Geschenken voor werknemers: hoe zit dat precies?

Laatst bijgewerkt: 04-11-2021 13:00:08

Persbericht - De meeste werkgevers zetten hun medewerkers graag in het zonnetje: aan het einde van het jaar zijn er meestal kerstpakketten en ook voor een jubileum of bedrijfsfeest wordt het nodige uit de kast gehaald. Ben je benieuwd hoe je dit als werkgever het beste doet en welke gevolgen dit fiscaal kan hebben? Wij leggen het graag voor je uit. Daarnaast hebben we nog een aantal do’s en don’ts en geven we inspiratie voor leuke cadeaus voor al je werknemers.

Waarom geschenken voor werknemers?

Er zijn verschillende redenen waarom jij als werkgever een werknemer in het zonnetje wil zetten. Dit kan persoonlijk zijn naar aanleiding van een bepaalde prestatie, een jubileum of gewoon omdat je blij bent met de inzet van werknemers in het algemeen. Daarnaast wordt ook een etentje of bedrijfsfeest gezien als geschenk aan medewerkers en is dit de perfecte manier om samen te komen en te genieten van een leuke activiteit buiten de normale gang van zaken. Denk hierbij aan een feest ter ere van een bedrijfsjubileum, maar ook een kerst- of sinterklaas feest. Op deze manier zie je werknemers in een wat meer ontspannen setting en creëer je onderling betere banden.

Hoe werkt dat fiscaal?

Het fiscale stuk van geschenken voor werknemers is als werkgever natuurlijk ook belangrijk. Houd bij de aanschaf van cadeaus voor werknemers de werkkostenregeling goed in de gaten. Deze geeft aan dat kleine geschenken (tot € 25) niet als loon aangemerkt dienen te worden, wanneer het een persoonlijke attentie betreft voor situaties waarin anderen ook een attentie zouden geven en geen geld of waardebon wordt gegeven.

Hebben de geschenken een waarde van boven de € 25? Dan maak je hiervoor gebruik van de beschikbare vrije ruimte in het eindheffingsbestanddeel. De belasting die betaalt dient te worden over de waarde van de geschenken wordt op deze manier zo eerlijk mogelijk berekend. Vraag eventueel een financieel adviseur om advies wanneer je geschenken voor werknemers wil kopen en bepaal aan de hand van het advies fiscaal gezien het beste beschikbare budget.

Vind de mooiste cadeaus

Na het fiscale stuk is het tijd voor leukere zaken: het uitzoeken van de mooiste cadeaus voor werknemers. Kies bij een jubileum of bijzondere persoonlijke prestatie voor een persoonlijk cadeau, dat perfect past bij de ontvanger. Speel hierbij in op hobby’s zoals een plaat van zijn of haar favoriete band of een nieuwe zonnebril voor op de racefiets. Ook leuk is het betrekken van lokale ondernemers: vraag eens rond of iemand een leuke boerderijwinkel kent in de omgeving met verse streekproducten en stel samen een mooi pakket samen voor de feestdagen of een bedrijfsjubileum. Heb je weinig tijd om zelf uitgebreid na te denken over geschenken? Sla dan de handen in een met een aanbieder als YourSurprise voor originele cadeaus zonder al te veel werk. Talloze werkgevers gingen je al voor en deelden hun diverse ervaringen over aanbieders als deze. Het fijne aan een partner op gebied van geschenken is dat zij met je meedenken en de mogelijkheid hebben pakketten in bulk samen te stellen. Dit is ideaal voor werkgevers met veel werknemers. Door iedereen hetzelfde geschenk te geven creëer je nooit per ongeluk scheve verhoudingen en krijgen werknemers unaniem het gevoel van waardering en vertrouwen.

Wat kun je beter overslaan?

Er zijn veel leuke cadeaus om te geven, we noemden er net al een aantal. Maar er zijn ook een aantal zaken die je als werkgever op zoek naar leuke geschenken liever overslaat. Zo lijkt een mok of sleutelhanger met bedrijfslogo misschien een leuk idee, maar de meeste werknemers zitten hier eigenlijk niet op te wachten. Ook een slechte fles wijn of een cadeaubon die alleen uitgegeven kan worden bij één specifieke winkel met klein aanbod kun je beter overslaan. Een ander leuk idee is een waardebon voor een activiteit zoals een high tea, of dag naar de spa. Denk voor je zoiets geeft echter wel na of jouw werknemers hier echt blij van zouden worden. Het plannen van zo’n activiteit levert voor sommige mensen meer stress dan plezier op en laat dat nou juist niet de bedoeling zijn van het geven van een geschenk. Denk dus vooral goed na over wat jouw werknemers leuk vinden, jij kent ze immers het best! En wees een beetje zuinig met bedrijfslogo’s en merchandise!