Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Emissieloos Internationaal Transport: Een Uitdaging voor de Toekomst

Laatst bijgewerkt: 19-10-2023 17:00:04

Persbericht - De transportsector draagt flink bij aan de totale CO2-uitstoot.

Volgens het CBS is de totale uitstoot hiervan rond de 12,3 procent. Hiervan neemt het wegvervoer 28 procent voor haar rekening, na de luchtvaart en de binnenvaart. Daar moet verandering in komen.  

Onder personenwagens is de vergroening al aardig ingezet. Voor de ruim 146 duizend zware vrachtvoertuigen die in Nederland geregistreerd staan, is dit veel moeilijker. Uit de laatste cijfers van het CBS bleek dat nog geen half procent van de vrachtwagens emissieloos rijdt.  

Emissiereductie Doelen en Bedrijfsinnovatie

Landelijk wil TLN in 2025 de gehele uitstoot van het wegvervoer in Nederland halveren en de uitstoot van emissies in de binnensteden tot nul terug dringen. Binnen het bedrijfsleven is er daarnaast ook voldoende animo om te vergroenen. In ons land is er immers altijd animo voor innovatie. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland meldde dat in mei jongstleden voor een speciale subsidiepot van 30 miljoen euro in één dag vier keer zoveel aanvragen binnenkwamen.  

 

Het probleem is alleen de uiterst competitieve en kapitaalintensieve sector. Nederlandse transportondernemers hebben niet bepaald de makkelijkste route gekozen. Een transportbedrijf, zoals Van Wijngen, moet om operationeel te zijn eerst een vrachtwagen aanschaffen. Van de brandstof, tolgelden, salarissen tot huisvestingskosten moeten vrijwel alle kosten direct of van tevoren betaald worden. Door de bank genomen gebeurt facturering achteraf en betaling tussen een en twee maanden na uitvoering. 

Daarnaast is vanwege de vrije markt in Europa de concurrentie hoog. Dit maakt dat de winstmarges van een wegvervoerder flinterdun zijn, binnen een al conjunctuurgevoelige markt. Hierdoor zullen nieuwe investeringen altijd zorgvuldig overwogen worden. Momenteel zijn de prijzen van elektrische trucks momenteel bijna 3 maal zo hoog als die van een diesel truck.  

Uitdagingen Elektrische en Waterstof Vrachtwagens

Een probleem van elektrische vrachtwagens is het gewicht. Elektrische personenwagens met hoge actieradius hebben grote en zware accupakketten. Vrachtwagens die vele tonnen aan vracht over de weg moeten vervoeren, hebben nog grotere accupakketten. Een vrachtwagen met een volle dieseltank weegt zo’n 15 ton en mag geladen, voor het grensoverschrijdend vervoer, tot maximaal 40 ton wegen. Echter, voor emissievrije voertuigen is deze limiet tot 42 ton verhoogd. 

Maar om verre afstanden te rijden zijn zwaardere accu pakketten nodig. Want het gewicht van een batterij kunnen we uitdrukken in het aantal kilo’s batterij dat nodig is om één kWh vast te houden. Dat is momenteel  5,5 kilo per kWh, maar verbetert snel. Dus afhankelijk van de actieradius, kan een elektrische vrachtwagen voor verdere afstanden al snel minder gewicht meenemen dan een diesel truck. 

Voor bijvoorbeeld  transport naar Frankrijk is dat voor een elektrische vrachtwagen qua laden nog niet te doen. De andere optie is de vrachtwagen op waterstof. Deze hebben doorgaans een verdere actieradius. Maar de ontwikkeling hiervan is zelfs een nog duurdere revolutie. Zelfs de grote vrachtwagenproducenten durven de ontwikkeling van de waterstoftechniek niet alleen aan vanwege de kosten die in de vele honderden miljoenen lopen. Concurrenten Daimler en Volvo werken hierin bijvoorbeeld samen. 

Langzamerhand komen er wel trucks op waterstof op de markt. Maar een vervoerder die hierin wil investeren loopt tegen een kostprijs aan van al snel 700 000 euro per trekker. Daarnaast is voor een truck op waterstof veel meer energie nodig (bij de productie van waterstof gaat veel energie verloren). 

Op Weg naar CO₂-neutraal Transport

In 2050 moet in heel de EU het wegtransport CO2-neutraal zijn. Daarnaast heeft in Nederland het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gesteld dat vanaf 2030 minstens 30% van de nieuwe vrachtwagens emissievrij moet zijn. In 2040 zelfs 100%.  

Met utopisch denken is uiteraard niets mis. Mensen die gek genoeg zijn dat ze de wereld kunnen veranderen, zijn juist degene die dit uiteindelijk doen, luidde ooit een Applereclame. Maar om deze revolutie in gang te zetten en dus de klimaatdoelen te halen is er veel overheidssubsidie, of verandering in de aanschafprijs nodig. Transportondernemers hebben immers geen garantie dat ze deze investeringen ooit terug gaan verdienen.  

Dat betekent dat er waarschijnlijk nog veel water door de Maas zal stromen, voordat onze goederen emissieloos over de weg gaan.