Een CDP, ofwel customer dataplatform, wat is dat?

Laatst bijgewerkt: 18-02-2022 10:30:19

Persbericht - Een customer dataplatform is een term die we steeds vaker zien. In dit artikel leggen we je uit wat het precies is.

Wat is een Customer Data Platform, ofwel CDP?

Wat is er belangrijk aan klantdata?

Klantdata is alles voor marketeers. Met klantdata kan een marketeer namelijk zeer gericht campagnes doen op specifieke doelgroepen. De doelgroep krijgt alleen relevante en unieke content waarop hij/zij echt zit te wachten. Daarnaast is klantdata cruciaal voor de Marketing professionals. Met klantdata kunnen zij de gebruikerservaring en het online gedrag van klanten in kaart brengen. Waardevolle informatie over bijvoorbeeld de sessieduur van een bezoek aan je website. Of wat dacht je van klantdata in de vorm van reviews? Ze helpen niet alleen de marketing professional, maar de hele organisatie.

Het is betrekkelijk makkelijk om de aandacht van een klant op jouw organisatie te vestigen. Het is een stuk lastiger om een trusted brand te worden, wanneer de customer experience blijkt tegen te vallen.

Met wat voor soort klantdata werkt CDP?

De data die gebruikt wordt in een CDP komen van verschillende bronnen. Je kan de verschillende soorten data opsplitsen in vijf categorieën:

• Data over website gedrag: je moet hier denken aan welke producten jouw websitebezoekers bekijken en wanneer ze afhaken in het bestelproces. Dit levert belangrijke informatie op, zoals specifieke gedragingen, interesses en loyaliteit.
  • Transactiegegevens: wat kopen de klanten, retourneren zij weleens producten en andere gegevens die uit de transactieprocessen naar voren komen.
  • Klantkenmerken: bijvoorbeeld demografische gegevens, zoals leeftijd, geslacht en woonplaats.
  • Marketing campagne data: vooral wanneer campagnes zijn gedraaid is er veel data beschikbaar over bijvoorbeeld vertoningen en click-through rates.
  • Klantenservice data: denk hierbij aan live chat data, NPS scores en data vanuit een CRM systeem.

Wat is het verschil tussen een CDP en DMP en CRM?

De grootste verschillen tussen de platformen is de output die ze leveren. Bij CDP wordt een klant volledig op persoonsniveau (dus niet anoniem) in kaart gebracht inclusief al zijn voorkeuren en behoeften. Dit helpt de marketeer een 360 graden profiel te creëren van iedere klant. Dit in tegenstelling tot een CRM-systeem die weliswaar ook gebruikt wordt door een marketeer. Echter gebruikt een CRM-systeem slechts één databron en kun je de opgebouwde data niet direct ‘actionable‘ maken in jouw marketingcampagnes, zoals website personalisatie, marketing automation en advertising.

Het verschil tussen een CDP en DMP is dat een DMP zich vooral richt op 3rd party data. Een DMP kan ook veel en wat meer complexere datastromen verzamelen, structureren en doorzetten naar andere systemen. Een CDP richt zich juist meer op 1st party data, maar is ook in staat om 3rd party data te verwerken. Met als doel om 360 graden klantprofielen op te bouwen en de customer journey zo optimaal mogelijk in te richten. Bovendien is een CDP gemakkelijker in gebruik om als marketeer creatieve campagnes op te zetten.

Meer weten over customer data platforms en wat het voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact op met het team van Under Reality.