Persbericht - Nederland telt momenteel meer dan 30.000 webshops en 74.000 fysieke winkels. Een snelle rekensom leert dat dus meer dan de helft van de winkels geen online koppeling heeft. Terwijl het aantal webshops blijft stijgen, neemt de leegstand in winkelstraten toe. De oplossing? Die ligt nogal voor de hand. Open een webshop!
Je hoort mensen vaak zeggen “Online is de toekomst” en wanneer je naar de cijfers kijkt, valt dat inderdaad niet meer te ontkennen. Er zijn op dit moment zes keer zoveel webshops als in 2007. Natuurlijk bevestigen niet alleen cijfers deze uitspraak, ook de ervaring leert dat we niet meer zonder online shoppen kunnen. We zijn als consument inmiddels gewend dat we kunnen winkelen wanneer het ons uitkomt. En vaak is dat ’s avonds, op de bank. Wanneer je als winkel van negen tot zes open bent, loop je geheid veel klandizie mis. Want webshops verkopen 24/7. Een luxe die inmiddels is uitgegroeid tot een vanzelfsprekendheid.
Een ander aspect waaraan je als fysieke winkel gebonden bent, is de locatie. Je kunt moeilijk op tien plekken tegelijk zijn. Misschien wel wanneer je een goedlopende keten bent. Maar echt overal, dus ook in het buitenland, dat wordt lastig. Een webwinkel is wél overal: op een terrasje, bij de bushalte… je kunt altijd en overal winkelen via je smartphone. Bovendien heeft een webshop nooit parkeerproblemen. En hoef je geen extra verkoopmedewerkers in te zetten tijdens topdrukte. Een webshop kan gemakkelijk duizenden bezoekers tegelijk aan. Wanneer je als retailer een webshop opent, groeit je bereik: de hele wereld kan bij jou terecht. “Door ook een webshop te openen, hebben wij de mogelijkheid om onze wijnen door heel Nederland te verkopen, en voor bestaande klanten is de webshop een goede showroom.”, aldus winkeleigenaar Maarten van Wijnhuis Heemstede.
Stel, het is stralend weer. Je besluit spontaan vanavond te barbecuen, maar je hebt geen barbecue. Dan wil je weten waar je er snel één kunt kopen. Natuurlijk kun je terecht bij Bol.com en CoolBlue, maar wat als blijkt dat er een winkel bij jou om de hoek zit die ook barbecues verkoopt? Dan ga je natuurlijk liever daar heen, zodat je niet afhankelijk bent van levertijden en bezorgmomenten. Maar hoe kom je daar als consument achter? “Als je als kleine retailer alleen offline bent, weet geen consument je te vinden en ben je al snel uitgespeeld”, zegt Dax Dasilva, CEO van Lightspeed.
“Mensen zoeken op internet naar producten, maar kopen nog steeds offline. De gouden toekomst ligt daarom in omnichannel, waarbij je verkoopt via alle kanalen.” – Dax Dasilva, CEO van Lightspeed
Alle retailers hebben te maken met retouren, met name online kledingwinkels. Mensen missen het aanraakaspect en de mogelijkheid om van tevoren te passen. Iets wat ze in de winkel wel kunnen. Wat in de winkel weer niet mogelijk is, is direct vinden wat je zoekt en weten of het artikel in jouw maat nog op voorraad is. Een combinatie van beide kanalen biedt daarin wederom uitkomst. Winkeleigenaar Floris van kinderwinkel YAY werkt met het omnichannel kassasysteem van Lightspeed en verkoopt zijn producten behalve in zijn prachtige winkel in Antwerpen, ook online. “Via een webshop bereiken we klanten die we anders niet zouden kunnen bereiken. Bovendien werkt een webshop als een soort naverkoop voor onze klanten. Mensen zien iets in de winkel, twijfelen om het te kopen, en kopen het later toch via de webshop.”
Online groeit, offline neemt af. Desondanks zijn er nog steeds aanzienlijk meer winkels met een huisnummer dan met een url. Fysieke winkels zijn dus nog lang niet ‘dood’, zoals men soms wel beweert. Toch is het essentieel om online verkoop niet de rug toe te keren. Om te kunnen concurreren met de grote ketens en webshops is het belangrijk dat je als winkelier je deuren opent voor de wereld en ook kijkt naar de mogelijkheden om een webshop te starten. Om beter zichtbaar te zijn, beter bereikbaar, en om ook na 18.00 uur omzet te genereren. Door een webshop te openen voldoe je aan de wens van de moderne consument. Dus wil je als winkel overleven? Verkoop dan ook online, want dit is het tijdperk van omnichannel.