Het belang van reviews voor startende ondernemers

Laatst bijgewerkt: 12-04-2021 14:26:53

Persbericht - Startende ondernemers dienen zoveel als mogelijk scherp te zijn met hun acties. Relevante vragen zoals hoe hun doelgroep te bereiken...

Startende ondernemers dienen zoveel als mogelijk scherp te zijn met hun acties. Relevante vragen zoals hoe hun doelgroep te bereiken is of welke interessante acties te implementeren, zijn maar een bescheiden deel van het totaal pakket. Misschien een onmogelijke taak, maar met wilskracht en een perfecte insteek kun je als startende ondernemer een voortreffelijke job doen. Door alles heen is er een aspect welke startende ondernemers vaak over het hoofd zien. Dit heeft alles te maken met hoe klanten denken over de aangeboden diensten. Met andere woorden hoe ‘reviewen’ klanten de diensten waarvan zij gebruik maken? Het antwoord op die vraag kan voor een meerwaarde zorgen voor ondernemers.

Waarom laten reviewen?

Het is belangrijk voor startende ondernemers om te weten hoe klanten denken over de diensten of producten die zij aanbieden. Dit heeft alles te maken met het inspelen in de wensen en behoeften van de doelgroep. Middels een review kun je als startende ondernemer een duidelijk beeld krijgen over de tevredenheid die jouw klanten hebben met betrekking tot de diensten en/of producten die je hun aanbiedt. Dit stelt je ook in staat om verbeteringen door te voeren. Hoe beter de diensten en/of producten, hoe groter de tevredenheid bij de klanten.

Voordelen van reviews

Er zijn ook andere voordelen naast het beter inspelen in de behoefte van je doelgroep. Zo blijkt uit onderzoek dat nieuwe klanten veel meer waarde hechten aan reviews dan aan een verkoopverhaal. Met andere woorden: nieuwe klanten kopen op basis van eerdere ervaringen van bestaande klanten. Dit doen zij meer om tijd en moeite te besparen wanneer het gaat om een keuze maken. Een ander voordeel dat reviews met zich meebrengen, is dat het een steentje bijdraagt om het vertrouwen van nieuwe klanten te winnen. Reviews maken dat je onderneming meer geld kan verdienen. Zo blijkt dat klanten, bij een goede review beoordeling over de producten of diensten van een bedrijf, bereid zijn om meer te betalen. Reviews helpen dus om meer winst te boeken, iets wat ondernemers die pas beginnen maar al te graag willen.

Waarborgen betrouwbaarheid reviews

Door de jaren heen hebben bedrijven misbruik gemaakt van het reviewen. Er werd namelijk gesjoemeld met de reviews en dit bracht met zich mee dat klanten hier de dupe van werden. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat klanten het gevoel krijgen, dat de reviews die er op de website staan betrouwbaar zijn. Er zijn verschillende organisaties die je kunnen helpen om de echtheid en betrouwbaarheid van de reviews te waarborgen. Het vertrouwen van de klanten is in principe waar het allemaal om draait. Hoe meer vertrouwen je als organisatie naar de klanten toe uitstraalt, des te gemakkelijker het is om ze binnen te halen. Deze VidaXL review pagina kan als voorbeeld gebruikt worden. Wil jij als startende ondernemer ook gebruik maken van het review-mechanisme, dan moet je ook voor zorgdragen dat de klanten er vertrouwen in hebben. Als dat bereikt is, is het makkelijker zaken doen.

Hoe om te gaan met negatieve reviews

Nu weten we dat klanten middels een review duidelijk laat blijken wat ze vinden van de diensten of producten van een bedrijf. Je kan dus te maken krijgen met positieve en negatieve reviews. De positieve feedback is geen probleem, het gaat meer om negatieve feedback die op een structurele manier afgehandeld dienen te worden. Een negatieve review betekent een ontevreden klant. Ontevreden klanten willen het liefst gehoord worden en dat is het beste manier om negatieve reviews af te handelen. Geef de klant het gevoel dat zijn klacht met de nodige aandacht en zorgzaamheid wordt behandeld. Dit brengt met zich mee dat je een ontevreden klant gerust wil stellen en oprecht laat blijken, en dat je een oplossing wil hebben voor de ontstane situatie. Op deze manier zet je negatieve reviews om in positieve reviews. Voor je onderneming brengt dit alleen maar voordelen met zich mee.