Persbericht - Wil je als ondernemer een bankrekening openen? Dan ben je allang al niet meer gebonden aan traditionele grootbanken à la Rabobank en ABN AMRO. Online banken, ook wel neo-banken genoemd, zijn namelijk on the rise. N26, bunq en Revolut zijn slechts voorbeelden van instanties met een steeds groter wordende schare klanten. En die opmars lijkt voorlopig niet te stuiten. We leggen je hieronder uit waarom niet.
De term neo-bank verwijst naar een nieuw type bank dat zaken – laten we zeggen – anders afhandelt dan de wijze waarop dergelijke instellingen dat normaal gesproken doen.
Om te beginnen, hebben hem meeste neo-banken geen fysieke filialen. Alles verloopt online: via een app of via een website.
Het businessmodel van dit soort banken verschilt ook wezenlijk met dat van traditionele grootbanken. Zo betalen gebruikers meestal niets voor de basisbenodigdheden, zoals een bankrekening openen of het ontvangen van een bankpas. De teller gaat voor de banken pas lopen wanneer gebruikers gebruikmaken van meer geavanceerde functies, zoals de koppeling met een boekhoudpakket.
Blijkbaar is dat een aanpak die behóórlijk wat zakelijke klanten aanspreekt. De markt van de neo-banken groeit dagelijks verder en bedreigt in die zin de positie van traditionele grootbanken.
Business Insider Intelligence wilde daardoor weten hoe het kan dat deze organisaties zo snel en zoveel klanten winnen. Ze deden daarom een onderzoek naar onder meer schaalvergroting en winstgevendheid. Daaruit kwamen een aantal interessante bevindingen naar voren.
Eén van die bevindingen gaat over wat je al vermoedt bij een bank waarbij veel diensten gratis zijn: de lage prijs. Maar dat niet alleen. Voor die lage prijs krijg je bij neo-banken ook waar voor je niet-geld. Een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, dus.
Neem – ter illustratie – de zakelijke rekening N26 Business van N26. Deze rekening afsluiten is gratis, maar komt desondanks met vele voordelen. Een snelle afsluiting van tien minuten, géén koersopslag bij betalingen in vreemde valuta en géén kosten voor extra betaal- en spaarrekeningen, bijvoorbeeld.
ABN AMRO daarentegen heeft een week nodig voor de aanvraag, hanteert een koersopslag van 2,5 procent en vangt €5,50 voor een extra betaal- of spaarrekening. Daar komt natuurlijk bovenop dat een rekening van ABN AMRO gewóón geld kost.
Het is natuurlijk wel zo dat je bij zo’n gratis bankrekening van een neo-bank alleen gebruik mag maken van basisbenodigdheden. Veel ondernemers hebben echter ook niet meer nodig, wat de populariteit van neo-banken een verdere boost geeft.
Een andere vondst van Business Insider Intelligence is het voordeel van de mondiale manier van werken die de meeste neo-banken aanbieden. De regio’s waarin deze banken actief zijn, verschillen wellicht. De kenmerken en unieke features zijn echter overal hetzelfde. Of het nu gaat om Latijns-Amerika, Europa of Afrika: de banken blinken wereldwijd uit in groei en functionaliteiten.
En dan is er nog een uitstekende gebruikerservaring. Reviews op onder meer Trustpilot tonen een doorgaans hogere beoordeling voor neo-banken ten opzichte van traditionele grootbanken. De nieuwe banken lijken daarmee te profiteren van het soms slechte imago van meer gevestigde geldinstanties.
Hoe deze groei in populariteit zich doorzet, is lastig te voorspellen. Het zijn van een neo-banken brengt namelijk ook nadelen met zich mee. Eén daarvan is de winstgevendheid, welke volgens Business Insider Intelligence tamelijk onder druk staat. Daarbij ontbreekt het aan één pad op weg naar winstgevendheid en zijn er meerdere strategieën voorhanden om dit te verwezenlijken.
Het is in ieder geval wél een interessante ontwikkeling – al is het maar omdat het de positie van traditionele grootbanken minder stabiel maakt.