Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Persbericht - Liquiditeitsproblemen? 6 tips om je liquiditeit te verbeteren

Liquiditeitsproblemen houden ondernemers in deze Coronacrisis flink bezig. En wat blijkt? Slechts 1 op de 10 kan hiervoor terecht bij de bank. Svea geeft daarom 6 tips hoe jij jouw liquiditeit wél kunt verbeteren.

78% van de ondernemers heeft liquiditeitsproblemen of verwacht die te krijgen, zo blijkt uit onderzoek van Stichting MKB Financiering (SMF) & Ondernemend Nederland (ONL). Slechts 12% kan hiervoor terecht bij de bank. Om de liquiditeit toch op peil te houden, vragen ondernemers massaal een BMKB-C lening aan. Maar helaas lang niet altijd met succes. 42% gaf aan hiervoor te zijn afgewezen. Veel ondernemers weten echter niet dat factoring via Svea een toegankelijk, non-bancair alternatief is om je liquiditeit direct te verbeteren als MKB’er of ZZP’er!

Maar first things first. In dit artikel geven we je meer uitleg over liquiditeit. Want wat is liquiditeit precies? Met welke formule kan je je liquiditeit berekenen? Hoe kan je je liquiditeit vervolgens verbeteren? En hoe helpt factoring daarbij? Lees alle ins en outs over liquiditeit in dit artikel!
 

Betekenis liquiditeit

Allereerst: wat is liquiditeit? Liquiditeit is de mate waarin een bedrijf op korte termijn aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. Denk aan schulden, belasting en rekeningen. Hierbij draait het om de liquide middelen: het beschikbare geld in kas of op de bank om direct mee te kunnen betalen. Liquiditeit hangt bovendien nauw samen met het werkkapitaal van een onderneming.
 

Liquiditeit berekenen

Hoe bereken je liquiditeit? Hiervoor zijn meerdere opties. Svea geeft je 2 manieren om eenvoudig je liquiditeit te berekenen.
 

Current ratio berekenen

De current ratio is een veelgebruikte manier om de liquiditeit van een bedrijf te berekenen, waarin de voorraden worden meegenomen.

Formule current ratio = vlottende activa + liquide middelen / kort vreemd vermogen

Een current ratio van minimaal 1,5 betekent over het algemeen dat je een financieel gezonde onderneming hebt. Is de current ratio lager dan 1? Dan heb je waarschijnlijk liquiditeitsproblemen. Gebruik onze tips verderop in dit artikel om je current ratio te verhogen en dus je liquiditeit te verbeteren! 
 

Quick ratio berekenen

Het verschil tussen de quick en current ratio is dat de quick ratio de voorraad van goederen niet meeneemt. Deze liquiditeit berekening is vooral interessant als je verwacht dat je voorraad niet meer verkocht wordt, bijvoorbeeld omdat het bederft, uit de mode is, etc.

Formule quick ratio = vlottende activa – voorraad goederen + liquide middelen / kort vreemd vermogen

De quick ratio mag iets lager liggen dan de current ratio, omdat voorraden niet meegerekend worden. Een quick ratio van minimaal 1 betekent over het algemeen dat je een financieel gezonde onderneming hebt. Ligt jouw quick ratio onder de 1? Lees dan snel verder om jouw liquiditeit te verbeteren.
 

Liquiditeitsproblemen? 5 tips om je liquiditeit te verbeteren

Er zijn verschillende tips & tricks die je zelf kunt toepassen om je liquiditeit te verbeteren. We zetten er 5 voor je op een rij:
 

  1. Weet met wie je zaken doet

Door de financiële status van een (potentiele) opdrachtgever te kennen, ga je ook sneller met een financieel stabiel bedrijf in zee. En dat leidt weer tot stabiliteit of groei voor jouw bedrijf, een lager kredietrisico én snellere betalingstermijnen. Zo kan je jouw liquiditeitspositie dus eenvoudig optimaliseren. Want je beschikt sneller over je geld & het aantal wanbetalingen neemt af. 

Onderzoek daarom vooraf de financiële positie van een (potentiele) opdrachtgever. Vraag bijvoorbeeld financiële gegevens op van een bedrijf bij de Kamer van Koophandel. Hier kan je voor slechts een paar euro een uittreksel uit het Handelsregister en de jaarrekening van de organisatie downloaden.

Of maak gebruik van de tijdelijke actie van Svea: een gratis creditcheck! Zodat je weet met wie je zaken doet en financiële verrassingen voorkomt. Zo willen wij als Erkend MKB Financier alle ondernemers een hart onder de riem steken. Want zij verdienen het om een steuntje in de rug te krijgen en hun liquiditeitspositie te optimaliseren, juist nu!
 

  1. Maak een liquiditeitsprognose

Daarmee breng je de verwachte inkomsten en uitgaven in kaart met de volgende berekening: beginsaldo + inkomsten – uitgaven. Dankzij een liquiditeitsprognose krijg je meer inzicht in de cijfers van je bedrijf en de ruimte om al dan niet te investeren of de noodzaak om te bezuinigen.
 

