Groeit de interne organisatie mee met de Startup?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:25:25

Persbericht - Eigenlijk is dit een situatie die je als eigenaar van een Startup te allen tijde wilt voorkomen. De startup groeit ongekend snel, maar de interne organisatie kan de stijgende vraag niet goed aan. De startup loopt het risico ten onder te gaan aan haar eigen succes.

Het groeien van de startup zet druk op de interne bedrijfsvoering. Zo kan het gebeuren dat de organisatie de toenemende vraag naar goederen en diensten niet aankan. Met het risico dat de levering van producten niet óf niet op tijd plaatsvindt. Of dat de kwaliteit van de levering slechter wordt. Of er wordt geen rekening gehouden met onverwachte gebeurtenissen die in de bedrijfsvoering kunnen optreden. Eenvoudige voorbeelden zijn:

1. Niet alle bestellingen in een restaurant worden in rekening gebracht bij de klant.
  2. De verkoper van een handelsbedrijf in computeronderdelen heeft ook de bevoegdheid om in te kopen. Hiermee kan een eigen winkel in een winkel worden gestart.
  3. Een magazijnchef die de ontvangst van een sportauto pas een paar dagen later meldt in het voorraadsysteem. En de sportauto dus even kan gebruiken voor een leuk weekendje weg.
  4. Een productieorganisatie is voor de levering van een specifiek onderdeel afhankelijk van slechts één leverancier. (Continuiteitsrisico)

Deze risico’s kunnen voorkomen worden. En naarmate de startup verder groeit, worden de gevolgen van het optreden van deze risico’s alsmaar groter. Belangrijk is dus dat de startup tijdig beheersmaatregelen invoert om deze risico’s het hoofd te bieden. En naarmate de startup verder groeit, zullen de beheersmaatregelen belangrijker worden.

Maar het invoeren van beheersmaatregelen kost geld, waarbij de kosten van de beheersmaatregel moeten opwegen tegen de kosten die je bespaart doordat het risico niet optreedt. In de beginfase van de startup zullen de kosten van beheersmaatregelen lager zijn dan in de vervolgfasen. De eigenaren van de startup zijn in de beginfase ook meer gefocust op creativiteit en het lanceren van een nieuw product dan op interne beheersing. Maar naarmate de organisatie groeit, zal de interne organisatie ook moeten meegroeien met de organisatiegroei. Om onnodige ongelukken te voorkomen.

Met verwijzing naar de 4 voorbeelden zijn de volgende maatregelen mogelijk:

1. Het invoeren van een geautomatiseerd kassasysteem, waarin de bestellingen van de klanten worden ingevoerd.
  2. Er wordt een inkoper aangenomen. De verkoper kan niet meer inkopen.
  3. Het inrichten van aparte ontvangst- en verzendafdeling.
  4. Het afsluiten van inkoopcontracten met andere leveranciers.

ACS Partners​

Het beheersen van risico’s is een boeiend vak, waar we bij ACS Partners dagelijks mee bezig zijn. Wij ondersteunen met veel plezier startups bij het versterken van hun interne risicobeheersing. Producten die we aanbieden zijn o.a. Incompany trainingen, Quickscans en Adviesgesprekken. Zie voor meer informatie onze vernieuwde website www.riskaoic.nl of stuur een berichtje naar [email protected] of 06-51.05.44.17. Wij helpen graag!

Arjan Hofman MSc RO

www.linkedin.com/in/hofmanarjan