Lex Gielen (Capilex): “AI transformeert de financiële sector, en snel ook”

Laatst bijgewerkt: 29-11-2023 10:12:24

Persbericht - We ontkomen er niet aan: Artificial Intelligence (AI) is here to stay.

Waar de razendsnelle ontwikkelingen rond AI bij de één voor nachtmerries zorgen, doet de ander er zijn voordeel mee. De Bossche Fintech-ondernemer Lex Gielen hoort duidelijk bij die laatste groep. “Natuurlijk verandert er veel, en zullen taken die nu door mensen uitgevoerd worden, worden overgenomen door computers. Maar de voordelen zijn ook legio. Wat mij betreft moet AI niet gezien worden als concurrent, maar als partner.” Een houding die hem tot nu toe veel heeft opgeleverd.

Lex Gielen is expert op het gebied van automatisering. Op zijn achttiende richtte hij reeds zijn eerste bedrijf Atlantis Financiers op, een factoringbedrijf dat uitstaande facturen van ondernemers overneemt en afhandelt. Lex Gielen: “Hierbij speelt de controle van kredietwaardigheid van deze bedrijven en hun klanten een grote rol, en dat proces hebben we weten te automatiseren. Intussen gebruiken we hetzelfde principe bij Capilex. Capilex verstrekt zakelijk krediet aan ondernemers die tijdelijk extra werkkapitaal nodig hebben. Door een groot deel van het proces aan AI-technologie over te laten, wordt deze groep sneller en efficiënter geholpen. Een mooi voorbeeld van een geslaagd partnerschap tussen ondernemer en AI-technologie,” aldus Gielen.

Breed toepasbaar

“Het idee om de processen te automatiseren vindt zijn oorsprong bij Atlantis Financiers,” vertelt Lex Gielen. “Bij factoring ondersteun je bedrijven door het kopen van openstaande facturen, deze direct uit te betalen en het debiteurenbeheer over te nemen. Om dit zo effectief en veilig mogelijk te maken, ontwikkelde ik op maat gemaakte softwareoplossingen. Deze systemen automatiseerden financiële processen, berekenden risico’s en stelden ons in staat om snel te onderzoeken of bedrijven betrokken waren bij ongepaste praktijken. Al snel bleek dat de software die ik oorspronkelijk ontwikkelde voor Atlantis Financiers, veel breder toepasbaar was.”

Binnen één dag

Lex Gielen: “Zo maken we bij Capilex gebruik van dezelfde software, maar dan aangepast voor de specifieke processen van het bedrijf. Wij verstrekken leningen aan mkb-ondernemers, waarbij de overwaarde van hun privéwoning als onderpand wordt ingezet. Door het automatiseren van het aanvraag- en beoordelingsproces, zijn we in staat om ondernemers doorgaans binnen één dag een voorlopig voorstel te doen en het leenbedrag vaak al binnen een week op hun zakelijke rekening te storten. Naast leningen voor ondernemers biedt Capilex investeerders de kans om in deze hypothecair gedekte leningen te investeren. De minimale inleg is 100.000 euro, met een looptijd van 3 jaar. Door middel van software biedt Capilex investeerders transparantie, zo kunnen ze bijvoorbeeld zien aan welke bedrijven Capilex leningen heeft verstrekt en welke zekerheden zijn bedongen.”

Partners

“Het blijft altijd een samenwerking tussen AI-systemen en mensen, je geeft het proces niet volledig uit handen,” stelt Lex Gielen. “De eindcontrole wordt altijd door mij of een teamlid uitgevoerd. Je kunt het gebruik van AI dus echt zien als een versterker en versneller van het proces, niet als een concurrerende macht. AI wordt op deze manier al ruimschoots gebruikt binnen de vastgoedwereld en de makelaardij. Capilex is daarin geen uitzondering. Over de hele linie worden selectieprocessen versneld door de inzet van AI-technologie. Zolang je zorgt dat je je processen en systemen goed kent en kunt beheren zie ik in AI alleen maar voordelen. Voor ons en voor de ondernemer die zo snel mogelijk door kan met ondernemen.”