  1. Optimaliseer je debiteurenbeheer

Gebruik de 7 tips van Svea voor snellere uitbetaling van openstaande facturen door je debiteurenbeheer te optimaliseren en zo je liquiditeit te verbeteren. Onderstaand een aantal direct toepasbare tips:

– Factureer snel na levering. Want stuur je de factuur direct op? Dan koppelen opdrachtgevers de factuur nog aan het geleverde en hebben zij automatisch de neiging om iets terug te doen.

– Factureer duidelijk. Gebruik bijvoorbeeld de factuuruitleg en het – voorbeeld van de KvK, zodat je zeker weet dat alle belangrijke informatie op je factuur staat.

– Maak betalen makkelijker. Het toevoegen van een iDEAL-betaallink aan je factuur zorgt er bijvoorbeeld voor dat je factuur 3 keer zo snel betaald wordt.

Nieuwsgierig naar alle 7 tips? Lees dan het hele artikel en verbeter je liquiditeit zelf.
 

  1. Maak afspraken met opdrachtgevers over betalingen

Door vooraf heldere afspraken te maken met jouw opdrachtgevers over de facturatie van een opdracht, kan jij je liquiditeit verbeteren. Denk aan:

– Probeer betalingskortingen af te spreken
Geef opdrachtgevers korting voor snelle betalingen & regel zelf een betalingskorting bij jouw leverancier als je sneller dan de afgesproken termijn betaalt. Dit heeft voordelen aan 2 kanten: je beschikt sneller over je liquide middelen & bespaart op je inkoop.

– Stuur opdrachtgevers deelfacturen voor lange projecten
Stuur periodiek (bijv. maandelijks) een factuur naar je opdrachtgever. Dan hoef je niet tot het eind van een langdurig project te wachten op je geld, maar krijg je tussendoor al delen betaald.  

– Vraag opdrachtgevers voor lange projecten om een deel van tevoren aan te betalen
Als opdrachtgevers periodieke betaling te veel werk vinden, is een aanbetaling wellicht een optie. Stuur een opdrachtgever voorafgaand aan de dienst of levering van een product alvast een factuur met bijvoorbeeld 30% van het totaalbedrag.

– Vraag al voordat je met een opdracht begint het PO-nummer aan.
Grote bedrijven werken vaak met PO-nummers (inkoopnummers). Dit nummer moet op de factuur vermeld worden. Door op tijd te beschikken over dit nummer, loopt je facturering op dit gebied geen vertraging op.
 

  1. Minimaliseer je voorraad

Het opslaan van producten en goederen kost geld en beperkt je liquiditeit. Bovendien kan je voorraad vaak niet snel meer in cash omzetten, omdat je het eerst moet verkopen. Het is daarom belangrijk om de juiste balans te vinden in het hebben van voldoende voorraad, zonder dat deze ligt te verstoffen. Wij geven je 4 tips om je voorraadbeheer te optimaliseren.

– Administreer je voorraad in 1 systeem
Gebruik een Excel-sheet of nog beter: een (kassa)systeem dat de voorraad bijhoudt. Op die manier ben je altijd op de hoogte van de hoeveelheid voorraad per product. Dit bespaart tijd & geeft overzicht, zodat je zo efficiënt mogelijk kunt inkopen. Daardoor blijft je voorraad in balans en je liquiditeit optimaal.

– Bepaal je hoeveelheid voorraad aan de hand van bestaande & verwachte verkoopcijfers
Gebruik je voorraadadministratie om de verkoopcijfers (per product) in een bepaalde periode te analyseren. En maak een groeiprognose. Aan de hand van beide zaken kan je een optimale balans vaststellen in de hoeveelheid voorraad die je in moet kopen. Zodat je liquiditeit op peil blijft.

– Geef niet-verkopende voorraad een zetje met marketing
Er zijn altijd producten die je langere tijd op voorraad houdt en moeilijk verkopen. Om toch van deze voorraad af te komen en de producten dus om te zetten in liquide middelen, kan je marketingstrategieën toepassen om de verkoop een duwtje in de rug te geven.
 

Extra tip om liquiditeitsproblemen te voorkomen of op te lossen: verbeter je liquiditeit direct met factoring

Wil je als MKB’er of ZZP’er direct over liquide middelen beschikken en zo jouw liquiditeit verbeteren? Profiteer dan van factoring, de 3-in-1 financiering op maat:

  1. Directe betaling facturen
    Verkoop je facturen aan Svea en krijg het geld hiervan direct uitbetaald! Zo verbeter je meteen je liquiditeit om te investeren, salarissen te betalen, in te kopen of een buffer op te bouwen.
     
  2. Overname debiteurenbeheer
    Zodat je tijd en (personeels)kosten bespaart om je volledig te focussen op het ondernemerschap.
     
  3. Géén kredietrisico – 100% verzekerd
    Betalen je opdrachtgevers niet of gaan ze failliet? Dan is dat ons risico. Want wij worden juridisch eigenaar van alle facturen die je aan ons verkoopt.
     

Direct over liquide middelen beschikken?

Met factoring als non-bancaire financiering verbeter je direct je liquiditeit, bespaar je tijd en krijg je zekerheid. Wil jij je liquiditeit ook verbeteren door jouw geld direct te bevrijden uit je facturen? Factoring via Svea maakt het mogelijk! Neem direct contact ons op of vraag een vrijblijvende offerte aan voor meer informatie. We helpen je graag! 

Delen op:
LinkedInFacebookTwitter