Innovatie en duurzaamheid sterker met elkaar verbinden

Laatst bijgewerkt: 19-08-2021 15:48:17

Persbericht - Elfrieke van Galen is een van de nieuwe gezichten in de vakjury tijdens CSU Innovatie Awards 2021. Als ondernemer in...

Elfrieke van Galen is een van de nieuwe gezichten in de vakjury tijdens CSU Innovatie Awards 2021. Als ondernemer in duurzaamheid heeft Elfrieke naast alle jureringscriteria een scherp oog op de factor duurzaamheid. Elfrieke: “Innovatie en duurzaamheid zouden in mijn ogen nog sterker met elkaar verbonden mogen zijn. In deze tijd is duurzaamheid van een nog groter belang dan dat het al was, dus zou het in elke zinvolle innovatie vanzelfsprekend een factor moeten zijn. Als jurylid van de CSU Innovatie Award zou ik dat graag explicieter naar voren willen brengen. Je kunt pas echt een wereld van verschil maken wanneer duurzaamheid is verweven met jouw innovatieve idee.”  Wie is Elfrieke van Galen, wat is haar professionele achtergrond en waar komt de bijzonder aandacht voor duurzaamheid als jurylid vandaan?

Duurzaamheid in breedste zin
Wanneer Elfrieke over duurzaamheid praat – en dat doet ze uiterst gepassioneerd – bedoelt ze niet alleen het klimaat, maar ook sociale (on)gelijkheid. Duurzaamheid in de breedste zin van het woord dus. ‘Planet and people’, zoals ze zelf zegt. “Wereldwijd moeten we meer leren leven binnen de grenzen van onze planeet. Rekening houden met biodiversiteit, het klimaat, verantwoord gebruik van grondstoffen, werken aan CO2-reductie. Binnen die grenzen moeten we toe naar een fair end equal society, want als onderdeel van het geheel zijn we als mens gelijk. En daar moeten we ook naar handelen.

Elfrieke’s aandacht en passie voor duurzaamheid komt voort uit haar eerdere loopbaan. Ze bekleedde meer dan 20 jaar lang verschillende bestuursfuncties bij luchtvaartmaatschappij KLM, op juridisch, logistiek, dienstverlenend en operationeel vlak in binnen- en buitenland. “Toen ik bij KLM begon, was duurzaamheid eigenlijk niet eens zo’n voornaam onderwerp. Maar ik zag er de hele wereld. Op reis ontdekte ik pas echt dat we allemaal onderdeel zijn van een groter geheel en dat we de wereld bovendien te veel als object gebruiken. We staan als mens niet boven de natuur noch boven elkaar. Het is één systeem en daar moeten we zuinig op zijn.”

Duurzaamheid als drijfveer
Deze ervaring is Elfrieke’s drijfveer geworden. Het inspireerde haar om The Rock Group op te zetten. Met deze onderneming ondersteunt ze bedrijven en organisaties om duurzaamheid stevig te verankeren in hun strategie en processen. Ook begeleidt ze jonge, duurzame bedrijven in hun business development en groei. Daarnaast ontwikkelt en verzorgt The Rock Group onderwijs op het snijvlak van duurzaamheid en ondernemen. Voor Elfrieke begint verduurzaming bij de transitie van de economie.

Duurzaamheid en innovatie
Innovatie en duurzaamheid zijn nauw met elkaar verbonden”, legt Elfrieke uit, “Samen met de bedrijven en organisaties die we ondersteunen, gaan samen op zoek naar de voornaamste thema’s in duurzaamheid binnen hun organisatie. Door zaken daaromheen te structuren en ambities te formuleren, brengen we een transitie op gang en kunnen we duurzaamheid diep wortelen in de organisatie; in de werkwijze, bij de mensen, de logistiek, de supply chain. Door die diepe implementatie verander je het bedrijf, maar ook het hele eco-syteem, de betrokken overheden en hun consumenten. En het mooie is, die implementatie gaat nagenoeg altijd gepaard met innovatie. Vandaar dat die twee zaken zo verweven zijn.”

Voor Elfrieke is duurzaamheid een vanzelfsprekendheid, een weg waarop altijd weer iets nieuws gebeurt. Tijdens de CSU Innovatie Award 2021 kan het nieuwe jurylid natuurlijk rekenen op nieuwe, zinvolle, originele en innovatieve ideeën. En duurzaam dus, als het aan Elfrieke ligt: “Als we allemaal een stukje van die grote puzzel leggen, dan maken we met elkaar een wereld van verschil. En dit is hét moment. Ook de facilitaire wereld stond bijna stil, maar nu de wereld weer op gang komt na covid-19 kunnen we met de lessen die we in die stilte leerden een aantal grote stappen maken en een mooie bijdrage leveren aan mens en klimaat.