Persbericht - Bedrijven met 0-10 medewerkers lopen soms tegen een muur aan, wat groei betreft. Dat merken ze door activiteiten die ze in het verleden inzetten niet meer (lijken) te werken om door te groeien. Dit komt bijvoorbeeld door een veranderende markt, onvoldoende zichtbaarheid of ondergesneeuwd worden door concurrentie.
Dan moeten er andere zaken ingezet worden om verder te groeien, denk bijvoorbeeld aan marketing. Dat dit een uitdaging is, blijkt uit het feit dat slechts 23% van de kleinere bedrijven een marketingbudget heeft:
Nederland telt volgens recent onderzoek van MKB Nederland ruim 1,4 miljoen bedrijven met 0-10 medewerkers. Uit kleinschalig onderzoek* blijkt dat:
· 93% van deze bedrijven marketing belangrijk tot zeer belangrijk vindt
· 55% van deze bedrijven een marketingstrategie heeft
· Slechts 23% hiervan een marketingbudget heeft.
Ook wanneer ondernemers wel een marketingbudget reserveren, is het niet altijd voldoende om de juiste expertise in te huren. Dus proberen ze zelf maar iets. Vaak kost dat meer tijd en geld dan dat het oplevert, omdat er een gebrek is aan (marketing)focus.
Groeibelemmering door gebrek aan kennis en geld
“We merken in de praktijk dat vooral kleinere bedrijven weinig geld hebben om aan de slag te gaan met marketing. Daardoor blijven er kansen liggen in continue zichtbaarheid, naamsbekendheid en een professionele aanpak en daarmee groei. Erg zonde.” aldus Sayna de Voogd van Innovatie- & Marketingbureau de Gouden Ananas, gespecialiseerd in het helpen van zakelijke dienstverleners.
“Het is tijd om deze ondernemers op een laagdrempelige en betaalbare manier te helpen met hun zakelijke groei. Er liggen zoveel kansen. Het is niet nodig hierin beperkt te worden wegens tekort aan budget”. Onder andere de positieve reacties op ons recente artikel ‘Tips voor een marketingstrategie bij een beperkt budget’ in samenwerking met NU.nl triggerde ons om hier een oplossing voor te bieden.
Weinig budget, hoe dan wel de groeiambitie realiseren?
Hoe ze dat aan wil pakken? “Ondernemers weten prima waar ze wel en geen behoefte aan hebben. Daarom hebben we Catschy Low Budget Marketing gelanceerd, waar ondernemers helemaal zelf hun marketingpakket samen kunnen stellen. Of ze nou een klein zetje in de rug willen of intensievere ondersteuning: ze bepalen zelf wat ze nodig hebben en hoeveel het mag kosten. Dit ligt in lijn met recente trends op de consumentenmarkt: mensen bepalen zelf wat ze nodig hebben en hoelang ze ergens aan vast willen zitten. Waarom zouden we deze mogelijkheid dan niet op de zakelijke markt bieden?”
De Voogd gelooft dat ondernemers samen veel meer bereiken, en hoopt dat het lanceren van deze dienst ook ondernemers in het kleinbedrijf helpt hun groeiambities waar te maken.
*Bron: Onderzoek onder 139 bedrijven.