Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jasper van Campen test de hele dag producten: “Ik ga niet vierhonderd keer een koelkastdeur openen en sluiten”

Laatst bijgewerkt: 14-11-2023 10:00:17

Persbericht - DeBeste.com biedt consumenten een eenvoudig en betrouwbaar platform voor het kiezen van huishoudelijke apparaten.

Welke melkopschuimer is het prettigst in gebruik en met welke kledingstomer wordt je kleding echt kreukelvrij? Een overvloed aan online prijsvergelijkers biedt soelaas voor het maken van een geschikte keuze. Toch miste er iets op deze websites, vond Jasper van Campen, oprichter van DeBeste.com. Een stukje huiselijkheid. “Bij ons geen poespas. Wij bieden de consument een betrouwbaar, ongedwongen platform.”

 

Waarom die hang naar authenticiteit?

“Of je nou een vlucht boekt, of een gerecht bestelt in een restaurant – als consument wil je graag weten waar je aan toe bent. Bij DeBeste.com werken wij niet met adverteerders, ons verdienmodel werkt op basis van het aanbieden van heldere verkoopgidsen. Die transparantie en onze focus op huishoudelijke apparaten verklaart de aantrekkingskracht van ons platform. Daardoor weet een brede en diverse groep onze website te vinden. Iedereen koopt namelijk wasmachines, blenders en haardrogers. Onze duidelijke vertaling van informatie draagt hier tevens aan bij.

 

Ons bedrijf bevindt zich momenteel in een groeiproces. We zijn begonnen met het testen van blenders, nu zijn dat gemiddeld zes verschillende tests per maand. Dat betekent meer personeel en meer producten testen. Fijn natuurlijk, maar het levert ook onvermijdbare vragen op. Bijvoorbeeld: hoe vermijd je groeipijn? Waar liggen onze grenzen? Je wilt de concurrentie geen vrij spel geven, maar zelf ook niet doorschieten. Soms betekent de groei van een bedrijf ook meteen het verlies van het persoonlijke randje. Daar moet je naar mijn idee juist voor waken.”

 

Dat klinkt als een balanceeract. Hoe pak je dat aan?

“Dat is een leerproces. Natuurlijk worden wij als bedrijf steeds groter en daarmee ook professioneler, maar je zult onze tests niet snel achter een betaalmuur verscholen zien. Ook testen wij onze producten op basis van het gemak voor de klant. Wat verwacht de potentiële consument van dit product en wat is de beste methode om dat te onderzoeken? Bij andere vergelijkingssites testen ze dan vierhonderd keer de deur van een koelkast. Tja, daar heeft een consument weinig aan. Belangrijker is hoe een product voelt, beweegt, functioneert. Daarnaast is de prijs natuurlijk belangrijk. Vaak is het verhaal op andere vergelijkingssites echter heel technisch, soms gebruikt de site zelfs vakjargon. Dat is natuurlijk niet verkeerd, maar juist dat behapbare, daar ligt de kracht van DeBeste.com.”

 

Al dat testen, is dat eigenlijk leuk werk?

“Het geestige aan mijn werk is dat je soms zelf ook verrast wordt. Af en toe ben je heel vooringenomen over een bepaald merk of product, hoezeer je er ook met een neutrale blik naar probeert te kijken, maar is de uitkomst na het testen 180 graden anders. Dat is natuurlijk geweldig, want je komt tot een volledig nieuwe conclusie dan je had verwacht. Daarom zijn vergelijkingssites, zoals DeBeste.com, zo belangrijk. Ik vind het zelf een heerlijk proces. Er hangt een kinderlijke nieuwsgierigheid omheen. Wel merk ik dat we toe zijn aan een grotere ruimte, zodat we kunnen groeien en meer beeldmateriaal kunnen vergaren van de tests, om onze lezers nog beter in het testproces te kunnen meenemen.”

 

Word je dan een test-fluencer?

Lachend: “Zoiets ja.”