Hoe vraag ik een lening aan?

Laatst bijgewerkt: 19-04-2021 09:29:18

Persbericht - Als je geld voor je bedrijf wilt lenen, moet je natuurlijk eerst goed naar de voorwaarden van jouw lening kijken. Let op...

Als je geld voor je bedrijf wilt lenen, moet je natuurlijk eerst goed naar de voorwaarden van jouw lening kijken. Let op zaken zoals terugbetalingsvoorwaarden en rentetarief. Daarnaast kijk je bij geld lenen naar de opbrengsten die de lening jouw bedrijf gaan bieden. Als je bijvoorbeeld geld leent voor de aanschaf van apparatuur die je in jouw bedrijf gebruikt, kunt je de aankoopprijs van de apparatuur als zakelijke uitgave aftrekken. Daarnaast leveren de apparaten je bedrijf geld op. Heb je bijvoorbeeld een glazenwassersbedrijf, dan zal een hoogwerker je nieuwe opdrachten kunnen opleveren die je eerst niet kon uitvoeren.

Het kan ook om schuldfinanciering gaan

Een veelvoorkomend scenario waarmee sommige bedrijven worden geconfronteerd, is een door schulden gedreven bedrijfsmodel. Schuldfinanciering wordt meestal verstrekt door investeerders, maar kan ook afkomstig zijn uit een lening. Er zijn financieringsmogelijkheden voor bedrijven die hun schulden tijdelijk op deze manier willen oplossen of nieuwe markten willen betreden. In feite biedt een kredietverstrekker leningen om bedrijven te helpen bij groei of tijdens moeilijke tijden. In sommige gevallen kan dit het verschil tussen groei of faillissement betekenen. Geldverstrekkers hebben een enorm belangrijke rol als het aankomt op de economie en op de bedrijven die actief zijn. Bij een lening aanvragen moet je altijd eerlijk zijn over de situatie.

Voorschot op facturen

Voor die bedrijven die veel facturen open hebben staan kan een lening ook als voorschot gebruikt worden, zijn er veel opties beschikbaar voor zowel de lener als de geldschieter. Een van deze opties is factoring. Daarbij wordt de factuur betaald voordat de klant betaald heeft. Een andere optie is een lening nemen. Ook daarbij kijk je naar de kosten van de lening ten opzichte van de opbrengsten die de investering bieden wanneer je nu het geld al kan investeren.

Lening met onderpand

Veel banken en andere kredietinstellingen eisen dat een lener de lening met onderpand veiligstelt voordat hij enige vorm van financiering verstrekt. Als jouw bedrijf het risico loopt een lening niet terug te kunnen betalen, is het verkopen van een onderpand voor de kredietverstrekker de beste oplossing. Hierbij gaat het in veel gevallen om langlopende leningen. Sommige kredietinstellingen bieden ondernemers de mogelijkheid om ongedekte zakelijke leningen te verkrijgen. Informeer hier van tevoren goed naar om je mogelijkheden te bepalen.

Je lening kost altijd geld

Ongeacht hoe je ervoor kiest om bedrijfsfinanciering te krijgen, bedrijfseigenaren moeten onthouden dat ze het geleende bedrag moeten terugbetalen. Zoals bij alle leningen variëren de terugbetalingsvoorwaarden sterk. Het merendeel van de geleende bedragen vereist echter dat het geleende bedrag in een vast aantal jaren wordt terugbetaald. De meeste kredietverstrekkers zullen van kredietnemers eisen dat zij bij elke betaling een deel van het geleende bedrag terugbetalen samen met de rente en eventuele overige kosten.

Let op: geld lenen kost geld.