Learned helpt je bij het ontwerpen van een moderne gesprekscyclus

Laatst bijgewerkt: 10-09-2021 00:00:07

Persbericht - Bij steeds meer organisaties staan thema’s als de ‘HR cyclus’, ‘gesprekscyclus’ en ‘performance management cyclus’ op de agenda. Men realiseert...

Bij steeds meer organisaties staan thema’s als de ‘HR cyclus’, ‘gesprekscyclus’ en ‘performance management cyclus’ op de agenda. Men realiseert zich dat een traditionele performance management methodiek niet langer aansluit bij een snel veranderende organisatie en de verwachtingen van nieuwe generaties op de arbeidsmarkt. Maar ondanks de goede intenties om vernieuwingen door te voeren blijft actie vaak uit. Ben jij dus opzoek naar inspiratie en praktische tips om zelf aan de slag te gaan met het vernieuwen van de HR cyclus? Download dan de gratis Eguide van Learned: “Ontwerp een Moderne HR Cyclus”.

Traditioneel Performance Management

In de praktijk bestaat traditioneel performance management uit de HR gesprekscyclus met een plan,- functionerings-, en beoordelingsgesprek. Een 3-trapsmodel dat al vele jaren wordt gehanteerd, maar volgens Learned diverse tekortkomingen bevat. Deze verouderde cyclus zorgt er in de eerste plaats voor dat doelen niet frequent worden opgesteld, niet in lijn liggen met het doel van de organisatie, of al verouderd zijn tegen de tijd dat ze worden besproken. Ten tweede resulteert het niet frequent bespreken van skill gaps en persoonlijke ontwikkeling bij veel organisaties in een gebrek aan digitale skills. Als derde en laatste punt wordt in een traditionele gesprekscyclus veelal niet stilgestaan bij het carrièreperspectief van de medewerker. Met als gevolg dat talentvolle medewerkers onnodig vertrekken. Kortom, Learned vindt het tijd voor wat anders.

Het Nieuwe Beoordelen

Eén van de moderne denkwijzen binnen het thema ‘performance management’ is ‘Het Nieuwe Beoordelen’, wat zich volledig richt op de tekortkomingen van een traditionele performance management cyclus. In het kort gaat deze methodiek in op:

• De focus leggen op de talenten van de medewerker.
  • Medewerkers verantwoordelijk maken voor hun zakelijke doelen en leerdoelen.
  • Het stimuleren van een continue dialoog over prestatie en ontwikkeling.

Een Continue Dialoog & Het Goede Gesprek

Het laatste punt van Het Nieuwe Beoordelen kan als separate denkwijze worden beschouwd. In een continue dialoog wordt meerdere keren per jaar ‘Het Goede Gesprek’ gevoerd. In Het Goede Gesprek wordt stilgestaan bij de prestaties en ontwikkeling van de medewerker in de afgelopen periode. Zowel successen als verbeterpunten worden besproken. Daarnaast wordt er vooruitgekeken. Welke bijdrage kan de medewerker in de komende periode leveren aan de team- en organisatiedoelen, wat zou de medewerker verder willen ontwikkelen, en wat kan de medewerker doen om een stap dichterbij zijn of haar volgende carrièrestap te komen? In de Eguide van Learned wordt uitgebreid stilgestaan bij de gespreksonderwerpen van Het Goede Gesprek bij Learned zelf en word je voorzien van best practices en handige gesprekstemplates.

De ROI van een moderne gesprekscyclus

Daarnaast geeft Learned je nog wat extra motivatie mee om aan de slag te gaan. Op basis van onderzoek van Gallup wordt namelijk aangetoond dat door frequenter in gesprek te gaan over prestaties, ontwikkeling en ambities, de betrokkenheid van medewerkers met tot wel 280% toeneemt. Diverse andere onderzoeken laten ook significante verbeteringen zien in de productiviteit, het verloop en het ziekteverzuim van je medewerkers. Om de kostenbesparing voor jouw organisatie uit te rekenen kun je middels de Eguide ook aan de slag met een unieke ROI calculator!

De 7 stappen om een moderne gesprekscyclus te ontwerpen

Tijd om zelf aan de slag te gaan! Aangezien een goed voorbeeld doet volgen geeft de Eguide je niet alleen volledige inzage in de de gesprekscyclus van Learned zelf, maar ga je aan de hand van 7 stappen ook zelf aan het werk om je gesprekscyclus te vernieuwen. Maak gebruik van gratis gesprekstemplates, checklists en natuurlijk ook de ervaringen van diverse klanten van Learned. Al met al dus de ultieme gids om zelf aan de slag te gaan met Het Goede Gesprek. Je kunt de Eguide hier gratis downloaden! Het team van Learned wenst je veel leesplezier!

P.s. wil je alvast verder met het implementeren van Het Goede Gesprek met behulp van het Learned-platform? Vraag hier een geheel vrijblijvende demo aan!