Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Happycareersites.com lanceert nieuw digitaal carriere platform en richt pijlers op niches en data driven recruitment

Laatst bijgewerkt: 25-01-2023 13:31:18

Persbericht - Een kijkje in de keuken van een startup met 10 jaar geschiedenis.

Op basis van een decennium aan ervaring met online marketing en recruitment en een idee dat hij nooit kon loslaten lanceert oprichter Vincent de Vlugt zijn nieuwe digitale recruitment bedrijf Happycareersites.com. Het overkoepelende bedrijf voor meer dan 350 vacaturesites.

Wij gaan bedrijven helpen om personeel digitaal te werven, zowel lokaal als internationaal met een ijzersterk digitaal recruitment platform aldus Vincent. Wij hebben flink geïnvesteerd in het platform waar we kennis van technologie, data en digitale marketing samen hebben gebracht. Hierdoor kunnen we zeer gericht kandidaten bereiken en voor bedrijven kosten besparen door gerichte recruitment campagnes te draaien.

“ Wij helpen bedrijven bij het verspreiden van hun vacatures en het werkgeversmerk beter onder de aandacht te brengen bij kandidaten. Wij gaan vissen in vijvers waar nog steeds vissen zwemmen”.

Konijntjes lok je met worteltjes en niet met citroenen

Wij zetten fors in op niche jobsites waarbij content resoneert met de doelgroep (kandidaten in een specifiek markt). Bij kandidaten moeten je vindbaar zijn op het moment als ze zoeken naar werk middels pull marketing. In tegenstelling tot generieke sites die iedereen probeert te targetten proberen wij alleen specifieke doelgroepen aan te spreken met een van de vele niche carrièresite die we lanceren. Dit maakt onze digitale personeelswerving zeer gericht en budget technisch aantrekkelijk.

Als ik mijn dochtertje van vijf vraag hoe je konijntjes lokt roept zij worteltjes en geen citroenen. Waarom doen we dat dan wel in de arbeidsmarkt. Waarom zou je bijvoorbeeld ict’ers lastig vallen met berichten als “Zo schrijf je een goed CV” terwijl zij willen weten wat de komst van AI (Artificial Intelligence) betekent binnen hun vakgebied. Wij zien de toekomst in gerichte recruitment marketing zonder waste. Je kunt uitsluitend resoneren met je doelgroep als je dezelfde taal spreekt. Digitale recruitment draait om engagement.

Iedere niche site van Happycareersites.com target een specifieke doelgroep. We zijn bijvoorbeeld van start gegaan met horecavacatures.nl in combinatie met een internationaal domein voor het werven buiten de landsgrenzen (waarover later meer). Op deze manier kunnen we kandidaten zowel lokaal als internationaal bereiken.

De eerste carrieresites zijn inmiddels up and running

Het liefst zouden we alle niches direct lanceren. We hebben enkele honderden carrieresites op de planning staan gericht op Nederland en buiten landsgrenzen, maar als startup is dat budget technisch niet realistisch. De ambities zijn groots en internationaal, maar we zijn realistisch. We starten met enkele niches om marketing budgetten zo efficiënt mogelijk in te zetten en dit steeds verder uit te bouwen. We zijn enorm trots dat wij de eerste fase van de realisatie van het platform zelf hebben kunnen financieren. Iets waar we meer dan twee jaar fulltime aan hebben gewerkt met een internationaal team. Een pittig traject met meerdere technologische uitdagingen waarvoor we verschillende interessante oplossingen hebben bedacht.

Je moet vissen waar vissen zwemmen

Ook wordt er nog vaak gevist in zo goed als lege vijvers terwijl over landsgrenzen veel meer potentiële vissen zwemmen. Hiervoor maken we gebruik van meertalige marketing over landsgrenzen heen met internationale domeinnaam extensies. 

Een aantal jaar hebben we al ervaring mogen opdoen met het internationale jobboard searchjobsabroad.com. Deze site richt zich op internationale personeelswerving sinds 2009 en is in 2016 overgenomen. Binnen enkele weken zal deze site worden toegevoegd aan het portfolio van Happycareersites.com. We verwachten dan ook dat de migratie naar het nieuwe recruitment platform een flinke boost teweeg zal brengen.

Nieuw maar niet onbekend in de recruitment

Vincent is geen onbekende in de arbeidsmarkt. In 2012 lanceerde hij Jobselectie dat binnen enkele jaren uitgroeide tot de nummer 4 vacaturesite van Nederland aldus Jobfeed (specialist in arbeidsmarkt data). 

Jobselectie bereikte zo’n 350.000 werkzoekenden per maand en introduceerde als een van de eerste het freemium business model in Nederland. Jobselectie werkte samen met alle grote uitzenders in Nederland. Op piekdagen werden er bijna tweeduizend CV’s per dag geplaatst. Dat was een spannend avontuur maar helaas een tijdelijk zakelijk succes. Door onervarenheid in de techniek en op andere fronten werden fouten gemaakt die fataal waren voor het succes van het platform.

