Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Goede marketing: dit zijn 5 effectieve manieren

Laatst bijgewerkt: 08-06-2023 14:00:04

Persbericht - Ieder bedrijf wil opvallen. En dat maakt het nu net zo moeilijk. Als 10 mensen een bruin brood verkopen, hoe zorg je er dan voor dat ze net bij jou om dat bruine brood komen?

Daar komt goede marketing om de hoek kijken. Er zijn experts die van mening zijn dat het meer om de marketing draait dan om de kwaliteit van het product. Dat is misschien wat overdreven, maar feit is wel dat goede marketing veel kan doen. Dit zijn 5 effectieve manieren om je bedrijf in de picture te zetten.

1. De gevel

De gevel van het bedrijf is veel meer dan de voorkant van je bedrijf. Het is het affiche, dat ervoor moet zorgen dat mensen jouw bedrijf interessant vinden. Nu is het niet te doen om te stellen wat goede gevelreclame is en wat niet. Dit is van veel factoren afhankelijk. Wat voor soort bedrijf je hebt, is bijvoorbeeld belangrijk. Als je bedden verkoopt, geeft felrode knipperende verlichting een minder goed signaal af.

Wat de juiste reclame voor jouw gevel (en bedrijf) is, kun je het beste met een specialist bespreken. Meerdere specialisten hebben jarenlange ervaring met het ontwerpen van gevelreclame. Ze kunnen je dan ook perfect adviseren wat voor jouw bedrijf de meest geschikte optie is.

2. Durf te spelen met de vorm

Dit kun je letterlijk en breed nemen. Als je kijkt naar de gevel, dan is er reclame op allerlei manieren mogelijk. Neem bijvoorbeeld lichtbakken. Deze kunnen rechthoekig zijn, vierkant, maar net zo goed rond. Ook hierbij is het weer een kwestie van beoordelen wat het beste bij de uitstraling van het bedrijf past.

3. Ken je doelgroep op social media

Dat je als bedrijf social media kunt inzetten, is bekend. Bijna iedere ondernemer doet dit dan ook. Je moet je alleen goed afvragen welk medium door je doelgroep wordt gebruikt. Richt je je bijvoorbeeld op jongeren, dan zijn Facebook en in iets mindere mate Instagram niet de kanalen om actief op te zijn. Jongeren zitten meer op TikTok en Snapchat, hoewel dit over een maand weer anders kan zijn. Dat is natuurlijk geen probleem, omdat het je als ondernemer dwingt de doelgroep te leren kennen.

4. Geef eens iets weg

Dan gaat het niet over aanbiedingen, maar over prijzen. Consumenten zijn dol op prijsvragen. Als ze bij jou iets kunnen winnen, is de kans groot dat ze nog eens naar je terugkeren. En daarmee heb je de investering er meteen al uit. Niet alleen de prijs is belangrijk, maar ook het soort prijsvraag. Het is zaak een middenweg te zoeken tussen uitdagend en niet te moeilijk.

5. Organiseer een open dag

Zorg voor verse koffie, gebak en een glimlach en de kans is groot dat je na deze dag tientallen nieuwe klanten hebt. Mensen vinden het over het algemeen erg leuk om een kijkje achter de schermen te nemen. Een open dag is dan ook een prima marketinginstrument, en relatief goedkoop.