Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

MKB-ondernemers verwaarlozen marketing

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:21:28

Persbericht - Marketing wordt belangrijk gevonden door MKB-ondernemers, maar weinig hebben er een strategie voor. Doelgroepen zijn vaak onduidelijk, online en offline marketing worden over het hoofd gezien en hoewel innovatie erg belangrijk wordt gevonden doen veel bedrijven er weinig aan.

Onderzoek wijst uit dat slechts 57% van de bedrijven een marketingstrategie heeft. Dit is opmerkelijk, gezien het feit dat 94,7% marketing binnen de onderneming belangrijk tot zeer belangrijk vindt. Slechts 2,2% van de bedrijven geeft niets om marketing. Hoewel een grote meerderheid veel waarde hecht aan marketing, heeft zeker 77% geen marketingbudget beschikbaar. 

Het belangrijkste uitgangspunt van een bedrijf zijn de doelgroepen. Zo weet je wat de behoeften zijn, kun je nieuwe diensten/producten ontwikkelen, nieuwe markten aanboren en weet je welke aanpak je moet hanteren om ze te bereiken. Toch heeft 79,6% van de bedrijven niet duidelijk voor ogen wie de marketingdoelgroep is. Ook zet slechts 20,4% online én offline marketing in om nieuwe klanten te werven/marketing doelgroepen te bereiken.

Hoe zit dat dan met innovatie in het MKB?       

Naast marketing vindt een grote meerderheid (88,2%) ook innovatie erg belangrijk. Desondanks brengt 28% van de bedrijven nooit nieuwe diensten of producten op de markt. De bedrijven die dit wel doen, doen dit vaak eenmaal per jaar (37,6%). Slechts 12,9% van de bedrijven brengt elk kwartaal een nieuwe dienst of product op de markt. En dat terwijl innovatie de sleutel is tot relevant blijven en meebewegen met behoeften van de doelgroep(en). Iets meer dan de helft van de bedrijven betrekken medewerkers of klanten bij het bedenken van deze diensten of producten.

Dit onderzoek wijst uit dat er veel tegenstrijdigheid bestaat op het gebied van marketing bij MKB-ondernemers, en dat er genoeg ruimte voor verbetering is.

Over het onderzoek: Innovatie & Marketingbureau de Gouden Ananas heeft het afgelopen jaar kleinschalig onderzoek gedaan naar de marketing van 139 bedrijven om inzicht te krijgen in de marketingactiviteiten van het MKB, door de MKB-ondernemer te bevragen aan de hand van een online vragenlijst. De resultaten zijn onverwacht. Herken jij jezelf hier juist wel of niet in? Wil je hier meer over weten? [email protected].