Hetzelfde “kunstje” nogmaals

Nu 10 jaar later is het de doelstelling om met Happycareersites.com hetzelfde “kunstje” nogmaals te doen maar nu met een digitaal platform dat bestaat uit meer dan 350 niche sites waarbij het management voor bedrijven centraal geregeld wordt en betaald wordt op basis van bereik, dan wel resultaat.

In een wereld waar remote werken geen media hype meer is, maar een secundaire arbeidsvoorwaarde en waar technologische ontwikkelingen de wereld gaan veranderen is het essentieel dat het platform klaar is voor deze toekomst. Of je het nu leuk vindt of niet, digitalisering is de toekomst en ook voor arbeidsbemiddeling een belangrijke succesfactor. Wij spelen hierop in door het nieuwe carrière platform data gedreven aan te sturen en partijen toegang te geven tot dit platform. 

Wij combineren techniek, data en digital marketing en geven daarmee bedrijven inzicht in vacature performance en eindresultaat in de vorm van: website bezoekers op vacatures, sollicitaties en nieuwe personeelsaannames.

Digitaal recruitment platform in eigen beheer

De afgelopen jaren is er met een team van experts op het gebied van development, digital marketing, design, copywriting, UX en server infrastructuren gewerkt aan het platform. We hebben alles in eigen huis ontwikkelt en zijn daardoor uiterst wendbaar en niet direct afhankelijk van derde partijen voor onze technology. 

Tot op detail niveau is er nagedacht over technology keuzes als bijvoorbeeld het type CPU van de server en hoe we onze infrastructuur schaalbaar kunnen maken. Voor sommige misschien onbelangrijk maar deze keuzes zijn essentieel om groei te kunnen faciliteren. Als het gaat lopen wil je niet geremd worden door bottlenecks in je techniek. Allemaal fouten die ik vroeger heb gemaakt en achteraf zeer kostbaar zijn geweest of waardevol aldus Vincent. Who knows?! “ Vroeger dacht ik dat ik dat de code het belangrijkste onderdeel was. Nu begrijp ik dat een succesvol platform een uiterst precieze architectuur is waar code, infrastructuur en strategie samenkomen.” 

Zijn vacaturesites passé?

Soms vragen mensen Vincent wel eens of vacaturesites niet passé zijn of een slechte investering anno 2023. Dat is best merkwaardig, omdat deze vraag 10 jaar geleden ook speelde. Men is altijd geneigd om het beestje een naam te geven, in dit geval “vacaturesite”, maar het zijn digitale marktplaatsen voor werk. Deze marktplaatsen verschillen onderling in technologie, recruitment methodes en business modellen, doelgroepen en bereik. 

Een feit is echter dat het tot op heden nog steeds een zeer efficiënte manier is voor matchen van bedrijven en personeel. Uiteraard dienen platformen constant te ontwikkelen en zich aan te passen aan veranderingen in de markt. Het is daarom belangrijk om wendbaar te zijn en techniek in eigen beheer te hebben.

Ook de ontwikkelingen in de markt beloven veel goeds. Tien jaar geleden sprak Vincent al met een grote uitzender over nieuwe business modellen voor vacaturesites. Nu 10 jaar later zijn platformen flink aan het groeien en worden nieuwe business modellen eindelijk mainstream. De markt is er inmiddels klaar voor en bedrijven willen niet achterblijven met hun digitalisering.

Data gedreven business in de arbeidsmarkt

Happycareersites.com wil zich uitsluitend bezig houden met het digitaal werven van personeel en ziet zich ook niet als concurrent van arbeidsbemiddelaars. Wij helpen juist ook graag intermediairs bij het invullen van hun openstaande vacatures. Onze focus is uitsluitend op het digitale aspect waarbij arbeidsbemiddelaars vaak heel goed zijn in het menselijke aspect. Wij gaan niet beoordelen of een kandidaat geschikt is. Dat laten we aan de werkgevers en arbeidsbemiddelaars zelf over.

Het platform is zo gebouwd dat slimme technieken zijn toegepast om te kunnen meten en sturen. Bedrijven kunnen eenvoudig doorplaatsen in ons netwerk (ook wel multiposting genoemd) en campagnes kunnen we aanpassen op basis van effectiviteit, aldus Vincent.

Happycareersites.com is klaar voor de toekomst

Tijdens de bouw van het platform is er ook al rekening gehouden hoe wij AI kunnen integreren in het platform. We staan open voor partnerships met bedrijven die denken toegevoegde waarde te kunnen leveren of kunnen helpen bij het versnellen van onze internationale ambities.

Wij kijken er ontzettend naar uit om hier een groots wereldwijd succes van te maken en om onze technologische know how en jarenlange kennis van IT en digital marketing in te zetten in de arbeidsmarkt voor bedrijven die op zoek zijn naar lokaal of internationaal personeel. 

Wij zijn er helemaal klaar voor aldus Vincent de Vlugt, oprichter van Happycareersites.com