Een zakelijke auto: dit zijn de mogelijkheden

Laatst bijgewerkt: 28-11-2023 13:26:06

Persbericht - Een zakelijke auto heeft diverse voordelen. Het voornaamste is dat je alle kosten kunt boeken als zakelijke kosten.

Je kunt denken aan brandstof, verzekering, APK, motorrijtuigenbelasting, afschrijving en nog veel meer. Een zakelijke auto mag je ook privé gebruiken. Houd er alleen rekening mee dat je vanaf 500 kilometer privégebruik te maken krijgt met bijtelling. Voor ondernemers is een zakelijke auto dus aantrekkelijk. In dit artikel ontdek je wat de mogelijkheden zijn, ook voor zzp’ers.

Goedkoop leasen

Ben je bang voor hoge kosten? Dan kun je gerust zijn, dit is namelijk lang niet altijd het geval. Als je de juiste partner vindt, is je financial lease goedkoop. Je maandelijkse kosten vallen daardoor lager uit, terwijl je wel gewoon profiteert van alle fiscale voordelen. Dit is dan ook een heel aantrekkelijke optie, waarbij je uit zo goed als nieuwe auto’s kunt kiezen. Er worden bedrijfswagens, personenauto’s, margeauto’s en btw auto’s aangeboden.

Wat kan de zzp’er?

Iedere zzp’er weet dat het een uitdaging kan zijn om geld te lenen. Daarbij maakt het niet uit of dit voor een hypotheek, een zakelijke lening of een leaseauto is. Een bedrijfswagen leasen voor zzp is echter ook een mogelijkheid. Je profiteert van een lage rent en uiteraard van alle fiscale voordelen die zakelijk rijden met zich meebrengt. Nadat je een aanvraag hebt gedaan, krijg je snel te horen wat de mogelijkheden zijn.

Elektrische auto

In de toekomst ga je steeds meer elektrische auto’s zien. Het is zelfs de bedoeling dat er vanaf 2035 geen auto’s met een verbrandingsmotor meer worden verkocht, maar alleen maar elektrische modellen. Kies je nu al voor een elektrische auto, dan profiteer je van een lagere bijtelling. Tot en met 2025 betaal je een bijtellingspercentage van 16% als je elektrisch rijdt, tegenover 22% voor een auto met een traditionele verbrandingsmotor. Ook voor waterstof- en zonnecelauto’s geldt een lagere bijtelling. De bijtelling geldt dus alleen als je meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt.

Operational of financial lease?

Voor zakelijk leasen zijn er twee mogelijkheden. Je kunt kiezen voor financial lease. Hierbij wordt de auto jouw eigendom. De aanschaf hoef je niet in één keer te betalen, maar via een vast bedrag per maand. Je hebt alle voordelen van een auto-eigenaar, zoals afschrijving, rente aftrekken en de btw terugvragen. Operational lease is iets anders. Hierbij huur je de auto voor een vaste periode. Omdat je huurder bent, heb je geen last van de waardevermindering en hoef je vaak de verzekering niet te regelen. Een nadeel is dat je geen recht hebt op belastingvoordelen. Vaak is financial lease dan ook aantrekkelijker.

Je bestaande auto op de zaak zetten

Als ondernemer kun je er ook voor kiezen om je huidige privéauto op de zaak te zetten. Daarvoor heb je de actuele marktwaarde nodig. Daarna staat de auto op de zaak en profiteer je van de eerder genoemde fiscale voordelen. Je moet de auto nog wel zakelijk verzekeren.