERU). Bij de start verkocht ERU kazen. Later werd er naar methodes gezocht om kaas te smelten en in 1938 werd de eerste fabriek geopend, waar op grote schaal smeltkaas werd geproduceerd door de familie Ruijs. Het bedrijf is generatie op generatie doorgegeven in de familie.  De nieuwe eigenaar St. Paul is net als de familie Ruijs een familiebedrijf. Dieter Kuijl: “Kaas is al negen generaties lang de basis van onze familie. We komen uit de kaasregio. Mijn oma had een kaaspakhuis in Nieuwpoort en mijn opa was zelfs destijds als kaashandelaar  aanwezig bij het leggen van de eerste steen van de fabriek van Koninklijke ERU aan het station in Woerden. Dat maakt deze overname ook zo bijzonder. We herkennen de trots en authentieke passie voor het vak in beide bedrijven.”

Toekomst
Koninklijke ERU blijft uiteraard als merk en organisatie behouden. Dieter Kuijl: “Wij gaan er alles aan doen om ervoor te zorgen dat Goudkuipje nog lang op de Nederlandse eettafels blijft staan. Hiervoor keren we terug naar de kern waar dit bedrijf sterk in is. De productie van de smeltkazen blijft in Woerden. Maar uiteraard kijken we wel waar we kunnen optimaliseren. St. Paul beschikt over uitgebreide technische kennis over het productieproces en die gaan we zeker inzetten voor Koninklijke ERU. Daarnaast kijken we waar we elkaar nog meer kunnen versterken. Met deze overname hebben we samen de keten van smeltkaas van productie tot eindklant in handen, we kunnen daardoor voldoen aan de uiteenlopende behoeften van consumenten, out-of-home en voedingsmiddelenindustrie. Dat vergt groter denken, maar dat biedt ook grote kansen, denk aan de internationale markt. Wij hebben daar veel zin in.”

Next generation
Naast optimalisatie van het productieproces wordt uiteraard ook gekeken naar de marketing en branding van het merk. Audrey van Ham, marketingmanager van Koninklijke ERU en St. Paul: “Het merk bestaat 200 jaar én heeft het Predicaat Koninklijk niet voor niets gekregen. We gaan ook op het gebied van de merkwaarden terug naar de kern met veel respect voor de authenticiteit van het bedrijf, we zullen gebruik maken van de 200 jaar heritage en de highlights daarin. Denk aan de ‘ze smelten de kazen’- commercial en dat met een compleet nieuwe frisse look.  De consument zal het merk herkennen, maar ook zien dat we klaar zijn voor de next generation.