Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een SEO tekstschrijver onthult: de ideale lengte van een tekst op basis van zoekvolume

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:24:04

Persbericht - ‘Wat is de ideale lengte van een SEO tekst?’ Een goede SEO tekstschrijver zal je antwoorden dat dit van diverse factoren afhankelijk is. Een waarheid als een koe, maar niet bepaald bevredigend als je een concreet antwoord had verwacht.

Gelukkig is het goed mogelijk om aan de hand van een paar eigenschappen van de te schrijven tekst een meer concrete richtlijn te geven. Stel bijvoorbeeld vast om welk type tekst het gaat, zoals een producttekst, een categorietekst of een landingspagina. Vervolgens zijn het zoekvolume en de concurrentie interessante indicatoren, die helpen de juiste lengte van een tekst te bepalen. Enige uitzondering? De trend voor blogartikelen, waarvan de lengte eigenlijk nooit lang genoeg is.

Productteksten, categorieteksten en landingspagina’s

Een goede SEO tekstschrijver hanteert verschillende lengtes voor productpagina’s, categoriepagina’s en landingspagina’s. Grofweg kun je de volgende richtlijnen hanteren:

•   Productpagina’s: circa 150 woorden, waarin je de hoofdzoekterm 1 – 2x laat voorkomen en gebruik maakt van een paar aanvullende zoektermen.

•   Categoriepagina’s: circa 250 – 300 woorden, waarin je de hoofdzoekterm 2 – 3x laat voorkomen en gebruik maakt van enkele aanvullende zoektermen.

•   Landingspagina’s: circa 500 – 1.000 woorden, waarin je de hoofdzoekterm 5 – 6x laat voorkomen en gebruik maakt van een aantal aanvullende zoektermen.

Zorg er in alle SEO teksten voor dat de inhoud altijd leidend is, boven het geadviseerde aantal woorden. Wollige teksten met veel herhaling zullen nooit leiden tot de conversie die je uit kortere teksten haalt. Het algoritme van Google herkent steeds beter waar teksten over gaan en heeft minder woorden nodig om de kern eruit te halen. Zo kun je in sommige gevallen af met kortere teksten voor een goede vindbaarheid.

Tip: heb je meer woorden nodig, om het product goed te beschrijven of een categorie uit te leggen? Zolang je jezelf niet steeds herhaalt en je de zoektermen niet overmatig gebruikt voeg je daarmee belangrijke waarde toe aan de pagina.

Het zoekvolume en de concurrentie

Bovenop het type pagina helpen het zoekvolume en de concurrentie van de hoofdzoekterm je op weg om een inschatting te maken. SEO tekstschrijvers kunnen een zoekwoordenonderzoek voor je uitvoeren of werken met een onderzoek dat je al hebt laten maken.

Een hoger zoekvolume en een hogere concurrentie vragen om langere artikelen, om weerstand te bieden aan de (waarschijnlijke) activiteiten van concurrenten. Gebruik langere productteksten, categoriepagina’s en landingspagina’s voor zoektermen met hoge volumes. En lukt het niet om al die tekst op één pagina te plaatsen? Stel een contentplan op met aanwijzingen voor interne links, om meerdere pagina’s in een boomstructuur te publiceren en de belangrijkste content daarmee te ondersteunen.

Let op: de concurrentiescore in de Google Zoekwoordplanner is gebaseerd op activiteiten in Google AdWords en geeft daardoor soms een verkeerd beeld. Gebruik liever specifieke SEO software, waarover een goede tekstschrijver je kan adviseren.

Een uitzondering voor blogartikelen

Houd tenslotte rekening met een belangrijke uitzondering voor blogartikelen. De lange en zeer lange artikelen doen het al jaren erg goed in de Google zoekresultaten. Blogs van 1.000 – 2.000 woorden en zelfs langer zijn niet vreemd.

Schrijf je een lang blogartikel? Gebruik de ruimte om een onderwerp vanuit meerdere perspectieven te behandelen. Plaats tussenkoppen om het geheel overzichtelijk te houden en lees je tekst zelf een paar keer terug, om goed na te gaan of er voldoende ‘ritme’ inzit. Op die manier kan een ‘monsterblog’ de ideale keuze zijn voor belangrijke specifieke zoektermen, bijvoorbeeld long-tail keywords bestaande uit 3 – 5 woorden.