Hoe een slimme personeelsplanning tot meer omzet leidt

Laatst bijgewerkt: 26-05-2023 14:00:05

Persbericht - Een digitale personeelsplanning bespaart je als werkgever tijd, geld én het biedt nieuwe inzichten.

Nooit meer appjes met vragen, personeelsplanningen via Excel en vakantieaanvragen via de mail of andere kanalen. Door dit soort zaken in een overzichtelijke tool te verwerken, maak je in een klap de gehele personeelsplanning efficiënt en effectief. Waardevol voor zowel werkgever als werknemer.

3 voordelen van een slimme personeelsplanning

Een goede personeelsplanning kent verschillende voordelen voor zowel kleine als grote bedrijven. Hierbij de drie belangrijkste:

Efficiënt personeel inplannen

Een slimme personeelsplanning begint bij het efficiënt inzetten van personeel. Dit betekent dat er rekening wordt gehouden met de beschikbaarheid en capaciteiten van elk teamlid. Door dit goed te managen, verdeel je de werklast. Hiermee voorkom je dat medewerkers onnodig worden ingezet, of dat steeds dezelfde personeelsleden werken. Een goede balans hierin zorgt voor betere productiviteit en minder overbelasting.

Optimale bezetting bij piekmomenten

Een personeelsplanningsysteem waarin je snel op piekmomenten kunt reageren, bespaart kosten en tijd. Sterker nog: het levert geld en inzichten. Door goed te anticiperen op drukke momenten, zoals tijdens vakanties, feestdagen of evenementen (afhankelijk van je niche), zorg je voor een optimale bezetting van personeel. Dit voorkomt lange wachttijden, teleurgestelde klanten en over- of onderbelast personeel.

Flexibiliteit bij veranderingen

Door flexibel in te spelen op plotse veranderingen houd je zowel klanten als personeel tevreden. Bij plotse groei helpt een gebruiksvriendelijke software de planning opschalen. Het is belangrijk dat zowel managers als werkgevers goed met de software en app overweg kunnen. Bij krimp in werkzaamheden heb je met een online personeelsplanning direct inzicht in het ‘overschot’ aan werknemers en hoeveel uren je verliest wanneer er geen actie ondernemen wordt.

Personeelsplanning software

Een slimme software met app voor een personeelsplanning is een aanwinst voor elk bedrijf. Naast de eerder benoemde voordelen, kent personeelsplanning software andere handige functionaliteiten:

• Binnen enkele minuten een rooster maken op basis van beschikbare werknemers
  • Personeel kan makkelijk en snel beschikbaarheid opgeven
  • Personeel kan zelf openstaande diensten oppakken
  • 24/7 het juiste inzicht in de personeelsplanning en verlof
  • Verlofaanvragen komen op tijd binnen en worden ter goedkeuring aangeboden aan de manager

Daarnaast is onderling diensten ruilen van medewerkers met dezelfde kwaliteiten ontzettend handig. Bij plotse ziekmeldingen kan direct worden geschakeld, omdat de software dan toont wie niét ingeroosterd is, maar wellicht wel tijd heeft. Sterker nog: degene die niet werken krijgen dan een melding of ze de dienst willen overnemen.

Gedetailleerd en overzichtelijk

Goede software voor personeelsplanning houdt rekening met allerlei details, zodat je je daar als werkgever niet druk over hoeft te maken. Zo kan goede software automatisch pauzes berekenen volgens de wet en toeslagen instellen voor bijvoorbeeld avond, nacht of weekenddiensten.

Daarnaast biedt een digitale online personeelsplanning verschillende mogelijkheden voor rapportages, waardoor er inzicht gekregen kan worden in de gewerkte uren, verlof en ziekteverzuim. Maar ook hoeveel uur er op een bepaalde afdeling is gewerkt. Dit soort data is handig om de strategische personeelsplanning verder te finetunen.

Ook is het mogelijk om kleur toe te kennen aan vaste diensten of posities, daarmee is het voor iedereen gemakkelijk te zien wanneer een dienst of werktijd afwijkt van het gebruikelijke patroon. Dit bespaart tijd en moeite bij het maken van het rooster.

Efficiënter werken voor elk bedrijfstype

Een slimme personeelsplanning bespaart tijd en zal dus ook geld besparen. Het is niet alleen handig voor grote bedrijven met veel werknemers en complexe roosters om hierin duidelijkheid te krijgen, maar juist ook voor kleinere bedrijven waar elke minuut telt.

Een goed voorbeeld van dergelijke software is de mobiele app van Werktijden, die door tal van toonaangevende bedrijven wordt gebruikt, zoals Etos, Blokker, Suitsupply, Primera en Specsavers. Of je nu een klein restaurant runt of een groot winkelketen beheert, met de juiste software voor personeelsplanning kun je efficiënter werken, meer inzicht krijgen in de planning en uiteindelijk ook meer omzet genereren.

Wil je als bedrijf of organisatie ook Werktijden.nl uitproberen en zo de voordelen zelf gaan ervaren? Meld je dan nu aan voor de gratis proefperiode van 14 dagen, zonder automatische verleningen, inclusief support. Want ieder dag dat je later start is weer een dag dat je had kunnen besparen.