Fondsenwerving voor verenigingen: zo behaal je grote resultaten met een klein budget

Laatst bijgewerkt: 19-09-2021 15:00:05

Persbericht - Medewerkers van een vereniging weten: er zijn weinig middelen beschikbaar om gestelde doelen te verwezenlijken. Bij het vaststellen van budgetten hebben zaken als personeelskosten en bijvoorbeeld onderhoud, huur en afschrijvingen logischerwijs voorrang op marketing en communicatie. Dit terwijl juist laatstgenoemden zorgen voor meer geld in de kas. Ben jij op zoek naar creatieve manieren en betaalbare vormen van marketing om grote resultaten te halen met een klein budget? Lees snel verder en ontdek dé marketingoplossing voor jouw vereniging.

Een betaalbare marketingoplossing is dichterbij dan je denkt

Een een betaalbare marketingoplossing ligt door het gebruik van websites en social media misschien meer binnen handbereik dan jij van tevoren had gedacht. Internet is hét codewoord voor marketing die niet veel hoeft te kosten. Terwijl het vroeger nog maar de vraag was wie in aanraking zou komen met jouw (offline) advertentie, is nu een veel grotere doelgroep bereikbaar binnen één muisklik. Het mooie van de online omgeving, is dat je invloed hebt op de doelgroep die jouw advertenties ziet of jouw website gaat bezoeken. Hoe je dat doet, lees je in dit artikel.

Een goede website is leesbaar voor bezoekers én zoekmachines

Het internet is dus een goede manier om jouw vereniging onder de aandacht te brengen. Wie denkt dat hiervoor grote investeringen nodig zijn, heeft het mis. Het grootste resultaat wordt behaald vanuit een solide basis: de website. Een goede website spreekt niet alleen bezoekers aan, maar is ook goed leesbaar voor populaire zoekmachines zoals Google. Wist jij dat veel gelezen teksten de score van jouw website op Google verbeteren? Dit werkt ook andersom: een slecht opgezette tekst zorgt ervoor dat Google jouw website minder waardeert en deze minder onder de aandacht van (be)zoekers brengt. Investeer dus niet direct in social media, maar zorg eerst voor goede basis en maak je website in orde.

Breng jouw website op orde doormiddel van SEO

Een goede website valt of staat met een goede SEO. SEO is de afkorting van het Engelse Search Engine Optimization en betekent zoveel als ‘je website leesbaar maken voor zoekmachines’. De leesbaarheid van een website leunt op drie pijlers: techniek, linkbuilding en content. Laten we focussen op de laatste. Hoe zorg jij ervoor dat jouw website in zoekmachines naar boven komt als wordt gezocht op onderwerpen waarvoor jouw vereniging zich hard maakt? Oftewel: hoe zorg je ervoor dat je in beeld komt bij jouw doelgroep? Het antwoord is duidelijk: door de dezelfde taal te spreken als de bezoeker. Dit doe je door de woorden en termen waarop wordt gezocht terug te laten komen op belangrijke plaatsen binnen een pagina of tekst. Deze belangrijke woorden noemen we ‘zoekwoorden’.

Zo vind je de juiste zoekwoorden

Voor het vinden van de juiste zoekwoorden zijn een aantal handige tools op de markt gebracht. Soms volstaat een gratis tool, maar voor de vereniging die zijn online fondsenwerving echt naar een hoger niveau wil tillen zijn betaalde tools zoals Semrush of Ahrefs een goede investering. Door onderwerpen in te vullen in de tool, zie je op welke zoekwoordcombinaties online het meest wordt gezocht. Als vereniging haak jij hier natuurlijk op in. Dit zijn de mensen die jij naar jouw website toe wilt trekken! Het aantal zoekwoorden dat samenvalt met een onderwerp kan overweldigend zijn. Focus je op de zoekwoorden die echt passen bij de missie van jouw vereniging. Dit zijn vaak ook de termen waarover jij de meest waardevolle content kunt schrijven. Welke content dat is, lees je hieronder.

Goede content leidt tot een hogere betrokkenheid

Het maken van goede content is een samenspel tussen het kiezen van het goede onderwerp en het schrijven van een tekst met daarin de juiste zoektermen. Zorg er eerst voor dat jouw website staat als een huis en herschrijf alle pagina’s die gelinkt zijn in het menu. Als je dit hebt gedaan, is het zaak om een blogpagina of nieuwspagina in te richten waarop je steeds weer nieuwe informatie kunt plaatsen. Met een blog of nieuwsbericht kun je kennis delen over relevante onderwerpen. Hierdoor zal de lezer jouw vereniging gaan zien als een autoriteit binnen een bepaald domein. Je krijgt het vertrouwen van de bezoeker. Zie het als ‘voor wat hoort wat’. Een bezoeker die van jou de juiste informatie krijgt, zal bijvoorbeeld sneller bereid zijn om lid te worden of een donatie te doen.

Jouw kennis op social media: deel en word gedeeld

Post jij wekelijks of maandelijks een bericht op jouw website? Dit kun je heel gemakkelijk delen op de social media pagina(‘s) van jouw vereniging om zo nog meer lezers aan te spreken. Zorg ervoor dat jouw social media bericht een link bevat naar het artikel op de website. Nu komt alles samen. Op jouw website is de juiste informatie te vinden; informatie die uiteindelijk kan leiden tot donaties of tot de inschrijving van nieuwe leden. Jouw goed werkende website trok al bezoekers aan vanuit de zoekmachines. Nu komen daar ook de bezoekers vanuit jouw social media pagina bij. Stel je eens voor: als jouw bericht aanspreekt, wordt deze misschien wel gedeeld waardoor nog meer waardevolle bezoekers richting jouw website worden gestuurd. Wat een enorm resultaat! En dat alles met slechts een kleine investering.