Persbericht - Bedrijven willen beter worden en groeien. Groeien in medewerkers en hen natuurlijk zo lang mogelijk vasthouden. Groeien in leads en klanten, in omzet en in bekendheid onder de doelgroep. Ze willen beter zijn en blijven dan de concurrentie. Maar waarom gaan we niet voor uniek? Beter is niet altijd de oplossing, want voor je het weet heeft iemand anders alweer iets bedacht. Wees uniek. Uniek in jouw aanbod, uniek in jouw marketing en uniek in de manier waarop je jouw doelgroep benadert. Dat je hiervoor marketingmiddelen inzet die jouw concurrenten ook gebruiken is een logisch gevolg. Maar wat is de boodschap die je op deze middelen gaat verspreiden en hoe zet je de middelen precies in? Hier kun je je perfect onderscheiden en net even die extra stap zetten die je concurrent misschien niet zet.
Het merendeel van de Nederlandse bedrijven wil meer leads genereren met de inzet van marketing. En daar gaat nog wel eens wat ‘mis’. Het gaat erom hoe je ze inzet en met welke redenen. “Het is tegenwoordig belangrijk om je als bedrijf te onderscheiden met meer dan alleen een productaanbod en merkimago”, aldus Frankwatching. Een vaak gehoorde reden om aan de slag te gaan met marketing is: “mijn concurrentie doet het ook”.
Laat die woorden even bezinken. “Mijn concurrentie doet het ook.”
Is toch net zo’n dooddoener als de opmerking van menig moeder “Als Jantje van de brug springt, doe jij het dan ook?” De concurrentie is vaak een reden voor bedrijven om te starten met marketing of om bepaalde marketingmiddelen in te gaan zetten. Onderscheid je je dan van jouw concurrentie? De concurrentie zit op Instagram, dus ik moet als bedrijf X ook adverteren op Instagram. Natuurlijk kan Instagram en social media marketing een geweldig marketingmiddel zijn, maar waarom wil je het inzetten? En als je het dan toch gaat inzetten? Wat ga je dan publiceren op deze kanalen? Kijk je dan ook naar je concurrenten?
Marketing in het digitale tijdperk waarin we nu leven moet op een structurele manier ingezet worden en niet omdat anderen het ook doen. Kun jij als bedrijf precies zien hoeveel het oplevert? Weet jij de marges en de orderwaardes van jouw concurrentie zodat je weet dat de middelen die zij inzetten succesvol zijn? En wat doe je met de meetbaarheid van de naamsbekendheid, immers er worden ook genoeg middelen ingezet om de naamsbekendheid te vergroten.
Online marketing begint bij het begin. Of je nu al tien jaar bestaat of net om de hoek komt kijken.
Welk doel streef je na?
Als je het doel nastreeft om precies hetzelfde te zijn als die concurrentie dan kun je hen blindelings volgen. Maar waarom besta je dan als bedrijf? Waarschijnlijk heb jij als bedrijf andere kwaliteiten dan jouw concurrentie. Tenminste dat mogen we hopen, want wat is anders je bestaansrecht? Met andere woorden, wat onderscheidt jouw bedrijf van de concurrentie? Waarom zouden consumenten of andere bedrijven een aankoop bij jouw bedrijf moeten overwegen. En dan niet ‘what’s in it for YOU, maar ‘what’s in it for THEM’. Wat biedt jouw bedrijf jouw doelgroep dat jou anders maakt. Zorg ervoor dat je dit duidelijk hebt voor je überhaupt overweegt om online marketing in te zetten. Ga aan de slag met jouw doelstellingen, breng jouw doelgroepen in kaart door persona onderzoek te doen en ontdek wat hun motiveert. Waarom zij baat hebben bij het product of de dienst die jij aanbiedt. Deze informatie zet jij om in boodschappen die jij via verschillende marketingmiddelen gaat communiceren. Daarbij houd je altijd jouw doelgroep in je achterhoofd. Of nog liever, op een groot vel als persona aan de muur.
