Het belang van een bedrijfsuitje

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:25:24

Persbericht - Voor een groot deel van de werknemers is het zakelijk gezien het hoogtepunt van het jaar: het bedrijfsuitje. Even weg van de drukte van de werkzaamheden en samen met collega’s een leuke activiteit ondernemen, is niet alleen leuk voor het personeel. Ook voor jou als werkgever biedt het organiseren van een bedrijfsuitje flinke voordelen. Daarover lees je meer in dit artikel.

Teambuilding

Met een bedrijfsuitje breng je je personeel dichterbij elkaar. Ze leren elkaar op een andere manier kennen en dat heeft een goede invloed op de samenwerking op de werkvloer. Een hecht team is beter bereid voor elkaar en voor de zaak door het vuur te gaan. Daarmee worden de prestaties van het bedrijf verbeterd en wordt de omzet vergroot. Wanneer je de keuze voor een spannender personeelsuitje maakt, krijgen medewerkers bovendien de kans om samen angsten aan te gaan. Denk bijvoorbeeld aan hoogtevrees aangaan bij het maken van een ballonvaart. Wanneer je medewerkers samen angsten onder ogen komen, raken ze beter op elkaar ingespeeld op de werkvloer.

Loyaliteit

Wanneer jij als werkgever je medewerkers iets geeft, krijgen ze een motivatieboost voor hun werkzaamheden. Met een bedrijfsuitje voelen ze extra waardering, waardoor ze meer getriggerd worden om, bijvoorbeeld, extra uren te draaien. Bovendien zorgt het regelmatig organiseren van extra activiteiten voor minder personeelsverloop, zodat het bedrijf een stabiele basis houdt. Als extra voordeel zorgt een bedrijfsuitje voor hernieuwde energie. Wanneer je geleverde prestaties als reden opvoert voor het uitje, zien je medewerkers het als een beloningen en mensen zijn nou eenmaal dol op beloningen. Dit zorgt weer voor een grotere motivatie onder je personeel.

Je zult je medewerkers het meest verblijden met een uitstapje naar een externe locatie. De mogelijkheden zijn hierin haast eindeloos. Van bowlen onder het genot van een lekker buffet of een tochtje in een luchtballon of een inspannende sportactiviteit. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het is mogelijk. Wanneer je toch kiest voor een teambuildingactiviteit op kantoor werkt het volgens onderzoek van Forbes het beste wanneer het voor de medewerkers niet voelt als een dag op kantoor. Om de kosten hoef je het als ondernemer niet te laten. Bedrijfsuitjes zijn vaak vrij voordelig en bovendien is een bedrijfsuitje fiscaal aftrekbaar. Een bedrijfsuitje zorgt enkel en alleen voor winnaars. De medewerkers hebben een leuke dag en jij krijgt er gemotiveerd personeel voor terug, die beter op elkaar is ingespeeld dan ooit tevoren!

Afbeelding via Unsplash @perrygrone