Persbericht - Nederlanders hebben alle reden om trots te zijn op hun beheersing van het Engels. In geen ander niet-Engelstalig land zijn...
Nederlanders hebben alle reden om trots te zijn op hun beheersing van het Engels. In geen ander niet-Engelstalig land zijn mensen zo goed in Engels als in Nederland, volgens de laatste EF English Proficiency Index. De Hollanders weten ook dat ze goed Engels kunnen en zijn niet bang om fouten te maken.
Mede daardoor ben ik al twintig jaar lang met erg veel plezier Business English Coach in Nederland. Door de Hollandse nieuwsgierigheid staan cursisten er voor open om mijn Britse humor onder de knie te krijgen. Woordgrappen doen het namelijk vaak goed als sociaal smeermiddel in gesprekken met Engelstalige zakenmensen.
Als Nederlanders zo goed in Engels zijn, valt er dan überhaupt nog wat bij te leren? Het antwoord is ja. Hoe dat precies zit, zal ik zo uitleggen. Laten we eerst even kijken naar de vier probleemgebieden waar Nederlanders keer op keer tegenaan lopen als ze Engels gebruiken in hun professionele leven:
Snel schakelen blijft lastig
Dit hoor ik continu terug tijdens intakegesprekken met nieuwe klanten. Omdat Nederlanders zich niet altijd op hun gemak voelen met het Engels, lukt het ze niet om snel genoeg hun woorden te vinden. Dit leidt tot stotteren; het praten wordt een strijd. De vele uuuuh’s stralen onzekerheid uit, en dat is voor geen enkel zakenmens ooit een pluspunt geweest.
Robotachtige e-mails – altijd hetzelfde “kind regards”
Nederlanders beginnen hun zakelijke e-mails bijna altijd met een Dear XX, gevolgd door zinnen die vaak gekozen lijken te zijn uit een lijstje. I hope this email finds you well is een klassieker. Niks mis met die uitspraak, gezien het zowel beleefd als taaltechnisch correct is. Maar zo’n lappendeken van hergebruikte uitspraken is niet erg inspirerend. De afzender komt over als eenvoudig of fantasieloos.
Het per ongeluk mengen van Brits en Amerikaans Engels
Voor een native speaker valt het op wanneer er onbewust verschillende soorten Engels worden gemengd. Als je iets onbewust doet, straalt dat uit dat je dingen op de automatische piloot doet; zonder eerst na te denken. Dit maakt een warrige en onprofessionele indruk.
Ik ben zelf van Britse afkomst, maar ik pas mijn trainingen Business Engels aan aan de wensen van mijn klanten: Het belangrijkste is meestal niet of je Brits of Amerikaans Engels gebruikt, maar dat je het bewust en consistent doet.
Niet op de hoogte van cultuurverschillen – gezellig is (bijna nooit) cozy
Zinnen rechtstreeks vertalen van de ene taal naar de andere is nooit een goed idee. Tussen de twee talen zit een cultuurverschil dat niet onderschat moet worden.
In mijn cursus Bedrijfstraining zakelijk Engels worden cursisten bewust van hun typische Nederlandse trekjes (dit kan zeker confronterend zijn!) en van de valkuilen van directe vertalingen. Een van de meest verkeerd vertaalde Engelse woorden onder Nederlanders is het woord cozy. Dit betekent bijna nooit gezellig.
Een warme, donkere kamer vol kussens en geurkaarsen is cozy. Dat is meestal niet de sfeer die je wil creëren voor een zakenrelatie. Beter is dan om na een etentje te concluderen: I really enjoyed our lunch, in plaats van: It was a really cozy lunch.
Niet meer zo bot
Terug naar de stelling aan het begin van deze tekst, dat betere kennis van cultuurverschillen en de Engelse taal juist cruciaal zijn in een land zoals Nederland. Hoe zit dat precies?
Ik weet dat veel Nederlanders trots zijn op hun directheid, maar geloof mij: in de meeste andere culturen is dit niet per se iets goeds. De flinke dosis zelfvertrouwen van Engels sprekende Nederlanders zorgt ervoor dat ze het vaak niet eens doorhebben wanneer ze fouten maken. Het resultaat hiervan is Dunglish; incorrect Engels dat is opgebouwd met Nederlandse logica.
Dit is Dunglish en zo voorkom je de pijnlijkste fouten.
Grapjes over Dunglish leveren altijd veel gelach op tijdens mijn trainingen. Goed zo! Maar foute vertalingen en gebrek aan cultuurinzicht kunnen ook ernstige gevolgen hebben.
Een manager vertelde me ooit: I’m going to make myself hard here. Ik had natuurlijk door dat zijn obscene seksuele suggestie helemaal onbedoeld was; mijn gok was dat hij I’m going to get tough here bedoelde. Dankzij zijn collega had ik uiteindelijk door wat zijn boodschap was: I’m really committed to this.
Bijna iedereen is preutser dan de Nederlander, en al helemaal de Brit en de Amerikaan. Zij hebben waarschijnlijk een halve dag nodig om zich te herpakken na die onbedoelde uitspraak van de manager. Als je zaken doet wil je niet dat dit soort (onbewuste) fouten in de weg komen te staan van een succesvol gesprek.
Gelukkig merk ik bij klanten dat de Nederlandse directheid steeds minder een pre is onder jongeren. Millennials hebben te veel verhalen gehoord over botte landgenoten in het buitenland. Ze vinden directheid en confrontatie geen doel op zich. Als meer Nederlanders zich wat minder stellig zouden opstellen, zou dat voordelen hebben voor alle Nederlanders die zakendoen in het Engels.
Heeft dit je geïnspireerd en wil je direct al aan de slag met je Engels? Dan heb ik een laagdrempelige tip voor je: wissel de volgende keer dat je Netflix kijkt eens van de Nederlandse ondertitels naar de Engelse.