Marketing in alle fases van de klantreis
Wil je meer klanten en echt uniek zijn ten opzichte van je concurrentie dan zal je rekening moeten houden met de fases waarin jouw doelgroep zich bevindt. Deze klantreis bestaat voor online marketing uit vier fases, waarbij je bijvoorbeeld het See, Think, Do, Care model van Google kunt aanhouden. Dit beroemde en bewezen marketingmodel gaat uit van vier fases, waarin in elke fase onderscheid wordt gemaakt tussen doelgroep, boodschap, middelen en KPI’s.
De eerste ontdekkingsfase
In de eerste fase van de klantreis (de See-fase) kent jouw doelgroep jouw bedrijf nog niet. In de eerste fase zet je als bedrijf daarom vooral in op marketing om met als strategie om de naamsbekendheid te vergroten. Dat doe je door jouw marketing in te richten op informeren in plaats van verkopen. Daarvoor heb je de keuze uit alle digitale marketingmiddelen die er zijn. Google adverteren met een Google Ads campagne kan bijvoorbeeld prima als je deze inzet voor branding van jouw merknaam (een Google AdWords specialist weet hoe je dit eenvoudig kunt instellen). Daarnaast kun je hiermee artikelen promoten die uitleg geven over jouw bedrijf en de producten of diensten die jouw bedrijf aanbiedt. Maar ook social media, content marketing en video marketing kunnen prima in deze eerste fase. Alle middelen zet je in om jouw bedrijf onder de aandacht te krijgen.
Overtuig jouw doelgroep
In de Think-fase overtuig je jouw doelgroep van jouw bedrijf. Ze kennen je uit de See-fase en willen nu verdere informatie. Het marketingmiddel hierbij is content. Content marketing strategie in de vorm van artikelen op je blog pagina, maar nog belangrijker content die je aanbiedt in de vorm van downloads. In de See-fase maak je jouw doelgroep bekend met jouw bedrijf. In de Think-fase wil jij hen leren kennen. Je wilt ze transformeren van onbekende bezoeker naar bekende. Dat doe je door bijvoorbeeld e-books of whitepapers tegen ‘betaling’ aan te bieden, waarin je tips geeft of extra uitleg. Hoe de bezoekers kunnen ‘betalen’? Door het opgeven van het e-mailadres, een stukje persoonlijke informatie.
Dergelijke downloadbare content is zowel voor B2B als B2C enorm waardevol. Je kunt namelijk met deze downloads jouw e-maillijst uitbreiden. Over het algemeen worden e-mail adressen vooral gebruikt om een nieuwsbrief te versturen. Maar je kunt zoveel meer met e-mail marketing, waarom zou je het dan alleen voor nieuwsbrieven inzetten?
Je kunt hen die jouw e-book hebben gedownload via e-mail vragen of alles lukt. Je kunt hen extra bijpassende informatie sturen. Dat doe je door aan de slag te gaan met marketing automation die je persoonlijk inzet. Per download bied je unieke content aan en je voedt hen met extra informatie over jouw bedrijf, jouw diensten en producten en wat jouw bedrijf zo bijzonder maakt. Op deze manier begeleid je jouw doelgroep rustig door de marketingfunnel, van de Think-fase naar de Do-fase
Geef ze het laatste vriendelijke zetje
In de Do-fase is jouw doelgroep niet alleen bekend met jouw bedrijf, maar ook klaar om een aankoop te gaan doen. Het is aan jou om hen dan te overtuigen van het feit dat jij de beste partij bent om die aankoop bij te doen. De digitale marketing die je in deze fase inzet is vooral gericht op het verkopen van jouw diensten en producten. Marketing om een webshop promoten doe je met Google Shopping Ads, een kanaal binnen Google Ads waar B2B bedrijven weinig te zoeken hebben. Daarentegen kunnen beide bedrijven zeker gebruikmaken van de vele mogelijkheden binnen Google. Hoog in Google staan is immers voor elk bedrijf relevant. Naast Shopping en de Search Ads kun je hier ook aan de slag met YouTube adverteren of een Universal App Campaign starten om jouw app te laten downloaden. App marketing wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Steeds meer bedrijven zien naast de website kansen om middels een app een extra platform rondom het bedrijf te creëren.
