Groeien door Factoring: jouw facturen zijn een vorm van liquiditeit

Laatst bijgewerkt: 25-03-2021 12:47:00

Persbericht - Ondernemers gebruiken factoring veelal om hun liquiditeit te vergroten en op deze manier cashflow problemen te voorkomen. Met behulp van...

Ondernemers gebruiken factoring veelal om hun liquiditeit te vergroten en op deze manier cashflow problemen te voorkomen. Met behulp van factoring kun je je facturen binnen 24 uur betaald krijgen en heb je geen omkijken meer naar debiteurenbeheer. In plaats van 30, 60 of soms zelfs 90 dagen te wachten op je geld kun je met behulp van factoring je uitstaande facturen binnen 24 uur betaald krijgen.

Met behulp van factoring kunnen jouw facturen dus direct uitbetaald worden. Hierbij neemt de factormaatschappij doorgaans het debiteurenbeheer over en verzekert het tegen faillissement risico’s. Dit heeft verschillende voordelen, namelijk:

• Het geeft zekerheid over je cashflow en het geeft ruimte om direct te investeren in zaken die belangrijk zijn. Denk aan het kopen van voorraad of het aflossen van schulden
  • Je bent niet meer verantwoordelijk voor debiteurenbeheer en hoeft daar ook niemand meer voor op de payroll te zetten. De factormaatschappij heeft professionele administrateurs die dat regelen.
  • Omdat je direct kredietverzekerd bent, heb je geen risico meer op non-betaling. Betaalt jouw opdrachtgever niet? Dan is dat dus voor risico van het factoringbedrijf.

Kortom: Factoring van Finqle zorgt voor steady cashflows en groeimogelijkheden. Voordat je kunt starten met factoring is het belangrijk dat je aan een aantal voorwaarden voldoet.  Alleen op deze manier kunnen factormaatschappijen jouw facturen voorschieten. Denk hierbij aan een kredietcheck van je opdrachtgevers en een toets op jouw manier van factureren.

Verschillende vormen van factoring
Er zijn verschillende vormen van factoring: de bekendste vormen zijn traditionele factoring en  ‘American factoring’. We gaan hierbij kort in op de verschillen:

• Bij traditionele factoring krijg je een voorschot op basis van je actieve debiteuren. Ondanks dat je maar een deel krijgt gefinancierd, dien je wel je hele debiteurenportfolio als zekerheid te verpanden aan de geldverstrekker.
  • Bij ‘American factoring’, ookwel ‘invoice factoring’ of ‘invoice purchasing’ genoemd,kun je als ondernemer zelf kiezen welke van je facturen je laat factoren. De factormaatschappij koopt alleen deze factuur tegen een factorfee – een percentage van de vordering inclusief BTW – en betaalt deze direct uit aan de ondernemer. Deze keuze maakt het product flexibel en toegankelijk voor alle soorten ondernemers.

American factoring is ontstaan in Amerika en is een van de snelst groeiende vormen van alternatieve financiering in Nederland. Wil je meer over factoring weten? Neem eens een kijkje op onze website of doe de gratis factorscan.

Factoring kosten
De kosten van factoring verschillen per factorvorm. Traditionele factoring partijen hanteren een rentepercentage met daaraan gekoppeld complexe prijsstructuren zoals ‘verreken-depots’ of andere achteraf kosten.

Wanneer je gebruikt maakt van American Factoring dan weet je altijd vooraf waar je aan toe bent. Je betaalt een vast percentage over de factuur die je wilt verkopen, dat doorgaans varieert van 1 tot 4%, afhankelijk van onder andere de betalingstermijn en het te factoren bedrag.

Wil je hier meer over weten? Probeer ook eens de Factorscan op onze website om direct te leren of je in aanmerking komt!