Fiets van de zaak en de fiscale voordelen door zzp-boekhouder

Laatst bijgewerkt: 31-10-2021 14:00:06

Persbericht - De fiets van de zaak is zeer slimme investering voor de zzp'er. U blijft in beweging, de fiets is fiscaal aftrekbaar, u krijgt de betaalde btw terug bij uw aangifte omzetbelasting en u rijdt nieuw. Of elektrisch. De voordelen van een elektrische fiets zijn wellicht nog groter. Koopt u zo'n fiets voor 2.400 euro exclusief btw dan heeft u ook nog recht op investeringsaftrek. U kunt ook de verzekering voor de fiets en het onderhoud in rekening brengen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met zzp-boekhouder. Bel 06-13936399 voor meer info. Wij zijn zeven dagen per week bereikbaar. In de avond tot 22.00 uur.

De fiets van de zaak is een onderwerp dat veel terugkomt bij ondernemers. Zeker nu – in de tijd van coronacrisis- blijven bewegen van essentieel belang is. Wellicht gaat u minder vaak naar opdrachten, maar daarom is het nog wél mogelijk om een fiets van de zaak te kopen.

De regeling qua bijtelling is in 2021 versimpeld, u telt 7 procent van de waarde van de fiets bij uw winst en mag alle kosten aftrekken. Het slot, de afschrijving op de fiets, reparatie en onderhoud. En ook de verzekering.

Zeker nu het mooie weer er aan komt is de fiets van de zaak een uitstekende investering. ZZP-boekhouding zet de belastingtechnische voordelen en de gezondheidsvoordelen van deze fiets op een rij.

Belasting voordeel

Vele zzp’ers hebben een zittend beroep en hebben een tekort aan beweging. Fietsen is gezond, u hoeft niet elke dag naar de sportschool en u komt meer ontspannen op uw opdracht – of thuis – aan. Daarnaast zit er een groot belastingvoordeel aan het kopen van een fiets van de zaak.

Als u voor € 1000 euro exclusief btw een fiets koopt en u betaalt dus €1.210. Dan kunt u als zzp’er de € 210 aan btw verrekenen met de te betalen omzetbelasting. De resterende € 1.000 euro staat als activa op de balans en is in vijf jaar aftrekbaar als kosten. Ga uit van een gemiddeld voordeel van zo’n 40 procent aan Inkomstenbelasting -IB- over  € 1.000. De fiets waarvoor u in de winkel nog €1.210 heeft betaald, kost u dan netto slechts €  600.

Spelregels fiets van de zaak

De fiets van € 1000 komt op de balans te staan.

Bent u sportief of wilt u juist meer in beweging komen, dan is de fiets van de zaak een uitstekende investering. Naast het voordeel van de btw en de Inkomstenbelasting heeft u – als u in een jaar nog meer investeert in inventaris, dat per stuk duurder is dan € 450 exclusief btw – nog meer voordelen.

Al deze aankopen worden bij elkaar opgeteld. Komt u met alle aankopen aan een totaalinvestering van 2.400 euro exclusief BTW of meer, dan heeft u ook nog recht op Investeringsaftrek van 28%. Dit wordt verrekend bij uw aangifte IB en gaat over het bedrag exclusief btw.

Elektrische fiets van de zaak

Schaft u een elektrische fiets aan, ook dan heeft u de voordelen van de BTW en IB en kunt u in aanmerking komen voor Investeringaftrek en Milieuinvesteringaftrek.

Op de ‘milieulijst’, die u vindt bij rvo. treft u de mogelijkheden voor aftrek aan. De MIA geldt ook bij operational lease. Ze wordt dan wel aan leasemaatschappij toegewezen.

U dient de investering binnen drie maanden na het aangaan van de investeringsverplichting aanmelden bij de RVO. Veelal wijst de verkopende partij u de weg of de richting. In 2021 stijgt de elektrische bakfiets met een aankoopprijs van drie mille of meer met stip op de lijst. Ze komt in aanmerking voor 36% MIA als u die gebruikt voor de bezorging van postpakketten of boodschappen of het gescheiden inzamelen van bedrijfsafval.

Tevens is er MIA voor de elektrische brom- of snorfiets. Die komt voor vijftig procent in aanmerking voor MIA tegen een percentage van 13,5%. Tevens mag u, als dat fiscaal interessant is, 75% willekeurig afschrijven.

Activeren

Normaal activeert uw boekhouder de fiets op de zaak. En die  staat op de balans. Deze fiets wordt in vijf jaar afgeschreven.

De kleinschaligheidsinvesteringsaftrek begint in 2021 met een percentage van 28% als het investeringstotaal per jaar hoger is dan € 2.400, maar niet hoger is dan € 59.170.

Milieu-investeringsaftrek

Voor specifieke milieuvriendelijke investeringen in nieuwe, niet eerder gebruikte bedrijfsmiddelen geldt er bovendien een milieu-investeringsaftrek (MIA). Voor deze faciliteit wordt jaarlijks een lijst opgesteld: de zogeheten ‘milieulijst’. U vindt deze op www.rvo.nl. De uitzondering van de ‘gewone’ (kleinschaligheids)investeringaftrek dat het bedrijfsmiddel niet ter beschikking mag zijn gesteld aan derden, geldt voor de MIA niet. De MIA is daarom ook bij operational lease van toepassing en wordt toegekend aan de leasemaatschappij.

Verkoop van de fiets

Verkoopt u de bedrijfsmiddelen binnen vijf jaar na het begin van het aanschafjaar, dan wordt de investeringsaftrek gedeeltelijk ongedaan gemaakt, weet boekhouder-zzp. U moet dan een desinvesteringsbijtelling aangeven ter grootte van het percentage dat u bij aanschaf kreeg, berekend over de verkoopprijs van nu.