Maar vergeet in deze fase ook niet de kracht van andere marketingmiddelen. Content, e-mail marketing en social media marketing zijn ook in de Do-fase belangrijk voor een bedrijf. Iemand die zijn winkelmandje al wel gevuld heeft, maar niet afrekent kun je (indien bekend) een e-mail sturen ter herinnering dat de producten er nog zijn. Ook voor B2B kun je hen de voordelen van jouw diensten laten zien via e-mail en indien zij de offerte al hebben aangevraagd laten weten hoe nu het verdere verloop gaat zijn. Wanneer neem je contact met hen op? Wat vinden klanten die de offerte hebben getekend van de samenwerking. In de Do-fase geef je dat vriendelijke laatste zetje in een (hopelijk langdurige) samenwerking met jouw bedrijf.
Zorg voor jouw klanten en zij zorgen voor jou
Veel bedrijven besteden geen aandacht meer aan hun klanten als zij eenmaal klant zijn geworden. Dat terwijl jouw klanten hartstikke belangrijk zijn. Zij zijn namelijk letterlijk jouw visitekaartje. Zet daarom niet alleen marketing in, in de eerste drie fases, maar ook in de Care-fase. In deze fase zorg jij voor jouw klanten. Dat doe je door hen kwaliteit te leveren van het afgenomen product of de afgenomen dienst, maar ook door zorg te dragen voor daarna. Een attentie draagt hieraan bij, maar ook een opvolging. Heeft iemand hardloopschoenen bij jou gekocht? Vraag dan na twee weken hoe ze lopen. Stuur tips om hardloopschoenen goed te blijven onderhouden. Voor B2B kun je innovaties uit de markt, de ontwikkelingen van de afgenomen diensten en andere updates met jouw doelgroep delen. Zo worden jouw klanten ambassadeurs van jouw merk en denken ze 1) weer aan jouw bedrijf als ze een vervangend product of uitbreiding willen en 2) zullen ze jouw bedrijf aanraden bij anderen.
Alles valt (of staat) met jouw website
Door jouw marketing in te zetten in de verschillende fases van de klantreis zul je meer naamsbekendheid krijgen, een relevantere doelgroep aanspreken en hen transformeren naar waardevolle leads voor jouw bedrijf. Op die manier zul jij zeker meer omzet gaan genereren en jouw omzet verhogen. Een belangrijk onderdeel van de gehele marketing funnel is jouw website. In alle fases werk je eraan om jouw bekendheid te vergroten en dus waardevolle klikken en bezoekers op jouw website te ontvangen. Hierbij is het van belang dat jouw website goed functioneert. Met een snelle laadtijd en duidelijke website structuur werk je aan de gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Je wilt dat jouw bezoekers snel kunnen vinden wat zij zoeken en deze direct kunnen aanschaffen of aanvragen. Met een uitgebreide check kom jij erachter of alles op jouw website goed staat ingesteld voor zowel de gebruikers als de online vindbaarheid van de website in de zoekmachine. Dit wordt in jargon veelal een SEO scan of SEO check genoemd. Door dit te analyseren en daarna te optimaliseren kun je veel structureler aan de slag met jouw marketing en (omzet)doelstellingen. Bereken daarom altijd hoeveel aanvragen jij nodig hebt en reken daarmee terug. Houd er bovendien rekening mee dat je een langdurige klantrelatie wilt aangaan. Met andere woorden klanten kopen misschien wel veel meer dan één product bij jouw bedrijf en blijven jaren klant. Reken met deze informatie en bereken hoeveel bezoekers je dan nodig hebt op jouw website en hoe jij hen met welke middelen gaat bereiken. Door dit in kaart te brengen, onderscheid je je van je concurrentie en hoef je nooit meer iets in te zetten, omdat ‘zij het ook doen’. Dergelijke scans zijn veelal gratis en deze kun je aanvragen bij een zoekmachine optimalisatie bureau.