Jouw personeel als visitekaartje; 3 tips

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:23:29

Persbericht - Veel bedrijven realiseren het zich niet: maar medewerkers zijn het visitekaartje van je organisatie. Je kunt nog zo’n mooi product hebben maar als je medewerkers daar niet zorgvuldig mee omgaan dan kan dat het succes van je onderneming behoorlijk beïnvloeden. Klanten ervaren immers dat ze zaken doen met jouw medewerkers en niet met je bedrijf. En als dat niet op de juiste manier gebeurt is dat jammer! Klanten merken het als medewerkers zich verbonden voelen met het bedrijf en gemotiveerd en enthousiast aan het werk gaan. Zo zijn zij het ideale visitekaartje. Drie tips om ervoor te zorgen dat jouw personeel jouw visitekaartje is.

1. Kies die medewerker die past

Niet iedereen past in iedere organisatie. Sommige mensen houden van een formele werksfeer, anderen vinden het prettig als de cultuur in een organisatie wat losser is. Medewerkers die passen bij jouw bedrijf, die zich goed voelen bij het werk dat ze doen, zijn het juiste uithangbord voor je bedrijf. Dit betekent dat je tijdens je selectieprocedure voor nieuw personeel geen concessies moet doen maar ervan overtuigd moet zijn dat de mensen die je aanneemt ook echt voor jouw bedrijf willen werken. Als je ze hebt aangenomen, is het zaak dat ze gemotiveerd blijven. Denk goed na over welke arbeidsvoorwaarden je biedt naast het salaris. Er zijn bedrijven die een lijst met aanvullende arbeidsvoorwaarden hebben waar hun personeel zelf uit kan kiezen. De één hecht waarde aan meer vrije tijd, de ander wil studiemogelijkheden en weer een derde is enthousiast vrijwilliger bij een maatschappelijke organisatie en wil daar tijd voor vrij maken. Belangrijk is dat de arbeidsvoorwaarden passen bij jouw bedrijf en bij de medewerkers. Is dat het geval dan heb je zeker enthousiaste en betrokken medewerkers die het perfecte visitekaartje zijn voor je bedrijf!

2. Maak afspraken over omgang met klanten

Medewerkers kunnen heel enthousiast zijn over hun werk en het bedrijf waar ze voor werken. Als er contact is met klanten is het belangrijk dat ze dit uitstralen. Als een klant een klacht heeft, zorg er dan voor dat je medewerkers weten wat ze hiermee moeten doen. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat ze afspreken dat ze er op terug gaan komen bij de klant. Dat moeten ze dan wel doen natuurlijk. Belangrijk is ook om afspraken te maken over het gebruik van social media als Facebook, Twitter en LinkedIn bijvoorbeeld. Het is niet de bedoeling dat ze negatief praten over het bedrijf waar ze werken of over het werk dat ze doen. Zij zijn namelijk onderdeel van het bedrijf dus ze moeten ervan doordrongen zijn dat hun daden en woorden niet alleen effect kunnen hebben op het bedrijf maar ook op hoe zij worden gezien. Daarnaast kun je ervoor zorgen, door de kennis van je medewerkers over social media te vergroten, dat zij merkambassadeurs voor jouw bedrijf worden. Dit noem je Social Shift en kan interessant zijn. Zorg er wel voor dat het oprecht is en geen trucje…dat hebben klanten vaak door.

3. Herkenbaar tijdens het werk

Als jouw medewerkers buiten de deur werken en in contact komen met (potentiële) klanten kan het nodig zijn dat zij ook daadwerkelijk als medewerker van jouw bedrijf herkenbaar zijn. Bedrijfskleding kan dan een oplossing bieden. Welke kleding geschikt is, ligt een beetje aan het type werk dat ze doen. Als mensen buiten werken is het handig om kleding te kiezen die bestand is tegen de weersomstandigheden. Als mensen adviseurswerk doen, dan gelden weer andere kledingvoorschriften. Om er zeker van te zijn dat de naam van je bedrijf goed overkomt kun je ervoor kiezen om de naam of het logo van je organisatie te laten borduren op de bedrijfskleding. Het borduren van bedrijfskleding heeft een luxe uitstraling, is duurzaam en van hoge kwaliteit. Bovendien zijn je medewerkers ook als zodanig herkenbaar.

Er komt het nodige bij kijken om jouw personeel te laten werken als visitekaartje. Zorg dat je de personeelszaken intern goed op orde hebt. Dit maakt dat je tevreden medewerkers krijgt en houdt. Daarnaast kunnen de medewerkers kleding dragen die voorzien is van een logo of naam van het bedrijf. Zo zijn ze herkenbaar, en dat is wel zo handig als ze het visitekaartje van jouw bedrijf zijn!