Met deze marketing tips maakt jouw startup een vliegende start

Laatst bijgewerkt: 12-02-2021 10:43:26

Persbericht -   Je hebt een mooi product en werkt hard aan je bedrijf. Het is tijd voor de volgende stap en...

Je hebt een mooi product en werkt hard aan je bedrijf. Het is tijd voor de volgende stap en je wilt gaan opschalen met marketing. Waar begin je? Met deze marketing tips voor startups zet je jouw marketing resources slim in voor groei. Let’s go!

1. Leg een database aan met prospects en klanten

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het aanleggen van een database met contactgegevens vast van prospects en klanten. Dat is jouw goudmijn! Je kunt tools gebruiken die je al hebt zoals Outlook of een simpel Excel-bestand. Je gaat al snel merken dat je hier belangrijke functionaliteiten in mist. J groeit en wilt meerdere collega’s laten werken met deze database. In dat geval kom je al snel uit bij een CRM oplossing. CRM software helpt je bij het vastleggen van contactgegevens, verkoopkansen, ordergegevens en contactmomenten. Je kunt met de meeste systemen ook marketing campagnes inrichten (in combinatie met externe systemen) en bijvoorbeeld e-mailmarketing campagnes verzorgen. Door te starten met CRM software zoals Pipedrive, Teamleider of Monday zet je een fundament voor sales en marketing de komende jaren.

2. Omarm e-mailmarketing zo snel als je kunt

Als je database gaat groeien kun je niet iedereen meer persoonlijk benaderen. Toch heb je misschien een mooie aanbieding, een referentieverhaal of een handige blogpost voor prospects en klanten. Via e-mailmarketing kun je doelgroepen systematisch voorzien van mooie content en in contact blijven. Bouw een relatie op met potentiële klanten en breng bestaande klanten op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen rondom jouw producten of diensten. Met e-mailmarketing kun je niet alleen informeren maar ook concrete omzetgroei realiseren. Door de juiste mensen op het juiste moment de juiste producten en diensten aan te bieden zijn relevante conversies niet ondenkbaar.

Tip: zoek je nog een goede e-mail marketing tool? Hier vind je een handig overzicht van e-mail marketing software!

3. Trakteer doelgroepen op hele goede content

We stipten het al even aan in de vorige punten. Je kunt mooie communicatiekanalen inrichten maar daar heb je niet veel aan zonder goede content. Als je zorgt voor inspirerende content trek je doelgroepen aan (SEO) en versterk je de relatie met bestaande klanten. Als je voldoende relevante content produceert zoals goede blogposts gaat de website bezoekers aantrekken. Deze kun je vervolgens converteren naar leads en verder bewerken via jouw marketing- en salesapparaat.

4. Maak minstens 1 leadmagneet

Een manier om deze bezoekers te converteren naar leads is door een leadmagneet in te zetten. Dit zijn waardevolle stukken content zoals whitepapers, checklists, ebooks en webinars. Deze content gaat jou helpen met het verhogen van de conversie. Dat wil zeggen; van bezoeker naar lead. Een leadmagneet is ook handig voor betaalde marketing (daar komen we straks nog op).

5. Maak een leadmachine van je website met landingpages en formulieren

Nu je de basis op orde hebt rondom de database en de content is er nog iets belangrijks: landingpages. Zorg dat je de website voorziet van hele goede landingpages met formulieren die de bezoekers verleiden om die leadmagneet te downloaden, een offerte aan te vragen of een kennismakingsgesprek in te plannen. Wat je marketingdoel ook is; die pagina met dat formulier kan het verschil maken tussen geen, een aantal of heel veel leads. Door regelmatig aanpassingen door te voeren en te monitoren wat hiervan het effect is, maak je de landingpages en formulieren steeds beter. Daarmee verhoog je het aantal conversies en de kwaliteit van de leads.

6. Kies een social media kanaal en ben daar de allerbeste!

Het is verleidelijk om alle social media kanalen beet te pakken en lukraak content te delen. Je kunt ook een strategie kiezen waarbij je alleen de meest relevante kanalen kiest. Deze ga je vervolgens intensief en doordacht inzetten. Zit jouw doelgroep veel op LinkedIn en past dit kanaal bij jouw product, dienst en boodschap? Focus je dan een tijd volledig op dit kanaal. Deel relevante content en maak gebruik van de karaktereigenschappen van het specifieke social media platform.

7. Zet growth marketing in voor je paid marketing

Als je paid marketing gaat inzetten om bijvoorbeeld jouw whitepaper te promoten, doe dit dan volgens een growth marketing methode. Dat wil zeggen; zet een aantal varianten op van advertenties en andere variabelen en test week voor week wat werkt. Voeg A/B-testing toe in je proces en werk door op de best scorende varianten. Door te testen en te optimaliseren haal je meer uit je campagnebudget.

Samenvattend

Zorg voor een goed fundament zodat je een database kunt beheren, laten groeien en bewerken. Maak relevante content en deel deze via slimme kanalen zoals e-mailmarketing en een van de meest relevante social media kanalen. Optimaliseer je funnel zodat jouw leadmagneet optimaal werkt. Mocht je kiezen voor betaalde advertising, vergeet dan niet de growth hacking methodes toe te passen!

Veel succes met zakelijk groeien!