Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het belang van zichtbaarheid

Laatst bijgewerkt: 28-01-2021 13:32:57

Persbericht - Zichtbaar zijn is een eerste levensbehoefte voor je onderneming. Ben je niet zichtbaar, dan komen er geen opdrachten. In welke...

Zichtbaar zijn is een eerste levensbehoefte voor je onderneming. Ben je niet zichtbaar, dan komen er geen opdrachten. In welke business je ook zit, zichtbaarheid staat altijd op nummer één. Maar hoe ben je zichtbaar en hoe zichtbaar is zichtbaar genoeg? Zien en gezien worden maar dan in business. Hoe doe je dat en wat past bij jouw bedrijf? En is dat anders voor een startup dan voor een al gevestigde onderneming?

Op maat

Hoe jouw bedrijf het beste zichtbaar kan zijn, is niet alleen afhankelijk van de grootte (en vooral het budget van je bedrijf) maar heeft ook te maken met de branche en met jou als ondernemer. Als eigenaar of oprichter weet je waar je goed in bent maar net zo belangrijk is dat jouw potentiële klanten dat weten. En dat ze je naam onthouden. Naamsbekendheid is daarom belangrijk voor je.

Laat je zien aan de buitenwereld

De fysieke zichtbaarheid van je bedrijf is belangrijk. Dat kan een bedrijfspand zijn maar ook je medewerkers. Heb je onderneming waarbij de meeste werkzaamheden op kantoor gebeuren dan is het pand van belang. Ben jij (of je werknemers) vaak op de werkvloer of buiten te vinden, dan is het belangrijk dat zij zichtbaar zijn. Dat zichtbaar zijn doe je door bedrijfskleding en/of vervoersmiddelen waar jouw bedrijfsnaam op staan. Wil je niet te veel kosten maken, dan is starten met tshirts bedrukken een goede start. Bij de Textieldrukshop kan dat zelfs al vanaf 1 t-shirt. Je kan hier ook mee spelen door bij elke werknemer wel het logo te laten bedrukken maar op elk shirt een andere tekst. Je werknemers zijn hierdoor een soort van lopende reclame voor je. Bedenk daarbij ook dat de naam op kleding onbewust blijft hangen en je hiermee je naamsbekendheid en het ‘vertrouwde’ gevoel vergroot.

Zet vrienden en familie in

Zorg ook altijd voor duidelijke visitekaartjes en deel die veelvuldig uit. Denk daarbij ook aan familie en vrienden. Tenslotte kun je hiermee heel gemakkelijk een groot netwerk creëren. Bedenk dat iedereen de link is naar heel veel contacten. Soms weet je niet welke ingangen er gewoon onder handbereik liggen. Vertel vrienden en familie dus over jouw bedrijf. Ga naar (online) netwerkbijeenkomsten. Afhankelijk van jouw business kun je ook denken aan advertenties in een vakblad, het plaatselijke weekblad of de sportvereniging. Ook hier kun je weer vragen of bekenden je kunnen introduceren.

Online

Vandaag de dag kun je niet zonder internet en zonder online zichtbaarheid. Bedenk daarbij dat iemand jouw bedrijf moet kunnen vinden en dat je website dan je eerste indruk is, je online visitekaartje. Vraag ook relaties en vrienden waar zij naar zouden zoeken als ze op zoek zijn naar de diensten of producten van jouw bedrijf. Zelf blijf je vaak in kringetjes draaien. Vraag na afgehandelde opdrachten de opdrachtgever ook om een referentie. Potentiële klanten willen graag weten wat ze van jou kunnen verwachten. De mening van degene die al klant is, kan dan doorslaggevend zijn.