Hoe je jouw website voor het hoogste bedrag kunt verkopen

Laatst bijgewerkt: 15-06-2022 14:00:06

Persbericht - Bram Speelman en Niels Zee zijn de oprichters van Traffic Family. Zij weten als geen ander hoe je affiliate websites een succes maakt en lichten een tipje van de sluier op over hoe jij jouw website zoveel mogelijk waard maakt.

Ze begonnen de website Slaapwijsheid uit onvrede over het gebrek aan professionele vergelijkingssites voor consumentenproducten. Inmiddels exploiteren ze meerdere niche affiliate websites. Om hun portfolio verder uit te breiden hebben ze honderden websites geanalyseerd en kochten ze er afgelopen maand drie aan, waaronder Beschuitmetmuisjes. Het doel is om aan de hand van unieke content de websites sterk te laten groeien. Hun bedrijf draait om affiliate marketing: mensen helpen bij hun aankoopbeslissing en een commissie ontvangen voor elke doorverwijzing die leidt tot een verkocht product. Ze zijn experts in het bepalen van de waarde van een website. Met hun tips weet je hoe je de waarde van je eigen site kunt verhogen of die van een andere site bepaalt. Handig als je overweegt om jouw site in de toekomst te verkopen.

Waar zit de uitdaging in bij het aankopen of verkopen van een website?

Bram: “We hebben allerlei dingen geleerd bij het analyseren van 477 verschillende websites. Hoeveel succes je ook hebt met je website: er kan altijd een moment komen dat je niet genoeg tijd hebt of dat je jouw tijd, geld en energie op iets anders wilt richten. Het verkopen van een website is niet moeilijk. Wat wel een uitdaging is, is om het te verkopen tegen een prijs die beide partijen gelukkig maakt.”

Is er een objectieve manier om de waarde van een willekeurige website te bepalen?

Niels: “De waarde van een website wordt vaak berekend met een eenvoudige formule. Namelijk de maandelijkse nettowinst over de afgelopen 12 maanden vermenigvuldigd met een bepaalde waarde, de zogeheten multiple. De uitkomst is de geschatte waarde van een website. De 12 maanden is gekozen, omdat je daarmee een heel jaar omvat en dus rekening houdt met seizoensinvloeden.”

Wat is die multiple dan precies?

Bram: “Het is een indicator voor de financiële gezondheid en waarde van een bedrijf. Voor de koper is de multiple de terugverdientijd van het geïnvesteerde kapitaal. Hij ligt gewoonlijk tussen de 20 en 50. Met een multiple van 25 zou een koper in 25 maanden zijn investering volledig terugverdienen, ervan uitgaande dat de website iedere maand de nettowinst zou genereren. Een voorbeeld: een bedrijf met een gemiddelde nettowinst van 10.000 euro per maand en een multiple van 30, wordt met die formule gewaardeerd op 300.000 euro.”

Wat kan iemand met een website met die informatie?

Niels: “Als je geen haast hebt om te verkopen, doe je er goed aan om een heel jaar aan winstgegevens op te bouwen. Websites die korter bestaan, worden als riskante investering gezien en zullen minder snel worden verkocht. Hoe meer maanden groei je kunt laten zien, hoe meer vertrouwen je kunt winnen bij een mogelijke koper van je website. Vanaf 500 euro nettowinst per maand kun je website al verkopen. De gemiddelde multiple in 2022 was 32, aldus de site Empireflippers.”

Wat is het beste moment om te verkopen?

Bram, lachend: “Dat ligt wel een beetje voor de hand natuurlijk. De verkoopprijs is het hoogst op het moment dat je gemiddelde nettowinst het hoogst is. De waarde schommelt natuurlijk altijd omdat je meestal afhankelijk bent van externe factoren. Maar er zijn ook manieren om de waarde van je website te verhogen.”

Niels vult aan: “Het is belangrijk om je financiële cijfers maandelijks bij te houden in de vorm van een winst- en verliesrekening (P&L). Het is belangrijk dat deze cijfers accuraat zijn, want kopers zullen deze documenten bestuderen en alles wat fout is, kan hen van de deal afhouden. Hoe beter je voorbereid bent met deze details, hoe sneller jouw deal zal worden afgerond. Je hoeft niet meteen een boekhoudprogramma te gebruiken. Je kunt ook werken in Excel of een andere spreadsheet. Daarin zet je alle inkomsten en kosten, en je linkt naar relevante documenten van bijvoorbeeld Bol, Amazon en Tradetracker, zodat je inkomsten kunnen worden gecheckt.” Hier staat een eenvoudige P&L template die wij gebruiken voor het uitbrengen van een bod.

Hoe belangrijk zijn de bezoekerscijfers van een website hierin?

