Insurtech Zego gaat wagenparkkosten in Nederland te lijf

Laatst bijgewerkt: 01-02-2022 14:50:05

Persbericht - Het resultaat: Veiliger, zuiniger en schoner rijden. Zego, opgericht in het Verenigd Koninkrijk en inmiddels actief in 5 landen, bereikte in 2021 de Unicorn status (waarde boven de $1 miljard), wat de snelle Europese expansie en groei mogelijk maakt

Zego maakt in januari haar komst naar Nederland bekend en neemt verzekeren als startpunt om zo wagenparken te helpen hun kosten onder controle te krijgen. Het Insurtech bedrijf onderscheidt zich door wagenparkbeheerders specifieke informatie te bieden die hen in staat stelt het rijgedrag binnen het wagenpark te verbeteren, waardoor het gebruik  veiliger, zuiniger en schoner wordt.

Zego’s onderzoek heeft uitgewezen dat, door meer inzicht te krijgen in het rijgedrag van chauffeurs, wagenparkeigenaars hun premies tot wel 20% kunnen verlagen en door proactief risicobeheer ongevallen tot wel 10% kunnen verminderen.

Sander Kernkamp, algemeen directeur Zego Nederland: “De Coronacrisis heeft ons geleerd dat wagenparken allemaal anders zijn. Sommigen hebben de afgelopen periode stil gestaan, anderen hebben juist meer gereden. Om de juiste verzekering te hebben die past bij het bedrijf moeten verzekeringen flexibel zijn. Per kilometer, per uur, per maand, per jaar of een combinatie bieden wij aan. Daarnaast zijn de kosten voor de wagenparkbeheerders gestegen. Van brandstof, onderhoud tot verzekeringen. Alles is duurder geworden. Zego biedt inzicht in het rijgedrag zodat chauffeurs advies krijgen hoe ze beter kunnen rijden. Veiliger rijden leidt tot minder ongelukken en dus een lagere verzekeringspremie. Zuiniger rijden tot lagere brandstofkosten. En schoner rijden tot minder Co2 uitstoot. Hierdoor kunnen wagenparkeigenaren het stuur weer in handen nemen om hun wagenpark efficiënter te beheren.’’

Hoe werkt het?

Zego biedt wagenparkbeheerders een volledig geautomatiseerd wagenparkportaal. Daarbij wordt gebruik gemaakt van specifieke informatie uit wagenparktelematica om inzicht te krijgen in het gedrag van chauffeurs, zodat hun prestaties verbeterd kunnen worden en de hoogte van premies onder controle gehouden kunnen worden. Met deze inzichten kunnen wagenparkbeheerders en intermediairs tot wel 20% besparen op premies door proactief risicobeheer. Ook kunnen zij wel tot 40% besparen op administratietijd. De voordelen zijn legio: het verlagen van brandstofkosten en uitstoot, het verminderen van slijtage en verkeersopstoppingen en het terugdringen van onderhoudsrekeningen.

Over Zego

Zego is een commerciële autoverzekeringsprovider die mogelijkheden creëert voor bedrijven. De missie van Zego is om deze bedrijven een verzekering te bieden die ze zelf in de hand hebben, zodat ze tijd en geld kunnen besparen.

Het probleem is dat in een steeds veranderende wereld traditionele verzekeringen bedrijven tegenhouden. Zego daarentegen helpt bedrijven hun volledige potentieel te benutten door hen de controle te geven. Met behulp van slimme technologie en geavanceerde gegevensbronnen geeft Zego bedrijven de macht om de prestaties van hun wagenpark in de loop van de tijd te controleren en te verbeteren, zodat ze geld kunnen besparen door een goede prijs voor hun dekking te behouden. Het helpt bedrijven ook tijd te besparen door de administratieve kant van wagenparkbeheer eenvoudig en het claimproces moeiteloos te maken.

Sinds de oprichting in 2016 is Zego gegroeid in het ondersteunen van bedrijven in het Verenigd Koninkrijk en in heel Europa en heeft het partnerschappen gesmeed met bedrijven zoals BP, Aon en Voi. Zego heeft ook meer dan $280 miljoen aan financiering opgehaald en was de eerste Britse insurtech die op meer dan $1 miljard werd gewaardeerd.

Contact details

Nederland: Arien Stuijt – [email protected]