Persbericht - Wat is een snellader? Dat we steeds meer elektrische auto’s op de weg zien, dat is geen verrassing meer. Hoewel...
Dat we steeds meer elektrische auto’s op de weg zien, dat is geen verrassing meer. Hoewel steeds meer particulieren overstappen naar een zogeheten EV (Electric Vehicle), zien we nog dat met name zakelijk vervoer overwegend elektrisch begint te worden. Wanneer je als bedrijf zijnde overstapt op elektrische auto’s of bijvoorbeeld elektrische bestelbussen, dan is daar wel bepaalde infrastructuur voor nodig om deze op te kunnen laden. Welke keuzes kan een bedrijf maken om deze infrastructuur aan te leggen?
Een snellader noemen we ook wel een DC-lader, terwijl een standaard laadpaal ook wel een AC-lader wordt genoemd. We zullen je de volledige techniek hierachter besparen, maar kort uitgelegd heeft een reguliere AC-lader een vermogen tot 22 kW, waar DC-laders grofweg een vermogen tussen de 25 en 375 kW hebben. Dit zegt iets over de laadsnelheid, vandaar dat de term ‘snellader’ in de volksmond vaker voorkomt.
Waarom kiezen voor eigen laadpalen?
Een veelvoorkomende discussie is echter waarom je als bedrijf zijnde überhaupt eigen laadpalen aan zou schaffen, je hebt immers toch ook openbare laadpalen waar je met een laadpas kunt laden? Dat is zeker ook waar, belangrijk is echter dat laden bij openbare laadpalen significant duurder is, zeker als het een snellader betreft. Wanneer je kiest voor openbaar laden, zijn er financieel qua ‘running’ costs, eigenlijk geen voordelen ten opzichte van een brandstofauto rijden. De kosten van openbaar laden liggen dusdanig hoog dat dit financieel geen voordelen biedt. Bij eigen laadpalen daarentegen wordt de auto opgeladen tegen het energietarief van de energieaanbieder (of misschien zelfs bijna gratis als je zonnepanelen hebt), wat zeker bij een zakelijk abonnement vele malen lager ligt per kWh. Een laadpaal zakelijk kopen heeft daarmee een zeer korte terugverdientijd.
Bovendien zijn eigen laadpalen natuurlijk ook veel gemakkelijker. Je hoeft niet te zoeken naar een plekje bij een openbare lader of langs de snelweg te wachten tot de auto weer vol is. Je parkeert de auto bij het pand, hangt hem aan de lader en zodra je vertrekt is de auto weer bijgeladen, afhankelijk van hoe lang hij er staat natuurlijk.
Wanneer kiezen voor een snellader?
Daar komen we meteen bij een belangrijk punt, want wanneer kies je dan voor een snellader? Je zou zeggen dat dit omwille van de laadsnelheid altijd een slimme keuze is. Belangrijk te vermelden is echter dat een snellader vele malen duurder is dan een reguliere AC-lader. Het is daarom vanuit financieel perspectief aan te raden om alleen te kiezen voor snelladers als het vaak voorkomt dat een auto of bestelbus zeer snel weer bijgeladen moet zijn en het liefst zo kort mogelijk stilstaat. Denk bijvoorbeeld aan maximaal een half uur tot een uur, waar een reguliere AC-lader er zo’n acht uur over doet. Snelladers zijn daarom met name interessant voor transportbedrijven of wanneer je het laden zakelijk aanbiedt aan bezoekers (en er dus een tarief op zet), bijvoorbeeld bij een restaurant of bouwmarkt.
Auto moet geschikt zijn
Belangrijk om te vermelden is dat een elektrische auto geschikt moet zijn voor snelladen, en dus een zogenaamde ‘snellader auto’ is. Hoewel steeds meer elektrische voertuigen hiervoor geschikt zijn, is dit zeker niet altijd het geval. Wanneer je je eigen elektrische voertuigen wilt opladen met een snellader, dan is het dus belangrijk dit vooraf te controleren.