Een auto zakelijk of privé kopen? Dit moet je erover weten!

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:32:00

Persbericht - Een auto zakelijk of privé kopen? Dit moet je erover weten!

Een nieuwe auto zakelijk of privé aanschaffen? Deze kwestie zal altijd lastig blijven. Als ondernemer zul je mogelijk een auto nodig hebben. Dit kan het geval zijn omdat je de klanten moet bezoeken of je hebt juist een vierwieler nodig voor het leveren van je producten en/of diensten. Meestal zul je deze auto ook voor privé doeleinden gebruiken, wat met name het geval is bij ZZP’ers. Hierdoor heb je dus twee mogelijkheden bij het kopen van de auto: privé of zakelijk. Hieronder worden beide opties uitgelegd.

Privé kopen

Als je een nieuwe auto aanschaft en besluit om het privé te gebruiken dan zul je geen btw af mogen trekken bij de aankoop. Ook de btw op onderhouds- en reparatiekosten mag je alleen aftrekken als de auto zakelijk ingezet wordt. Als je de bougies vervangt bijvoorbeeld dan zul je dus geen btw terugkrijgen, maar wel als je de privé auto ook zakelijk gebruikt. Je moet het dan naar rato verrekenen in de administratie. Een goede administratie is in dit geval dus erg belangrijk. Je kunt dan het aantal zakelijke kilometers vermenigvuldigen met 0,19 euro voor de aftrekbare kosten van de inkomstenbelasting. Ook kun je btw over de zakelijke autokosten verrekenen, al moeten de privé kilometers hierbij uitgezonderd worden.

Zakelijk kopen

Als je de auto bijna alleen maar zakelijk zult gebruiken dan kun je eenvoudig alle kosten boeken als zakelijke kosten. Hierbij kun je niet alleen aan de aankoop van het voertuig denken, maar ook de brandstof, verzekering, onderhouds- en reparatiekosten. De auto zal dan aangegeven worden als bedrijfsmiddel, het moet dus ook afgeschreven worden. Blijf je onder de 500 privé kilometers per jaar? Dan zul je geen bijtelling hebben, wat een bedrag is dat bovenop je inkomen komt. Een percentage van de nieuwwaarde van de auto zal opgeteld worden bij ej winst, waar je dus belasting over moet betalen. Daarnaast kun je de zakelijke auto ook privé gebruiken, wat betekent dat je dus meer dan 500 privé kilometers rijdt per jaar. In dit geval zul je dus hoe dan ook te maken krijgen met bijtelling.