Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een effectieve flyer maken: 10 tips

Laatst bijgewerkt: 17-06-2023 14:00:04

Persbericht - Digitalisering heeft de afgelopen decennia grote stappen gezet. Bijvoorbeeld als het gaat om online adverteren.

Meer ondernemingen hebben de mogelijkheden leren kennen en het gemak hiervan ingezien, en het is dan ook niet opvallend dat een toenemend deel van het marketingbudget hierheen gaat. Maar moet offline marketing, zoals het maken van flyers, dan maar helemaal in de ban worden gedaan? Nee, want ook die hebben juist weer typerende kenmerken die als pluspunt werken. Wil je ook een effectieve flyer maken? Hieronder vind je tien handige tips.

Snel en eenvoudig online een flyer drukken

Het is trouwens wel goed om eerst nog even in te gaan op het maken van flyers. Dat is namelijk met behulp van internet wel een stuk gemakkelijker geworden. En een stuk sneller. Bij Flyeralarm een flyer drukken kost je bijvoorbeeld maar zo’n beetje tien muisklikken. Daarbij hoef je niet eerst door een reclamebureau een ontwerp te laten maken. Tegenwoordig zijn er tal van gebruiksvriendelijke ontwerptools zoals Adobe InDesign of Illustrator waarmee je zelf een schitterend ontwerp maakt. Laat je bij Flyeralarm een flyer drukken, dan kun je dit ontwerp gemakkelijk uploaden.

1.      Het doel

Het allerbelangrijkste is heel helder voor ogen hebben waarom je flyers wil laten drukken. Gaat het om het onder de aandacht brengen van een nieuw product of een actie, of het werven van nieuwe medewerkers? Zodra je dit helder voor ogen hebt, kun je pas een flyer ontwerpen die niet alleen past bij je doelgroep maar ook nog eens relevant daarvoor is.

2.      Het formaat

Onder andere de verspreidingswijze beïnvloedt het formaat. Ligt de flyer op een balie, dan is maximaal A4-grootte geschikt. Wordt de flyer uitgedeeld op straat, dan wordt meestal gekozen voor A5-formaat, dat gemakkelijk in een tas, of jas- of broekzak kan worden gestoken.

3.      Het papiersoort

Vind je duurzaamheid belangrijk, ook als het gaat om flyers? Kies dan voor flyers van milieuvriendelijk – bijvoorbeeld gerecycled – papier.

4.      Wat wil de lezer weten

Veel ondernemingen ontwerpen een flyer met de informatie in gedachten die zij willen delen. Maar wil je echt effect hebben? Verplaats je dan in de lezers, en vertel hen wat ze zouden moeten en willen weten. “Wie, wat, en waarom interessant voor mij?”

5.      De nieuwsgierigheid wekken

Een flyer trekt meestal maar een seconde de aandacht. Zaak dus om direct met een boodschap te komen die aanzet tot verder lezen. Zorg dat je precies genoeg informatie geeft om mensen nieuwsgierig te maken, en om ze langer en aandachtiger naar de flyer te laten kijken.

6.      De lezer activeren

Je verspreidt een flyer met een bepaald doel. Zodat mensen bijvoorbeeld een nieuw product zullen kopen, of een bezoek brengen (en aankoop doen) in een pas geopende winkel. Laat de flyer een duidelijke call-to-action bevatten: welke actie wil je dat mensen ondernemen?

7.      Pakkende titel

Verzin een korte titel, van ongeveer drie tot vijf woorden, die de aandacht moet trekken. Plaats deze in het midden van de flyer, en kies een groter lettertype (leesbaar vanaf een meter of drie) dan de rest van de tekst.

8.      Teksten met duidelijke boodschap

Niets is meer killing dan een lap tekst in een (te) klein lettertype op een flyer. Wees dus zo kort en bondig als mogelijk, en vermijd ieder onnodig woord.

9.      Afbeeldingen

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Een of meerdere foto’s mogen dan ook zeker niet ontbreken op een flyer. Ga voor een foto waarop medewerkers, het bedrijfspand of een product duidelijk staan afgebeeld. Dingen die je moet vermijden: veelgebruikte gratis stockafbeeldingen en foto’s met een lage resolutie.

10. De effectiviteit meten

Het grote voordeel van online ten opzichte van offline marketing, is dat het resultaat dankzij de beschikbare data beter te meten is. Wil je ook het effect meten van een flyeractie? Plaats hier dan een unieke actiecode op die mensen kunnen gebruiken op je website.

Effectiviteit versterken door online en offline reclame te combineren

Met de groeiende investering in online marketing lijkt offline wel eens vergeten te worden. Bovenstaande tips geven aan dat juist offline marketing zoals een flyer vele mogelijkheden biedt. Zeker als het in de juiste mix met online marketing wordt ingezet!