Niels: “Verkeer is de levensader van een website. Als je gegevens hebt die een koper kan bekijken, geef je inzicht in de echte cijfers en maak je duidelijker dat je site een aanwinst voor de koper is. Zorg ervoor dat je de bezoekers in Google Analytics kunt laten zien en dat je voor belangrijke verkeersveranderingen annotaties hebt gezet. De verkeersdata geven de koper ook belangrijke informatie over de conversieratio en helpt ze te beoordelen of er groeimogelijkheden zijn als ze de website hebben overgenomen. Hoe meer gegevens je geeft, hoe beter.”

Wat is een valkuil hierbij?

Bram: “Het is belangrijk op meerdere manieren bezoekers te trekken. Een website die 100% afhankelijk is van organisch verkeer uit Google is een groot risico voor een potentiële koper. De inkomsten kunnen ineens afnemen wanneer Google een algoritme-update uitrolt. Het hebben van verkeer uit meerdere kanalen is een methode om de risico’s van een website te verminderen. Het communiceert naar een potentiële koper dat de website zal blijven werken, ook als er één kanaal uitvalt. Je wilt dus verkeer uit SEO, partners, advertising en social media. Daarnaast is een website met verkeer naar meerdere pagina’s aantrekkelijk dan een website die voor bezoekers afhankelijk is van één bron. Je wilt dus met veel pagina’s ranken en verkeer ontvangen.”

Niels: “Net als bij diversiteit in verkeer is een website veerkrachtiger wanneer hij inkomsten genereert uit meerdere bronnen. Zorg ervoor dat je website participeert in verschillende affiliate marketingprogramma’s, voor het geval er een aantal van hen de deuren sluit of hun commissiestructuur wijzigt, zoals Amazon in Amerika deed. Zorg ervoor dat je naast affiliate-inkomsten ook advertenties via bijvoorbeeld Google Ads, Mediavine of advertorials verkoopt.”

Speelt e-mailmarketing nog een rol in e-commerce tegenwoordig?

Niels: “E-mail is een krachtige manier om mensen vaker naar je webwinkel te trekken. Een e-maillijst met mailadressen is een van de weinige activa die je als website-eigenaar hebt. De meeste onderdelen van een online-bedrijf zijn afhankelijk van een andere partij voor hun inkomsten, dus de maillijst is een waardevol bezit. E-mailmarketing vermindert de afhankelijkheid van Google’s organische verkeer. Je kunt je inkomsten sterk verhogen door aantrekkelijke mailings met bijvoorbeeld aanbiedingen.”

Wat kan een eigenaar zelf doen om de verkoop van zijn site soepel te laten verlopen?

Bram: “Dat is iets wat heel simpel klinkt, maar nog best vaak niet wordt gedaan. Een koper van een website zoekt uitbreiding van zijn portfolio, geen parttime baan voor erbij. Het is dus belangrijk dat alle werkprocessen duidelijk zijn en goed gedocumenteerd. Ook geautomatiseerde boekhouding en duidelijke lijsten met alle relevante activa zijn eigenlijk onmisbaar. Dit noemen we ook wel standard operating procedures, ofwel SOP’s. Robert Kiyosaki heeft ooit gezegd dat je aan je bedrijf wilt werken, niet in je bedrijf. Met SOP’s kunt je een stapje terugdoen en minder tijd besteden aan het drukke werk, zodat je jouw focus kunt richten op de strategische groei van het bedrijf. Effectieve processen kunnen je helpen om je bedrijf sneller te schalen en te laten groeien.”

Welk advies zouden jullie willen geven aan mensen die hun website binnenkort of in de toekomst willen verkopen?

Bram: “Zelfs als je pas over maanden of jaren je website wilt verkopen, is het bijhouden van de financiële gegevens een goede manier om de gezondheid en huidige prestaties van je website te beoordelen en duidelijk doelstellingen vast te stellen. Het helpt je ook om de winstgevendheid te laten zien aan een toekomstige koper. Het diversificeren van verkeer en inkomsten, zorgt voor minder risico voor de koper. Een e-maildatabase met mailadressen zorgt ervoor dat je zonder tussenkomst van derde partijen nog steeds inkomsten kunt verwerven met je website. Dat is goud waard. Onze laatste tip: wees responsief, er komen altijd veel vragen op je af tijdens een verkoop en de due diligence. Zorg dat je snel en accuraat reageert. Dat zorgt voor vertrouwen en een snelle verkoop.”

Over Traffic Family

Niels Zee en Bram Speelman zijn de oprichters van Traffic Family. Het bedrijf bouwt, koopt en beheert verschillende niche websites en test consumentenproducten. Van hondenmand, blender tot keukenmachine. Ze zijn altijd geïnteresseerd in het overnemen van meer websites. Laat via [email protected] weten als je eens persoonlijk wilt kennismaken.